ساخت فاز متر با قابلیت تشخیص سیم حامل ولتاژ بدون اتصال به آن

این مدار سیم برق دار را بدون نیاز به اتصال فیزیکی با آن آشکار می سازد. مدار شامل یک IC741 است که پایه غیر معکوس کننده آن به عنوان ورودی در نظر گرفته شده است. مدار به چهار باتری 1.5 ولت برای داشتن تغذیه 3V± نیاز دارد.

یک حلقه سیمی به نقطه A به عنوان پروب ورودی مدار وصل شده است. هرگاه این حلقه سیمی نزدیک یک سیم برق دار قرار گیرد، ولتاژ کوچکی در آن القاء خواهد شد. این ولتاژ به وسیله op – amp تقویت شده و در نتیجه LED را روشن خواهد کرد.

خازن 0.1µ F برای ایجاد یک تأخیر زمانی کوچک در نظر گرفته شده است تا LED بعد از زمان کوتاهی پس از برداشتن حلقه سیمی خاموش شود.

شکل 1 نقشه شماتیک پروژه ساخت فاز متر با قابلیت تشخیص سیم حامل ولتاژ بدون اتصال به آن

شکل 1 نقشه شماتیک پروژه ساخت فاز متر با قابلیت تشخیص سیم حامل ولتاژ بدون اتصال به آن

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 16 دسامبر 2018

4 دیدگاه

  1. سلام
    آقا الان من اینو دقیقا ساختم ولی دیود همیشه روشنه چیکارش کنم.
    در ضمن پوستم کنده شد تا ثبت نام کردم که بتونم بیام چیز بنویسم. مثلا من که خارج از کشور هستم باید چیکار کنم شماره ایران ندارم؟

  2. سلام دوست عزیز
    لطفا توجه داشته باشید برای راه اندازی این مدار حتما باید از باتری استفاده کنید و استفاده از منابع تغذیه باعث عدم عملکرد مدار می شود.
    متاسفانه جهت جلوگیری از انتشار نظرات اسپم و تبلیغاتی که همه روزه توسط روبات ها در سایت انجام می شود مجبور به ثبت نام کاربران از طریق تایید شماره موبایل هستیم، در صورت عدم دسترسی به شماره موبایل ایران می توانید این موضوع را از طریق فرم تماس سایت به همکاران ما در بخش فنی اطلاع دهید تا عملیات تایید حساب به صورت دستی انجام گردد.

  3. سلام وقت بخیر متشکر از مطالب خوبتون . بهره این مدار حدودا چقدره؟

  4. فرهاد اکبری

    با سلام و احترام
    ممنون از لطف و محبت شما، در این مدار برای تشخیص فاز حتما باید قسمت آنتن مدار با قسمت عایق پلاستیکی سیم در ارتباط باشد یعنی باید کمترین فاصله بین سیم و آنتن مدار باشد.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.