معرفی و آموزش نحوه نصب ساعت نجومی

ساعت نجومی

در این مطلب از مبحث آموزش سیم کشی ساختمان می خواهیم شما را با نحوه نصب ساعت نجومی در حوزه برق صنعتی و قدرت آشنا کنیم. ساعت نجومی یکی از تجهیزات هوشمند با کارایی بسیار بالا در انجام پروژه های روشنایی در جهت کنترل خودکار روشنایی می باشد. این دستگاه با یک برنامه میکروپروسسوری و بدون دریافت نور میتواند طلوع و غروب آفتاب را با توجه به موقعیت جغرافیایی تنظیم شده به صورت دقیق تشخیص داده و سیستم روشنایی را کنترل نماید. در تصویر زیر دو نمونه ساعت نجومی را مشاهده می کنید که هر دو کارایی و تنظیمات مشابهی دارند.

دو نمونه ساعت نجومی از شرکت داخلی و خارجی

پیشنهاد برای جایگزینی ساعت نجومی با فتوسل

ساعت نجومی بر خلاف دیگر تجهیزاتی از قبیل فتوسل میتواند در محیطی امن و عاری از نور مثل تابلو نصب گردد زیرا فاقد سنسور چشمی می باشد که این مسئله باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود.

در پست های قبلی (معرفی و تشریح ساختاری و نحوه اتصال فتوسل) به یکی از تجهیزات کنترل کننده روشنایی (فتوسل) پرداختیم و نحوه عملکرد آن را به همراه نقشه بررسی کردیم. طرز کار فتوسل به این صورت بود که زمان روشن و خاموش شدن آن به نور محیط بستگی داشت و بایستی در محیط باز به کار می رفت که این مشکلاتی در عملکرد دستگاه ایجاد می کرد زیرا به خاطر قرار گرفتن در شرایط محیطی از قبیل گرد و غبار، بارندگی و تابش مستقیم نور آفتاب و دیگر عوامل، طول عمر مفید فتوسل کاهش پیدا می کرد. به دلیل وابسته نبودن ساعت نجومی به تغییرات نور میتواند در هوای ابری و بارانی عملکرد دقیق تری داشته باشد و با تنظیمات خاص روی دستگاه میتواند 120± دقیقه خروجی ها را نسبت به طلوع و غروب آفتاب روشن و خاموش نماید.

نحوه اتصال ساعت نجومی به سیستم های روشنایی پر مصرف با استفاده از کنتاکتور

جهت اتصال ساعت نجومی به سیستم های روشنایی با مصرف پایین (6 الی 20 آمپر) میتوان با توجه به جریان نامی قید شده بر روی دستگاه، به صورت مستقیم از خروجی آن استفاده نمود. ولی در سیستم های روشنایی که جریان مصرفی آن ها بالاتر از مقدار درج شده روی دستگاه است بایستی از یک کنتاکتور با جریان خروجی مورد نظر استفاده نمود. در تصویر زیر نحوه اتصال ساعت نجومی نشان داده شده است.

نحوه ی اتصال ساعت نجومی به سیستم های روشنایی پر مصرف با استفاده از کنتاکتور

شرح عملکرد و نحوه اتصالات مدار ساعت نجومی با کنتاکتور

نحوه اتصال ساعت نجومی طبق مدار بالا به این صورت است که به تغذیه دستگاه فاز و نول ورودی (L و N) متصل می شود و با روشن شدن دستگاه که از زمان غروب آفتاب و یا چند دقیقه یا چند ساعت قبل و بعد از غروب آفتاب نیز میتواند قابل تنظیم باشد، خروجی آن برقدار شده و میتوان فاز خروجی را به طور مستقیم و یا با استفاده از یک کنتاکتور به سیستم روشنایی متصل نمود.

در اینجا به علت بالا بودن مصرف برق و داشتن تجهیزاتی از قبیل برج نوری (که شامل 6 عدد لامپ گازی 400 وات)، تیر چراغ برق خیابانی (شامل 2 عدد لامپ) و چراغ های پارکی، از یک عدد کنتاکتور با جریان بالا استفاده شده است. طبق تصویر بالا پس از اتصال فاز و نول ورودی به ساعت نجومی، فاز خروجی را به ترمینال A1 کنتاکتور متصل نموده و از نول مشترک ورودی به ترمینال A2 کنتاکتور اتصال میدهیم. با فعال شدن خروجی ساعت نجومی کنتاکتور برقدار شده و کنتاکت های آن بسته می شوند. حال به دلیل بالا بودن جریان مصرفی فاز ورودی را به یکی از تیغه های قدرت کنتاکتور (1,3,5) متصل نموده و سپس از خروجی تیغه قدرت (2,4,6) به مصرف کننده ها متصل مینمایم.

ویژگی های یک نمونه ساعت نجومی

:: دارای سیستم میکروپروسسوری جهت روشن و خاموش نمودن چراغ های روشنایی هنگام طلوع و غروب آفتاب بر اساس طول و عرض جغرافیایی تعیین شده

:: دارای سیستم ایمنی در برابر افزایش و کاهش ولتاژ (محدوده کاری 175 تا 255 ولت)

:: دارای باتری لیتیومی با قابلیت حفظ تاریخ، ساعت و کلیه تنظیمات پس از قطع برق ورودی به مدت ۵ سال

:: دارای نمایشگر با قابلیت نمایش به صورت چرخشی: تاریخ، ساعت، زمان قطع و وصل هنگام طلوع و غروب آفتاب

:: قابلیت تغییر یا عدم تغییر ساعت تابستانه و زمستانه (ایجاد اختلاف 1 ساعته)

:: انتخاب حالت دستی و یا خودکار

:: دارای تایمر قابل تنظیم جهت خاموش نمودن روشنایی بعد از غروب آفتاب

تنظیمات دستگاه

نمونه های مختلف ساعت نجومی در بازار وجود دارد شما میتوانید با تهیه یکی از برندها و مطالعه کاتالوگ آن به منو و تنظیمات دستگاه دسترسی یابید. همچنین می توانید ساعت، تاریخ شمسی، زمان روشن شدن و خاموش شدن دستگاه، اختلاف ساعت تابستانه و زمستانه و کد منظقه زمانی خود را تنظیم نموده و تجهیزات روشناییتان را به طور خودکار روشن و خاموش نمیایید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : یاسین جوان

 تاریخ انتشار : 27 ژوئن 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.