معرفی رله زمانی راه پله (Timer)

رله زمانی راه پله

در این مطلب از مبحث آموزش سیم کشی ساختمان می خواهیم شما را با نحوه راه اندازی رله زمانی راه پله در حوزه برق صنعتی و قدرت آشنا کنیم. با استفاده از رله زمانی راه پله یا Timer میتوان روشنایی راه پله ها ، پارکینگ ها ، حیاط ، انبارهای کوچک و به طور کلی مکان هایی که نیاز به روشنایی دائم ندارند را کنترل کرد و در مصرف انرژی صرفه جویی نمود.

علت جایگزینی Timer در پروژه های سیم کشی ساختمان و یا دیگر اماکن با کلید های تبدیل این است که کلید های تبدیل از نظر صرفه جویی انرژی مقرون به صرفه نبودند زیرا پس از روشن شدن لامپ ها باید بعد از مدت چند دقیقه خاموش شوند که این عمل را میتوان با استفاده از یک رله زمانی راه پله یا Timer و قرار دادن چند کلید شستی راه پله در ورودی ساختمان یا پارکینگ انجام داد . در این صورت با فشردن یکی از شستی های راه پله ، لامپ ها روشن شده و با سپری شدن زمان تعیین شده ، رله بصورت خودکار لامپ ها را خاموش می کند .

رله زمانی راه پله (Timer)

وسایل مورد نیاز جهت روشنایی راه پله در یک آپارتمان با تعداد طبقات و واحد های مختلف، تنها استفاده از یک رله زمانی راه پله (Timer) و شستی های تایمر به تعداد لازم است. همچنین میتوان از نقاط مختلف با زدن شستی تایمر آن قسمت چراغ های راه پله را روشن نمود و پس از مدت زمان تعیین شده (چند دقیقه) تایمر به صورت خودکار چراغ ها را خاموش می کند و مشکل فراموش کردن خاموشی چراغ ها پس از روشن شدن و نیاز به شخصی از اهالی ساختمان جهت خاموش کردن آن نیست. در این صورت صرفه جویی در مصرف برق نیز به درستی انجام می شود.

کاتالوگ یک نمونه رله زمانی راه پله (Timer)

کاتالوگ یک نمونه رله زمانی راه پله (Timer)

نحوه اتصال رله زمانی راه پله

رله زمانی راه پله دارای سه ترمینال (N- PH – L) است و جهت راه اندازی آن از شستی های فشاری راه پله استفاده میشود. نحوه اتصال و عملکرد آن به صورت زیر است:

همانطور که در تصویر زیر میبینید سیم نول (N) به لامپ ها و ترمینال رله راه پله متصل است و سیم فاز (L) به ترمینال L روی رله راه پله و ورودی تمامی شستی های راه پله اتصال دارد. سیم برگشتی شستی ها را به ترمینال PH روی تایمر که مشترک بین لامپ ها و شستی هاست متصل نموده و برگشتی فاز آن را به ته سرپیچ های لامپ میبریم.

نقشه رله زمانی راه پله

زمانی که کلید روی تایمر در حالت صفر (اتوماتیک یا A) باشد با فشردن هرکدام از شستی های تایمر در راه پله ها ، تایمر فعال شده و لامپ ها تا زمان تعیین شده روی رله روشن خواهند ماند و سپس بصورت اتوماتیک خاموش می شوند. چنانچه لازم باشد تایمر بصورت دستی و دائم روشن بماند کلید روی تایمر را به حالت یک (دستی یا M) تغییر می دهیم و سپس با زدن هر کدام از شستی ها تایمر فعال شده و لامپ ها تا زمانی که کلید تایمر را به حالت صفر تغییر وضعیت ندهیم روشن می ماند.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : یاسین جوان

 تاریخ انتشار : 5 ژوئن 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.