کلید حساس به صوت برای قطع و وصل لامپ

در این بخش کلیدی معرفی شده است که حساس به صدا می باشد. این کلید به محض ورود شخص به اتاق و بلند شدن کوچکترین صدایی، لامپ را روشن می کند. چنانچه حس کننده صدای مدار (میکروفون) بسیار قوی باشد، به محض انداختن کلید در قفل درب یا باز شدن درب، لامپ اتاق روشن خواهد شد. این امر باعث خواهد شد که چنانچه دزدی در نیمه شب وارد اتاق شود آن را بترساند.

اگر حساسیت میکروفون کم باشد، یک صدای بلند یا فرمان لفظی برای روشن شدن لامپ مورد نیاز است. لامپ برای یک ثانیه تا یک دقیقه بسته به تنظیم زمان سنح روشن خواهد ماند. هر بار که صدای جدیدی تولید شود، دوره روشن بودن لامپ تمدید خواهد شد. مدار همچنین دارای کلید دستی ON / OFF می باشد. به هنگام روز که هوا روشن است، مقاومت وابسته نور (LDR) مانع روشن شدن لامپ می شود. کاربرد اصلی مدار برای اتاق های کاملا تاریک است. کاربردهای دیگر آن می تواند دیمر با رنج کامل، کلید حساس به صدا، کلید حساس به نور، کلید زمان سنج، کلید خواب و غیره باشد.

شکل 1 نقشه شماتیک پروژه کلید حساس به صوت برای قطع و وصل لامپ

شکل 1 نقشه شماتیک پروژه کلید حساس به صوت برای قطع و وصل لامپ

اگر کلید S2 فشار داده شود، مدار می تواند به عنوان یک دیمر با رنج کامل کار نماید. کلید S1 باعث می شود که مدار در روز نیز با فرمان صوتی کار کند. هنگامی که حساسیت میکروفون کم است، مدار به عنوان یک زمان سنج عمل خواهد کرد. با وصل تغذیه، ولتاژ نقطه A باید 12V باشد. IC741 به عنوان یک مقایسه کننده به کار رفته است. میکروفون خازنی سیگنال های صوتی را تولید می کند. هنگامی که سیگنال صوتی وجود ندارد خروجی پایه 6 صفر است. وجود صدا، پایه 2 از تراشه 741 را صفر و پایه خروجی 6 را یک می کند. VR1 برای تنظیم حساسیت به کار رفته ست. بنابراین سطح صوت مورد نیاز برای یک کردن خروجی (پایه 6) می تواند تغییر کند.

ترانزیستور T1 زمان سنج 555 را تحریک می کند. S3 یک کلید بای پس است که می تواند بدون هیچ گونه صدایی ، 555 را تحریک نماید. 555 به عنوان یک مولتی ویبراتور منواستابل بسته شده است و پایه reset (پایه 4) آن هنگامی که هوا تاریک است یک می باشد. با تابش نور بر LDR ، مقاومت آن کاهش می یابد و ولتاژ روی R1 ترانزیستور T2 را روشن می کند. در تاریکی هوا، ولتاژ روی R1 برای روشن کردن T2 کافی نیست و ولتاژ پایه 4 یک می شود.

بیس T2 را می توان با کلید S1 زمین کرد. VR2 زمان شارژ خازن C2 و در نتیجه زمانی که پایه 3 از تراشه 555 یک است را تغییر می دهد. پایه 3 از تراشه 555 به دروازه OR تشکیل شده از دیودهای D2 و D3 وصل شده است. گیت تریاک TR2 نیز از طریق یک مقاومت 750 اهم به دروازه OR وصل است. S2 یک کلید بای پس است که با فشار آن گیت TR2 تحریک می شود و همواره روشن می ماند. بنابراین کلید S2، میکروفون، LDR و زمان سنج را کنار می گذارد.

TR1 و دیاک SD32 برای کنترل روشنایی به هنگامی که TR2 روشن است به کار رفته اند. خازن C1 از طریق VR3 شارژ می شود. هنگامی که ولتاژ شارژ خازن C1 از 35V بیشتر شد، TR1 روشن می شود. مدت زمان شارژ خازن C1 به اندازه 35V با تغییر VR3 تنظیم می شود. برای جلوگیری از برق گرفتگی به هنگام کار با مدار مراقب باشید. LDR را در محلی دور از لامپ قرار دهید تا مدار دچار خطا نشود.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 15 دسامبر 2018

4 دیدگاه

  1. سلام واقعا مجذوب اطلاعات متنوع سایتتون شدم.
    من تازه کارم وتحصیلات الکترونیک ندارم.ودر حال آموزش مطالبم وسایتتون کمک شایانی به من میکنه ممنون.

  2. سلام دوست عزیز
    بسیار خوشحالیم که مطالب سایت مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته است.

  3. سلام.چطور میتونم از یک اوپ امپ برای تقویت صدای یک بازر استفاده کنم.جریان ورودیم خروجی یک سنسور حرکتیه.منبع تغذیه هم اداپتور ۱۲ ولت ۱ آمپر.

  4. سلام دوست عزیز
    دقیقا متوجه سوال شما نشدم اما اگر به دنبال مدار تقویت کننده صوتی هستید می توانید لینک زیر را دنبال کنید:
    مدارات صوتی

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.