اندازه گیری دما منفی و مثبت با سنسور دما LM35 و آردوینو

اندازه گیری دما

سنسورهای متفاوتی در بازار وجود دارند که به واسطه آن ها می توان دمای محیط و یا یک جسم را اندازه گیری کرد. به طور کلی می توان تراشه های اندازه گیری دما را از لحاظ خروجی دما اندازه گیری شده به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی کرد.

بعد قبل
اندازه گیری دما منفی و مثبت با سنسور دما LM35 و آردوینو
اندازه گیری دما منفی و مثبت با سنسور دما LM35 و آردوینو
اندازه گیری دما منفی و مثبت با سنسور دما LM35 و آردوینو
بعد قبل

لیست قطعات مورد نیاز

برد آردوینو Arduino UNO R3 مدل DIP1 عدد
سنسور اندازه گیری دما LM35DZ1 عدد
LCD کاراکتری مدل 16×2 با Backlighting آبی1 عدد
دیود 1N41482 عدد
مقاومت 18 کیلو اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 1 درصد1 عدد
برد بورد (پروجکت برد) مدل GL1 عدد
سیم جامپر برد بوردی مدل دو سر نری (سری 40تایی)1 عدد

اندازه گیری دما با سنسورهای دارای خروجی آنالوگ

اولین تراشه های دما که در دستگاه های دیجیتال برای اندازه گیری دما استفاده می شد، سنسورهای دما با خروجی آنالوگ بودند، البته هنوز نیز ار این سنسورهای پر کاربرد در بخش های مختلف صنعت استفاده می شود. معمولا این دسته از سنسورها توانایی اندازه گیری رنج وسیع تری از دما را نسبت به سایر سنسورها دارند. همچنین این سنسورها را می توان به راحتی و معمولا بدون استفاده از قطعات جانبی به سرعت راه اندازی نمود که همین دلیل باعث شده است، امروزه در ساخت بسیاری از دستگاه های اندازه گیری از این دسته از سنسورهای دما جهت اندازه گیری دما استفاده شود.

در آی سی های اندازه گیری دما با خروجی آنالوگ (به عنوان مثال سنسور دمای LM35) بسته به میزان دمای محیط یک ولتاژ متناسب با آن بر روی پایه خروجی سنسور اعمال می شود، که در نتیجه می توان با اندازه گیری ولتاژ اعمال شده بر روی پایه خروجی سنسور به راحتی به میزان دمای محیط پی برد.

تراشه اندازه گیری دما با خروجی آنالوگ

اندازه گیری دما با سنسورهای دارای خروجی دیجیتال

تراشه های دما با خروجی دیجیتال جزوء جدیدترین تراشه های اندازه گیری دما می باشند، که امروژه کاربرد بسیار وسیعی در تجهیزات اندازه گیری دما با دقت بالا دارند. این تراشه ها دقت بسیار بالایی در اندازه گیری دما دارند و البته نسبت به سایر سنسورهای اندازه گیری دما، قیمت بالاتری نیز دارند. به همین دلیل از آن ها بیشتر در پروژه هایی استفاده می شود که نیاز به اندازه گیری دما با دقت بالا است.

در آی سی های اندازه گیری دما با خروجی دیجیتال، سنسور بعد از اندازه گیری دما، مقدار دما را در قالب یک بسته داده دیجیتالی و با توجه به پروتکل مورد استفاده از طریق یکی از پروتکل های ارتباطی Uart و SPI و I2C و 1Write برای سایر دستگاه ها ارسال می کند.

تراشه اندازه گیری دما با خروجی دیجیتال

معرفی سنسور اندازه گیری دما LM35

آی سی LM35 یک سنسور دیجیتالی دما با خروجی آنالوگ می باشد که می تواند دمای بین منفی 55 درجه سانتی گراد الی مثبت 150 درجه سانتی گراد را با تلرانس 0.5 درجه سانتی گراد اندازه گیری کند. سنسور دما LM35 دارای سه پایه است که ترتیب و نام هر یک از پایه ها به شکل زیر است:

ترتیب و نام پایه های سنسور دما LM35

همانطور که ذکر شد و در تصویر بالا مشاهده می کنید سنسور دما LM35 دارای 3 پایه است که دو پایه آن به نام های GND و VS مربوط به تغذیه تراشه می باشند و شما می توانید یک ولتاژ DC با مقدار 4 الی حداکثر 30 ولت به آن متصل کنید. پایه وسط این سنسور Vout نام دارد که وظیفه آن اعلام مقدار دما اندازه گیری شده توسط سنسور می باشد. عملکرد این پایه به این صورت می باشد که به ازای تغییر هر یک درجه سانتی گراد از دما مقدار 10 میلی ولت به ولتاژ این پایه افزوده و یا کاسته می شود. بنابراین برای اندازه گیری دما تنها کافی است مقدار ولتاژ اعمال شده بر روی این پایه از سنسور را محاسبه نمود.

نحوه اندازه گیری دما منفی با سنسور LM35

برای اینکه بتوانیم دمای منفی را توسط سنسور LM35 اندازه گیری کنیم باید این سنسور را مطابق نقشه شماتیک زیر راه اندازی کنیم.

