مدار خودکار آبیاری گیاهان

چنانچه قصد مسافرت در تابستان را دارید، اما نگران وضعیت آبیاری گیاهان منزلتان هستید، کاربرد این مدار توصیه می گردد.

با خشک شدن خاک گیاه، مقاومت بین دو پروب افزایش یافته، سبب کاهش ولتاژ پایه 2 آی سی 555 می گردد. هنگامی که ولتاژ کمتر از یک سوم Vcc گردد، آی سی تحریک شده خروجی آن، یک می شود. در نتیجه ترانزیستو روشن و پمپ آب یا شیر برقی فعال می گردد. مدت زمان یک ماندن خروجی با تغییر پتانسیومتر VR1 تنظیم می شود و از رابطه زیر به دست می آید:

R بر حسب اهم و C بر حسب µF است.

پمپ یا شیر برقی زمانی عمل می کند که خاک خشک می شود.

شکل 1 نقشه شماتیک مدار خودکار آبیاری گیاهان

شکل 1 نقشه شماتیک مدار خودکار آبیاری گیاهان

یادآوری

مقاومت خاک از یک نقطه به نقطه دیگر بسته به ترکیب و جنس خاک عوض می شود. بنابراین برای هر حالت پتانسومتر VR2 را در اندازه مناسب و دلخواه تنظیم نمایید. پروب ها باید کاملا در خاک محکم شوند و فاصله هوایی بین آنها و خاک وجود نداشته باشد، زیرا این امر سبب افزایش مقاومت مسیر (به خصوص هنگام مرطوب بودن خاک) می گردد. وضعیت قرارگیری پروب ها باید دائما مورد بررسی قرار گیرد. در نمونه ساخت شده از پمپ 24V DC و پروب های 6.35mm استفاده شده است.

نظریات خوانندگان

این مدار به جای محافظت از گیاهان، آنها را ویران خواهد کرد. زیرا پایه 2 آی سی توسط خازن زمین نشده است. در نتیجه پارازیت ها و اثرات محیط ممکن است ولتاژ را کاهش و سبب تحریک آی سی گردد و ناخواسته پمپ روشن شود. بدین منظور باید یک خازن 1µF تا 10µF مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بهتر است تا حد امکان از سیم های روپوش دار (Shielded Wire) استفاده شود.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 18 آوریل 2019

4 دیدگاه

  1. سلام سرکار خانم ایزانلو عزیز . من از اولای افتتاح سایت مخاطب پروپاقرص هستم و هر روز دقیقه شماری میکنم شماتیک و مدار جدیدی اضافه بشه و البته تلاش پیوسته و خستگی ناپذیرتون ستودنیه و به نمایندگی همه مخاطبها هم خسته نباشید فراوان خدمتتون میگم و هم تشکر بی نهایت و هر چند این تشکر نمیتونه یه ذره هم از این همه زحمت و مطالعه و تحقیق شما را جبران کنه — شکیبا از همدان

  2. واقعا جای تعجب داره که در دوره فعلی هنوز ما درگیر مدارات آنالوگ هستیم. این همه تنوع سنسور و سهولت در راه اندازی آن ها چرا استفاه از روش 50 سال پیش!؟!؟!؟!؟!!؟؟

  3. سلام دوست عزیز
    لطفا سریع قضاوت نکنید و این موضوع را ابتدا از دید منفی نگاه نکنید، همین پروژه به صورت دیجیتال و بروز شده با ماژول های و میکروکنترلرهای AVR در سایت موجود می باشد. اما هدف از انتشار این پروژه آموزش و یادگیری الکترونیک و نحوه بکارگیری قطعات الکترونیکی می باشد. لطفا توجه داشته باشید شخصی که الکترونیک و نحوه کار با قطعات الکترونیکی را نداند هر چقدر هم که در برنامه نویسی بردهای توسعه دهنده و شناخت انواع ماژول ها مهارت داشته باشد باز هم نمی تواند یک مدارا حرفه ای و کاربردی جهت خط تولید طراحی نماید، و این موضوع امروزه ضعف اصلی طراحان به شمار می آید و همین موضوع باعث شده تا اکثر محصولات تولیدی توسط این افراد در عمل با شکست روبرو شود.
    همچنین لازم به ذکر است پایه طراحی و ساخت اکثر ماژول ها و سنسورهای آماده نیز بر پایه مدارات آنالوگ است که با قیمت بالاتر و قابلیت راه اندازی ساده تر عرضه می شوند، که معمولا در طراحی و تولید یک محصول کاربردی نیست چراکه در تولید محصول قیمت نهایی و رقابتی بسیار مهم است.
    اجازه دهید یک مثال ساده بزنم، فرض کنید می خواهیم یک مدار رقص نور ساده درست کنیم و آنرا وارد چرخه تولید کنید، به طور حتم اگر با عملکرد قطعات الکترونیکی آشنا باشیم تنها با استفاده از چند ترانزیستور می توانیم یک مدار چشمک زن ساده با هزینه بسیار کم بسازیم که توان رقابت با سایر محصولات را داشته باشد، اما اگر از الکترونیک و عملکرد قطعات الکترونیکی چیزی ندانیم به صورت مستقیم به سراغ میکروکنترلر ها و یا ماژول های آماده در این زمینه می رویم، و به راحتی تنها با نوشتن یک خط کد برنامه نویسی و استفاده از بردهای توسعه یافته همان رقص نور را می سازیم. اما با قیمت بسیار بالاتر که دیگر توان رقابت با سایر محصولات و عرضه در بازار را ندارد.
    شما اگر به محصولات چینی دقت نمائید، در ساخت بیشتر محصولات آنان مثل اسباب بازی ها و یا دستگاه های ساده و کاربردی از تراشه ها و مدارات آنالوگ استفاده کرده اند و به همین خاطر نیز با قیمت بسیار پائین و رقابتی در بازار عرضه می کنند.

  4. سلام دوست عزیز
    تیم تخصصی الکترونیک98 بسیار خرسند است که توانسته، با ارئه خدمات خود رضایت شما دوست عزیز را فراهم سازد و بسیار از شما سپاس گذاریم که با بیان نظرات دلگرم کننده خود باعث امیدواری و تشویق، ما در این راه می شوید.
    با سپاس

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.