معرفی لوازم الکتریکی کولرهای آبی و نحوه اتصال آنها

معرفی کولرهای آبی

در این مطلب از مبحث آموزش سیم کشی ساختمان می خواهیم شما را با نحوه راه اندازی کولر آبی در حوزه برق صنعتی و قدرت آشنا کنیم. با توجه به چهار فصل بودن و داشتن نقاط با اختلاف دماهای متفاوت در کشورمان، استفاده از کولرهای آبی در مناطق گرم و خشک در تابستان مناسب است ولی جهت استفاده از آن در مناطق گرم و مرطوب (دارای رطوبت بالای 40 درصد) توصیه نمی شود. مکانیزم خنک کنندگی در کولرهای آبی بدین صورت است که با پمپاژ آب بوسیله پمپ کولر و عبور از لایه های نازک پوشال یا سلولز و عبور هوا از داخل آن، هوای خنک از طریق پره ها و دریچه آن به بیرون هدایت شده و به صورت مستقیم یا از طریق کانال فضا را خنک می نماید.

انواع کولر های آبی

کولرهای آبی در دو نوع ثابت هوایی و پرتابل (قابل حمل) ساخته می شوند که معمولا در بام ساختمان، تراس و پنجره نصب می شوند و نوع پرتابل آن با توجه به فضای موردنظر داخل ساختمان و یا در محلی قرارداده می شود که گردش هوا وجود داشته باشد تا هوای محیط شرجی نشود.

1- کولر های آبی ثابت هوایی

این نوع کولرها معمولا به صورت ثابت بر روی بام ساختمان ها، بالکن، تراس، حیات خلوت و … نصب می شوند و دارای ظرفیت های متفاوتی هستند. همچنین به علت قرار گرفتن این نوع کولرها در برابر نور مستقیم آفتاب می توان از سایه بان جهت بالا بردن راندمان آنها استفاده نمود. کولر آبی نشان داده شده در تصویر زیر با ظرفیت هوادهی 7000 متر مکعب بر ساعت است که به همراه سایبان در پشت بام نصب شده است.

کولر آبی هوایی و یک نمونه سایه بان جهت بالا بردن راندمان

در تصویر زیر چند نمونه از کولرهای آبی با ظرفیت های متفاوت را میبینید. این کولرها از ظرفیت های پایین (حدود 2800 متر مکعب بر ساعت) تا ظرفیت های بالا (16000 متر مکعب بر ساعت) نیز تولید می شوند.

تصویر چند نمونه از کولرهای آبی با ظرفیت های متفاوت

2- کولرهای آبی پرتابل(متحرک)

ظرفیت هوا دهی این نوع کولرها حدود 350 تا 900 مترمکعب بر ساعت است و برای فضاهای کوچک تا 36 متر مربع همچون دفاتر کار، مغازه ها و … کاربرد دارد. در کولر های آبی پرتابل به علت کم حجم بودن و داشتن قابلیت جابجایی، موتور و پمپ آن بر روی یک محور سوار شده اند و با تنظیم ولوم روی دستگاه، همزمان دور موتور و پمپ تنظیم می شود. همچنین جهت جلوگیری از شرجی شدن فضا می توان کولر را در مکانی که گردش هوا وجود دارد، نصب نمود.

کولرهای آبی پرتابل(متحرک)

لوازم الکتریکی مورد نیاز جهت راه اندازی و بهره برداری از کولرهای آبی هوایی

از آنجایی که کولرهای پرتابل تجهیزات جانبی خاصی ندارند و در زمان خرید به صورت پکیج هستند و با اتصال برق و پر نمودن مخزن آب آن راه اندازی می شوند، لذا به تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی کولرهای آبی هوایی می پردازیم که عبارتند از:

1-کلید کولر

کلید کولر از یک محفظه پلاستیکی که بر روی آن سه کلید نصب شده، تشکیل شده است. این سه کلید عبارت اند از: یک کلید تک پل برای روشن کردن پمپ کولر- یک کلید تک پل برای روشن نمودن موتور کولر و یک کلید تبدیل برای تعویض دور تند و کند موتور.

کلیدهای کولر نیز انواع مختلفی دارند:

کلید کولر قابدار سوکتی (قدیمی)

این نوع کلید داخل پکیج اکثر کولرهای خریداری شده به همراه کارت ضمانت، برگه راهنما و شیر تخلیه و شناور یافت می شود و می توان طبق شماره گذاری ها و راهنمای کلید، آن را بکارگیری نمود. این نوع کلید دارای ترمینال های شماره گذاری شده از 1 تا 9 می باشد که تنها 5 ترمینال آن به شماره های 1، 2، 6، 7، 9 مورد استفاده قرار می گیرند. در تصویر زیر محل اتصال فاز ورودی(1) ، نول ورودی(6) ، پمپ کولر(2) و دور تند(7) و دور کند(9) موتور مشخص شده اند.کلید سوکتی

نقشه اتصالات کلید

کلید کولر توکار (جدید)

کلید های توکار جدید دارای ترمینال های مشخص با نام های فاز(L)، نول(N)، پمپ(PU)، تند(F) و کند(S) هستند و میتوان با رعایت اسامی اتصالات روی جعبه ترمینال داخل کولر و کلید توکار آن را انجام داد. این نوع کلیدها نیاز به سوکت ندارند و با قرار دادن سرسیم ها زیر ترمینال بوسیله پیچ بسته می شوند. نمای روبرو و پشت کلید توکار کولر در زیر آورده شده است.

