مدار محافظ پلاریته معکوس در جریان بالا

هنگامی که ولتاژ تغذیه DC به یک دستگاه اعمال می شود به پلاریته ولتاژ نیز باید توجه داشت. اگر پلاریته ولتاژ معکوس باشد، نه تنها دستگاه کار نمی کند بلکه ممکن است آسیب هم ببیند. البته با کاربرد یک دیود می توان مانع اتصال پلاریته معکوس به دستگاه شد. در شکل 1 مداری نشان داده شده است که با کاربرد آن دیگر پلاریته اهمیتی ندارد و منبع تغذیه به هر شکلی که وصل گردد، دستگاه کار خواهد نمود.

با توجه به پلاریته نشان داده شده برای دستگاه اگر منبع تغذیه با پلاریته صحیح متصل گردد، جریان از طریق دیودهای D1 و D2 بر قرار خواهد شد. اما اگر جهت قطب های مثبت و منفی عوض شود، جریان از طریق دیودهای D3 و D4 برقرار می گردد و در هر دو حالت پلاریته ولتاژ اعمالی به دستگاه یکسان و صحیح خواهد بود.

شکل 1 استفاده از دیود در مدار و اهمیت پیدا نکردن پلاریته

شکل 1 استفاده از دیود در مدار و اهمیت پیدا نکردن پلاریته

با قرار دادن چنین مدار واسطه ای بین دستگاه و منبع تغذیه، دیگر نحوه اتصال قطب های مثبت و منفی اهمیتی ندارد و به هر شکل، صحیح خواهد بود و با توجه به اینکه ظرفیت جریان دیودها محدود است از یک فیوز نیز استفاده گردیده است. چنانچه جریان مصرفی دستگاه بسیار بالا باشد، دیودها را می توان با رله جایگزین نمود (شکل 2).

اگر منبع تغذیه با پلاریته صحیح وصل شود، پایه مثبت منبع تغذیه از طریق کنتاکت “A” و پایه منفی آن از طریق کنتاکت “B” به دستگاه متصل می گردد. در این حالت رله عمل نمی کند. اگر منبع با پلاریته معکوس وصل شود، دیود D1 هدایت کرده رله عمل می کند. حال از طریق کنتاکت N/O رله، پلاریته مناسب به دستگاه اعمال می شود. در این حالت بهتر است در ابتدا کلید ON/OFF دستگاه قطع باشد و پس از گذشت چند ثانیه از اتصال تغذیه به مدار، کلید وصل شود تا نسبت به عوض شدن کنتاکت های رله اطمینان حاصل گردد. بهتر است مدار محافظ قبل از کلید ON/OFF دستگاه قرار گیرد.

شکل 2 استفاده از رله به جای دیود در مدارهایی با جریان مصرفی بالا

شکل 2 استفاده از رله به جای دیود در مدارهایی با جریان مصرفی بالا

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 6 می 2019

2 دیدگاه

  1. معذرت میخوام، در شکل 1، جهت D1 و D2 نباید برعکی باشه؟

  2. سلام دوست عزیز
    خیر – دیودها به درستی متصل شده اند.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.