نقشه شماتیک راه اندازی سنسور دما LM35 برای اندازه گیری دما منفی و مثبت

برای محاسبه دما در مدار بالا توسط برد آردوینو Arduino باید در برنامه نویسی، برنامه را به این صورت بنویسیم که ابتدا مقدار آنالوگ دو پایه ADC+ و ADC- را توسط ورودی آنالوگ آردوینو بخوانیم و سپس دو مقدار بدست آمده را از یکدیگر کم کنیم.

پس از کسر دو مقدار ADC+ و ADC- از یکدیگر، حاصل آنرا در عدد 5 ضرب می کنیم و سپس نتیجه را در عدد 1023 تقسیم می کنیم. دلیل این عملیات ضرب و تقسیم تبدیل مقدار ADC به مقدار ولتاژ واقعی اعمال شده بر روی پایه Vout سنسور دمای LM35 می باشد.

در مرحله آخر بعد از اینکه مقدار آنالوگ خوانده شده از سنسور دما LM35 را به ولتاژ تبدیل کردیم، برای اینکه بتوانیم از مقدار ولتاژ خوانده شده مقدار دما را تشخیص دهیم باید طبق عملکرد سنسور LM35 هر 10 میلی ولت را برابر با یک درجه سانتی گراد در نظر بگیریم به همین دلیل باید در برنامه آردوینو مقدار ولتاژ بدست آمده در مرحله قبلی را در عدد 100 ضرب کنیم تا به مقدار واقعی دما برسیم.

شرح عملکرد پروژه

در این پروژه آردوینو از مبحث آموزش آردوینو می خواهیم نحوه برنامه نویسی و ساخت دماسنج دیجیتال با قالبیت اندازه گیری دما منفی و مثبت را با استفاده از سنسور دما LM35 و برد آردوینو Arduino Uno آموزش دهیم. عملکرد پروژه اینگونه است که ابتدا برد آردوینو به واسطه برنامه ای که برای آن نوشته شده است، توسط سنسور دما LM35 دمای محیط را اندازه گیری می کند، سپس مقدار دما محیط را بر روی یک LCD کاراکتری که در مدار پروژه تعبیه شده است نمایش می دهد.

نقشه شماتیک پروژه

نقشه شماتیک پروژه اندازه گیری دما منفی و مثبت با سنسور دما LM35 و آردوینو

برنامه آردوینو در نرم افزار آردوینو

ویدیو ضبط شده از نحوه راه اندازی و عملکرد پروژه

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 1/42 مگابایت

 محیط برنامه نویسی : Arduino (IDE)

 برنامه نویسی شده به زبان : ترکیبی از برنامه نویسی به زبان سی (C) یا سی پلاس پلاس (++C)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 28 می 2019

12 دیدگاه

  1. سلام من همه کار هارا انجام دادم ولی دمای دقیقی نمیده یکثانیه 19 درجه هست یک ثانیه 30 درجه
    آیا سنسور سوخته؟

  2. سلام دوست عزیز
    مطمئن شوید مقاومت 18 کیلو اهمی به درستی به سنسور متصل شده است و همچنین اتصالات خود را به دقت بررسی کنید. همچنین حتما از یک منبع تغذیه خارجی با کیفیت برای راه اندازی پروژه استفاده کنید.

  3. سلام یعنی از کامپیوتر به عنوان منبع تغیه استفاده نکنم؟

  4. سلام دوست عزیز
    بله، بهتر است از یک منبع تغذیه خارجی استفاده کنید.

  5. سلام ببخشید در این پروژه میتوانیم دمای منفی صفر هم اندازه بگیریم؟؟

  6. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    بله می توانید دمای منفی را نیز اندازه گیری کنید.

  7. با درود فراوان . مهندس جان من مدار را بستم . میخواهم دو (ست پوینت) برای گرفتن دو خروجی به مدار اضافه کنم . مثلا برای دمای 30 و 80 درجه .
    که قابل تغییر باشند . لطفا راهنمایی بفرمایید . با سپاس فراوان

  8. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    درخواست شما شامل تغییرات برنامه نویسی زیادی است که متاسفانه به دلیل حجم کاری بالا و درخواست های زیاد کاربران که همه روزه به آنها پاسخ می دهیم از زمان ما خارج است. به همین دلیل نیز توسعه و شخصی سازی پروژه ها به عهده خود کاربران است و ما تنها در برخی از موارد که زمان آن برایمان مهیا باشد تا جای ممکن به کاربران کمک می کنیم.
    نمونه پروژه های مشابه ای در سایت وجود دارد که می توانید از الگو برنامه نویسی آن استفاده کنید.

  9. درود . متشکرم

  10. با درود فراوان ، مهندس جان من مدار رابستم – دو ست پوینت و 4 خروجی از مدار گرفتم – اما من فقط به یک رقم اعشار در مقدار نمایش نیاز دارم .
    در حالی که 3 رقم اعشار نمایش میدهد . لطفا راهنمایی بفرمایید . با سپاس بیکران

  11. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    لطفا فقط سوالات مربوط به پروژه را مطرح نمایید به دلیل محدودیت زمانی و سوالات زیاد کاربران سوالات مربوط به توسعه و یا شخصی سازی پروژه ها پاسخ داده نمی شود. پاسخ این سوالات با اندکی جستجو در وب سایت رسمی آردوینو قابل یافتن است.
    برای این منظور کافی است دستور موجود در خط 28 برنامه، یعنی دستور زیر را:

    به دستور زیر تغییر دهید:

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.