نمایشگر گرافیکی سطح صوت

از این مدار می توان در دستگاه های صوتی استفاده نمود. مدار دارای سه تراشه، یک ترانزیستور، 10 دیود، 100 دیود LED و تعدادی مقاومت و خازن می باشد. هر LED به عنوان یک نقطه در گراف عمل می کند و ولتاژ و زمان را به ترتیب در محور Yها و X ها نمایش می دهد. مؤلفه زمان با پتانسیومتر VR2=1M و مؤلفه ولتاژ با پتانسیومتر VR1=100K تنظیم می شود. تراشه های 4017 و 555 برای نشان دادن زمان و تراشه LM3914 برای نشان دادن ولتاژ به کار رفته است.

سیگنال صوتی ورودی به یک تضعیف کننده متغیر داده می شود. تضعیف کننده حساسیت مدار را در یک سطح صحیح تنظیم می نماید. سیگنال صوتی سپس از یک تقویت کننده امیتر مشترک با ضریب تقویت کوچک عبور می کند. تقویت کننده براساس ترانزیستور BC149C کار می نماید.

شکل 1 نقشه شماتیک نمایشگر گرافیکی سطح صوت

شکل 1 نقشه شماتیک نمایشگر گرافیکی سطح صوت

خازن C2 خروجی ترانزیستور را به تراشه IC3914 وصل می نماید. سیگنال تولید شده به وسیله IC 555 به شمارنده دهدهی IC 4017 اعمال می شود. فرکانس خروجی 555 IC با توجه به قطعات به کار رفته از 36Hz تا 24KHz تغییر می کند. برای داشتن فرکانس های کمتر از 36Hz، مقاومت VR2 را به 2M تا 3M تغییر دهید یا مقدار مقاومت R6 را زیاد کنید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 23 ژانویه 2019

3 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر
    اطلاعات تکمیلی مثل لیست قطعات، شماتیک وبرنامه مورد نیاز رو جایی نذاشتین توی سایت یا اپ؟ ممنون از سایت خوبتون

  2. نه اینجاست نه توی اپ

  3. سلام دوست عزیز
    نام هر قطعه در نقشه شماتیک در کنار همان قطعه ذکر شده است که برای ساخت شما باید شماره و مقدار هر قطعه را لیست و از بازار تهیه نمائید. همچنین لازم به ذکر است در ساخت این پروژه از تراشه های مدار مجتمع استفاده شده است که نیازی به برنامه و یا پروگرام کردن کدهای برنامه نویسی ندارند.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.