کلید توکار

پشت کلید توکار

کلید کولر تمام قطب

کلیدهای کولر تمام قطب جدید ترین کلیدهای کولر موجود در بازار هستند. نحوه عملکرد آنها به این صورت است که علاوه بر قطع و وصل پمپ و موتور، فاز و نول مدار را به صورت همزمان قطع می کنند و این باعث افزایش ایمنی مدار در مقابل برق گرفتگی های ناشی از سرویس کولر و یا اتصال به بدنه آن می شود.

کلید کولر تمام قطب

در تصویر زیر اتصالات این نوع کلید مشخص شده است.

نحوه اتصال کلید کولر تمام قطب

2- پمپ کولر

یکی از قطعات مهم در کولرهای آبی پمپ آن است زیرا عمل پمپاژ آب بر روی پوشال ها را بر عهده دارد. این نوع موتور از نوع موتورهای الکتریکی قطب چاکدار است.پمپ کولر

3- شناور کولر

وظیفه تنظیم سطح آب داخل مخزن کولر را بر عهده دارد و با اتصال شیلنگ کولر که از شیر کولر آمده است با رسیدن آب داخل مخزن کولر به سطح تنظیم شده، آب به صورت خودکار قطع می شود.

شناور کولر

4- اتصالات پنوماتیکی شیلنگ آب

اتصالات در مواقعی که نیاز به آبرسانی چند کولر وجود دارد از آنها استفاده می شود. یا جهت ارتباط دادن دو یا چند مسیر به هم استفاده می شود. در تصویر زیر بک رابط بین راهی و یک سه راهی و چهار راهی را مشاهده می کنید.

اتصالات پنوماتیکی شیلنگ کولر

5- شیر تخلیه کولر

شیر تخلیه کولر در زیر بدنه کولر نصب می شود و زمانی که شناور کولر به درستی عمل نکند از سوراخ تعبیه شده در بالای آن سر ریز می شود. همچنین در زمان سرویس کولر با باز کردن شیر کولر به راحتی شستشوی کفی کولر امکان پذیر است.

شیر تخلیه کولر

6- تسمه کولر

وظیفه انتقال قدرت از موتور به پره های کولر را دارد. تسمه کولر باید طوری تنظیم شود که خیلی سفت یا خیلی شل نباشد.

تسمه کولر

7- فولی موتور

این قطعه بر روی محور موتور نصب می شود و با قرار گرفتن تسمه در داخل فولی موتور و فولی نصب شده بر روی پره های کولر با روشن شدن موتور، آن را به حرکت درآورده و باعث چرخش آن می گردد.

فولی موتور

لوازم هایی که به معرفی آنها پرداختیم لوازم مورد استفاده در یک کولر آبی هستند که با شناخت آنها و انجام کار عملی میتوان به یک سرویس کار یا حداقل تعمیر کار موتور کولر شخصی خود شوید.

راهنمای نقشه اتصال کلید کولر به جعبه ترمینال و موتور کولر

در نقشه زیر نحوه اتصال سیم فاز و نول ورودی به کلید کولر و جعبه ترمینال داخلی کولر نشان داده شده است. سیم ورودی از چریز برق یا جعبه تقسیم تا کلید کولر می تواند به نسبت مصرف برق آن یک کابل یا سیم 1.5*2 یا 2.5*2 باشد و جهت حفاظت مدار کولر بایستی از یک فیوز تک فاز استفاده نمود. جهت ارتباط بین کلید کولر و جعبه ترمینال داخلی کولر از یک کابل 5 رشته با نمره 1*5 یا 1.5*5 استفاده می شود که دارای سیم ارت جهت جلوگیری از اتصال به بدنه و برق گرفتگی می باشد.

راهنمای نقشه اتصال کلید کولر به جعبه ترمینال و موتور کولر

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : یاسین جوان

 تاریخ انتشار : 4 جولای 2018

2 دیدگاه

  1. سلام ۰ایا نیاز است ‌که داخل کلید کولی شماره ۶ یا همان نول به نل اصلی وصل بشه؟؟

  2. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    پایه نول مربوط به چراغ های داخل کلید کولر است که معمولا برای عملکرد کامل کلید متصل می شود.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.