فلاشر اتومبیل یا چشمک زن راهنما

هنوز وسایل الکترومکانیکی جهت کنترل چشمک زن راهنمای خودروها به کار می رود. البته چشمک زن راهنمای الکترونیکی با استفاده از ترانزیستور ساخته شده است. اما در اینجا مدار الکترونیکی ساده ای معرفی شده است که به جای ترانزیستور از آی سی استفاده می کند.

از 555 IC به عنوان یک آستابل استفاده شده است. پایه خروجی 3 آی سی به بیس ترانزیستور AD 149 که عمل کلید زنی را انجام می دهد، وصل گردیده است. LEDهای قرمز و سبز که نشانگر چشمک زدن راهنمای چپ و راست اتومبیل است داخل و جلوی اتومبیل نصب می گردند.

سرعت چشمک زدن حدود 95 بار در دقیقه می باشد. که با افزایش یا کاهش C1 قابل تغییر است. افزایش ظرفیت C1 سرعت چشمک زدن را کاهش می دهد و بر عکس.

ترانزیستور AD 149 به گرمابر احتیاج دارد.

شکل 1 نقشه شماتیک فلاشر اتومبیل یا چشمک زن راهنما

شکل 1 نقشه شماتیک فلاشر اتومبیل یا چشمک زن راهنما

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 8 آوریل 2019

2 دیدگاه

  1. سلام. من این مدار رو روی برد درست کردم فقط ترانزیستوری که نوشته بودین گیرم نیومد و ترانزیستور mje2955t رو مدار گذاشتم. وقتی به ماشین وصل می کنم توان روشن کردن حتی ی لامپم نداره. مدار تست شده و سالمه فقط توان خروجیش کمه. مشکل از ترانزیستوره؟؟ اگه هست من چ ترانزیستوری بزارم

  2. سلام دوست عزیز
    حتما توجه داشته باشید که برای راه اندازی لامپ های راهنمای خودرو باید از باتری خود اتومبیل استفاده شود و مقاومت R4 از نوع وات بالا انتخاب شود.
    برای یافتن ترانزیستور مشابه می توانید دیتاشیت ترانزیستور AD149 را مطالعه نمایید و یک ترانزیستور با مشخصات فنی نزدیک به آنرا، با جستجو در اینترنت یافت کنید.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.