راه اندازی فتوسل یا سنسور حساس به نور با آردوینو

جلسه دوازدهم: راه اندازی فتوسل

حتما تا به حال متوجه این موضوع شده اید که لامپ های نصب شده بر روی تیرهای چراغ برق در شب به صورت اتوماتیک روشن و در روز نیز به صورت اتوماتیک خاموش می شوند. در حقیقت این عمل روشن و خاموش کردن لامپ ها به صورت اتوماتیک، توسط قطعه ای به نام فتوسل انجام می شود. فتوسل از یک سنسور یا مقاومت حساس به نور تشکیل شده است که با افزایش مقدار نور محیط مقاومت آن کاهش می یابد و بلعکس با کاهش شدت نور محیط مقدار مقاومت آن افزایش می یابد. این مقاومت ها را مقاومت های حساس به نور یا LDR می نامند.

در این پروژه از مبحث آموزش آردوینو قصد داریم توسط یک مقاومت حساس به نور یا همان LDR و یک برد آردوینو یک فتوسل بسازیم، به این صورت که در هنگام تاریک شدن هوا یک لامپ LED را به صورت اتوماتیک روشن کند و در زمان روشن شدن هوا به صورت اتوماتیک آنرا خاموش کند.

لیست قطعات مورد نیاز

برد آردوینو Arduino UNO R3 مدل DIP1 عدد
سنسور فتوسل LDR 5mm1 عدد
ولوم 10kΩ1 عدد
لامپ LED زرد سایز 5mm میلی متر مدل مات1 عدد
مقاومت 220 اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 1 درصد1 عدد
مقاومت 4.7 کیلو اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 1 درصد1 عدد
برد بورد (پروجکت برد) مدل GL1 عدد
سیم جامپر برد بوردی مدل دو سر نری (سری 40تایی)1 عدد

توضیحات پروژه

مقاومت حساس به نور نیز همانند مقاومت های معمولی دارای دو پایه است، با این تفاوت که مقدار مقاومت آن توسط نور محیط تعیین می شود. همانند نقشه شماتیک زیر، ابتدا یک سر مقاومت LDR را به پایه مثبت آردوینو یا همان پایه 5 ولت Arduino متصل کنید، و پایه دیگر مقاومت را توسط یک تکه سیم به پایه آنالوگ شماره یک آردوینو متصل کنید. حال برای ایجاد اختلاف پتانسیل بر روی پایه آنالوگ شماره یک آردوینو کافی است، آنرا توسط یک مقاومت 4/7 کیلو اهمی، درست همانند نقشه شماتیک قرار گرفته در زیر، به پایه منفی آردوینو و یا همان پایه GND برد Arduino متصل کنید.

در این پروژه آردوینو برای تنظیم میزان حساسیت آردوینو به نور محیط از یک ولوم 10 کیلو اهم استفاده شده است. به اینصورت که شخص می تواند با چرخاندن ولوم، تعیین کند که لامپ LED در چه میزان نوری روشن و یا خاموش شود. یک پتانسیومتر شامل سه پایه است که هر سه آن ها را به وسیله سه تکه سیم همانند تصویر به این صورت که پایه اول را به منفی منبع تغذیه یا پین GND بر روی برد آردوینو متصل و می کنیم و پایه دوم را به مثبت منبع تغذیه با ولتاژ حداکثر 5 ولت با پین 5V بر روی آردوینو متصل می کنیم و در نهایت پایه میانی پتانسیومتر را به پین آنالوگ A0 بر روی برد آردوینو متصل می کنیم.

بعد قبل
راه اندازی فتوسل یا سنسور حساس به نور با آردوینو
راه اندازی فتوسل یا سنسور حساس به نور با آردوینو
بعد قبل

در نهایت برای راه اندازی لامپ LED و اتصال آن به برد آردوینو باید همانند نقشه شماتیک بالا عمل کنید، به این صورتکه پایه بلند لامپ ال ای دی که نشان دهنده پلاریته مثبت آن است را به واسطه مقاومت 220 اهمی به پایه دیجیتال شماره 13 بر روی آردوینو متصل کنید. و پایه کوتاهتر لامپ ال ای دی که نشان دهند پلاریته منفی آن است را به منفی منبع تغذیه یا پایه GND بر روی آردوینو متصل کنید.

سورس کد برنامه در نرم افزار آردوینو

آموزش صفر تا صد برنامه نویسی بردهای آردوینو – جلسه دوازدهم

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 محیط برنامه نویسی : Arduino (IDE)

 برنامه نویسی شده به زبان : ترکیبی از برنامه نویسی به زبان سی (C) یا سی پلاس پلاس (++C)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 21 آوریل 2018

یک دیدگاه

  1. با سلام تنها مشکل این برنامه در هنگام استفاده از برد”DUE”است به دیل سرعت پردازش بالا و به همین سبب باید یک فرمان تاخیر در آخر برنامه گذاشت”(delay(30

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.