رقص نور با تغذیه 230VAC بدون ترانسفورماتور

رقص نور معرفی شده در این بخش از LED با لامپ استفاده کرده و روشن و خاموش شدن آنها حالت لذت بخشی را ایجاد می کند. 555 IC1 به عنوان یک مولتی ویبراتور آستابل به کار رفته است. فرکانس خروجی مولتی ویبراتور به وسیله VR1 تنظیم می شود. هنگامی که خروجی IC یک است، گیت تریاک TR1 از طریق دیود D1 و مقاومت R6 فرمان می گیرد. LED2 نشانگر روشن بودن تریاک TR1 و خاموش بودن تریاک TR2 می باشد هنگامی که خروجی IC1 صفر است، ترانزیستور T1 از طریق R4 به اشباع می رود و در نتیجه به گیت تریاک TR2 جریان تزریق شده تریاک روشن می گردد. LED1 نشانگر روشن بودن TR2 و خاموش بودن TR1 است. بنابراین با یک و صفر شدن خروجی IC1 ، تریاک های TR1 و TR2 به تناوب روشن و خاموش خواهند شد.

منبع تغذیه مدار بسیار ساده است. ولتاژ برق شهر به وسیله مقاومت R8 (مقاومت سیم پیچی شده) کاهش داده می شود. سپس به وسیله دیود D2 و خازن C3 یکسو و صاف می گردد. دیود زنر D3 آن را تثبیت می نماید. تعدادی دلخواه LED سبز و قرمز سری با مقاومت R11 بین سرهای A و B و سرهای C و D همچنان که در شکل نشان داده شده وصل می گردد. R11 جریان LED ها را محدود می نماید. می توان به جای آن مقاومت 2W، 1.8KΩ قرار دارد تا نور LED ها بیشتر شود. اگر مقاومت R11 اتصال کوتاه شود، LED ها را می توان با لامپ های قرمز و سبز 6V*40 جایگزین نمود. همچنین می توان تنها یک لامپ سبز 60W و 230V و یک لامپ قرمز 60W و 230V بین سرهای A و B و سرهای C و D وصل نمود. چنانچه از تریاک های با ظرفیت جریان بالاتر استفاده شود، می توان چند مسیر موازی از لامپ های سبز و قرمز بین سرهای A و B و سرهای C و D وصل نمود.

شکل 1 نقشه شماتیک رقص نور با تغذیه 230VAC بدون ترانسفورماتور

شکل 1 نقشه شماتیک رقص نور با تغذیه 230VAC بدون ترانسفورماتور

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 8 ژانویه 2019

یک دیدگاه

  1. سلام
    تو هر ردیف میشه چندتا led نصب کرد

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.