دانلود پروژه ساخت فرستنده اف ام FM تک ترانزیستوری

ساخت فرستنده اف ام FM تک ترانزیستوری

در این بخش دانلود پروژه ساخت میکروفون مخفی بی سیم اف ام FM, توسط تیم الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به مدارات فرستنده رادیویی آماده شده است. فرستنده ای که مشاهده می کنید ساده ترین فرستنده ی دینا از نظر ظاهری و لی با کیفیت بالاست که قطعات کمتر از آن دیگر امکان ندارد. این فرستنده ی تک ترانزیستوری که شامل اسیلاتورو مدولاتور به صورت همزمان است ثبات فرکانس فوق العاده ای دارد.حساسیت بسیار بالای آن باعث شده تا بتوان به عنوان یک میکروفون مخفی از آن استفاده نمود.

ولتاژ کار این مدار 3 الی 4.5 ولت است. جریان مصرفی در ولتاژ 3ولت برابر 3 میلی آمپر است. با نصب قطعات صورت چسبیده به هم و بدون استفاده از فیبر مدار چاپی و به کار گیری باتری های ساعت می توانید یک میکروفون مخفی به انداه یک بند انگشت بسازید. با توجه به اینکه جریان مصرفی یک led ساده 30 میلی آمپر و یا حتی بیشتر از آن می باشد باتری های مورد استفاده به مدت طولانی می توانند دوام بیاورند.

دانلود پروژه ساخت میکروفون مخفی بی سیم اف ام FM

سخت افزار پروژه

سه نوع ترانزیستور می توانند مورد استفاده قرار بگیرند که در هر حالت مقادیر خازن و مقاومت فرق می کند. هر ترانزیستوری را که به کار بردید با استفاده از جدول زیر مقادیر مقاومت و خازنها و ترتیب پایه های آن را می توانید مشخص کنید.

دانلود پروژه ساخت میکروفون مخفی بی سیم اف ام FM

نقشه شماتیک

میکروفون از نوع خازنی دوسیمه است. سیم پیچ L شامل 6 دور سیم مسی نمره 0.8mm (با نام تجاری 0.8 یا همان صفر هشتاد) است که بر روی هسته هوایی به قطر 5mm به طور مرتب در کنار هم پیچیده می شود و فاصله ی بین حلقه های آن حدود نیم میلی متر است. در مورد این سیم پیچ L به به کار بردن یک مته به شماره 5 به آسانی می توانید سیم لاکی را دور آن بپیچید در آخر لاک هر دو سر انتهایی آنرا با تیغ یا وسیله دیگری بتراشید تا سیم مسی لخت شود. آنرا با هویه قلع اندود کرده و در مدار قرار داده و لحیم کاری کنید.

نقشه شماتیک ساخت میکروفون مخفی بی سیم اف ام FM

آنتن مورد نیاز یک تکه سیم 20 سانتیمتری است. اگر بیشتر از این طول را به کار برید هر چند برد بیشتر خواهد شد ولی باعث لغزش فرکانس و ناپایداری آن می شود. هر چند به نظر می رسد که با تغییر دادن C2 و C3 فرکانس کار تغییر می کند و لی دستکاری آنها اصلا به درد نمی خورد و مقادیر آنها در جدول فوق یک مقدار بهینه شده هستند. برد فرستنده با توجه به ساختار و جریان مصرفی آن بد نیست و برای فاصله بین چندین اتاق مناسب می باشد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 156 کیلو بایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 28 آگوست 2014

69 دیدگاه

  1. سایت بسیار خوبی دارید ممنونم

  2. سلام.
    تشکر از سایت خوبتون.
    این فرستنده رو تکمیل کردم ولی کار نمیکنه میشه یه راهنمای بکنید.
    آیا به جای میکرفون میشه یه جک نصب کنیم و فیش به اون نصب کنیم؟
    اگه نقشه مدار دیگه ای دارین لطفا راهنایی کنید؟
    باز هم تشکر.

  3. سلام دوست عزیز
    خیلی ممنون، نظر لطف شماست.
    این مدار کاملا عملی می باشد،لطفا اتصالات خود را به دقت چک کنید،مخصوصا بررسی نمائید که اتصالات پایه های ترانزیستور به درستی انجام شده باشد.
    بله به جای میکروفون می توانید از طریق یک جک هدفون مدار را به صورت مستقیم به منبع صوتی متصل کنید.
    برای مشاهده نقشه های بیشتر لطفا لینک را ملاحضه فرمائید:
    مدارات فرستنده رادیویی

  4. سلام ببخشید من چطوری میتونم قطعات این پروژه رو خریداری کنم

  5. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    متاسفانه در حال حاضر فروش قطعات الکترونیکی نداریم.

  6. سلام چرا من روی برد بورد درستش کردم ولی هرچی فوت کردم تو میکروفن و هرچی فرکانس رادیو رو تغیر دادم صدای فوتم نیومد?

  7. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    معمولا پیشنهاد می شود مدارات مخابراتی را بر روی برد برد بسته نشوند چراکه نتیجه مطلوب گرفته نمی شود. همچنین باید اتصالات و نحوه اتصال ترانزیستورها را به دقت برسی کنید.

  8. سلام
    میخوام بجای میکروفون کابل aux وصل کنم و اونو به گوشیم وصل کنم
    باید چه کار کنم؟
    میشه پایه aux رو بجای دوپایه میکروفون قرار داد؟
    ممنون

  9. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    بله می توانید پایه aux رو به جای دو پایه میکروفون متصل کنید

  10. سلام من این مدارو همونطور که گفتید روی بردبورد نبندید اومدم روی مدار سوراخ دار بستم و چند بارهم اتصالاتشو چک کردم مشکلی نداشت بعد اومدم یه اهنگ روی موبایلم گذاشتم بعد گذاشتمش بالاسر میکروفن مدار ولی هرچی فرکانس رادیورو از88تا 108بردم صدای موبایلم نیومد بعد از یکی پرسیدم گفت ممکنه سلف رو خوب نبستید حالا میخوام بدونم بجای سلف از اونا که شبیه مقاومت هست میشه استفاده کرد؟و اگه میشه باید شمارش چند باشه؟ممنون

  11. سلام میشه من فقط اون عدسی۳۳پیکو فاراد رو نداشتم بجاش از عدسی ۳۹پیکو فاراد گذاشتم میخواستم بدونم عیبی نداره؟چون هرچی میگردم دنبال فرکانسش داخل رادیو پیداش نمیکنم

  12. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    لطفا توجه داشته باشید شما باید از خازن 33 پیکوفاراد و یا 27 پیکوفاراد استفاده کنید. همچنین شما در صورتیکه از ترانزیستور BF606 و یا bf 324 استفاده کردید باید از خازن 33 پیکوفاراد و در صورت استفاده از ترانزیستور 2n3906 باید از خازن 27 پیکوفاراد استفاده کنید. (جدول لیست قطعات در متن پروژه درج شده است، باید دقیقا همانند آن قطعات را تهیه کنید.)
    برای سیم پیچ هم باید حتما سیم پیچ را توسط سیم لاکی بپیچید.

  13. ببخشید ابعاد pcb مدار چقدره؟

  14. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    طول : 3.8 سانتی متر
    عرض : 1.7 سانتی متر

  15. سلام من این مدار رو درست کردم و خیلی هم خوب کار کرد حالا میخوام به جای میکروفن فیشauxبزارم و گزاشتم ولی نمیدونم چرا برد (فاصله انتن دهیش) خیلی کم شده نزدیک 20سانتی متر ولی وقتی میکروفن میزارم10تا15متر میدونید چشه؟

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.