ساخت دماسنج خطی با تراشه MCP9700A و آردوینو

ساخت دماسنج خطی

سنسورهای دما آنالوگ یک قطعه نیمه رسانا می باشند که با توجه به دمای محیط و مواد تشکیل دهنده آن ها، مقدار مقاومتشان تغییر پیدا می کند، در نتیجه می توان با اندازه گیری جریان عبوری از آن اقدام به ساخت دماسنج نمود تا مقدار دمای محیط را محاسبه کرد. از این دماسنج ها می توان در مدارات الکترونیک برای آشکار سازی تغییرات حرارت استفاده کرد.

ساخت دماسنج خطی با تراشه MCP9700A و آردوینو


لیست قطعات مورد نیاز

برد آردوینو Arduino UNO R3 مدل DIP1 عدد
LCD کاراکتری مدل 16×2 با Backlighting آبی1 عدد
مقاومت 10 کیلو اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 1 درصد1 عدد
مقاومت 4.7 کیلو اهم با توان 0.25 وات و تلرانس 1 درصد1 عدد
برد بورد (پروجکت برد) مدل GL1 عدد
سیم جامپر برد بوردی مدل دو سر نری (سری 40تایی)1 عدد

در این پروژه از مبحث آموزش آردوینو یک تراشه دماسنج به شماره MCP9700A از شرکت MICROCHIP THECHNOLOGY Inc برای اندازه گیری دما توسط برد آردوینو Arduino Uno استفاده کرده ایم. این تراشه به صورتی عمل می کند که توسط یک حسگر آنالوگ حرارت موجود را به ولتاژ آنالوگ تبدیل می کند. این دمانسج در تراشه خود نیازی به سیگنال و قطعات اضافی برای راه اندازی ندارد، بنابراین با حداقل هزینه می توان این امکانات را در اختیار گرفت، و با اندازه گیری ولتاژ خروجی این تراشه به صورت مستقیم توسط یکی از کانال های ADC (مبدل آنالوگ به دیجیتال) یک برد آردوینو، مقدار دما را به سادگی محاسبه نمود.

انواع بسته بندی های حسگر دما MCP9700A و نقشه پایه های آن

سخت افزار پروژه

سخت افزار بعدی مورد استفاده در پروژه یک LCD کاراکتری 2*16 می باشد، که نحوه اتصال آن به آردوینو در تصاویر زیر درج شده است.

نحوه اتصال ال سی دی کاراکتری به آردوینو

جدول نحوه اتصال ال سی دی کاراکتری به آردوینو

همچنین شما می توانید برای ارتقاء سطح پروژه آردوینو با اضافه کردن چند خط برنامه در کدهای اصلی پروژه، یک منو نیز به آن اضافه نمائید، و همچنین با تعبیه یک صفحه کلید به کاربر این امکان را بدهید که بتواند برخی متغییرها همانند متغییر دمای بالا و یا متغییر دمای پایین جهت کنترل دما تعریف کند و بتواند مقدار دلخواه خود را وارد نماید. (این موضوع به خواننده واگذار می شود)

حالا با اتصال حسگر دمای MCP9700A به وردی آنالوگ A1 آردوینو می توان حرارت را اندازه گرفت. در آخر اطلاعات اندازه گیری شده توسط برد آردوینو بر روی ال سی دی کاراکتری میزان حرارت را نشان می دهد.

برنامه آردوینو در نرم افزار آردوینو

توجه : برای حذف نویزهای احتمالی و افزایش میزان دقت دماسنج می توانید همانند نقشه شماتیک زیر سنسور دمای MCP9700A را با استفاده از دو عدد خازن عدسی 100nF راه اندازی نمائید.

راه اندازی صحیح حسگر دما MCP9700A

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 817 کیلو بایت

 محیط برنامه نویسی : Arduino

 برنامه نویسی شده به زبان : C

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 4 فوریه 2016

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.