آزمایش کننده دیود زنر و تعیین کننده ولتاژ نامی آن

در اینجا مداری معرفی شده است که از آن می توان جهت آزمایش سریع دیودهای زنر استفاده نمود. مدار ولتاژ زنر را مستقیما هنگامی که دیود به پروب های مدار وصل می شود، اندازه گیری می کند.

آی سی LM317T جهت تحویل یک مقدار مشخص جریان به دیود تحت آزمایش به کار رفته است. مقدار این جریان توسط مقاومت R2 و ولتاژ شکست زنری دیود تعیین می گردد.

هنگامی که دیود زنر به دو پروب مدار وصل می شود، ولتاژی در دو سر مقاومت R1 ظاهر می گردد. این ولتاژ ترانزیستور T1 و در نتیجه T2 را روشن می کند. با روشن شدن T2 رله عمل کرده ولت متر مستقیما به دو سر دیود زنر وصل می گردد. در این حالت، ولت متر ولتاژ شکست زنری دیود را نشان می دهد.

با برداشتن دیود، جریان مقاومت R1 صفر و در نتیجه هر دو ترانزیستور و رله خاموش می گردد. دیودهای زنر 3.3V تا 24V را با این مدار می توان آزمایش نمود.

این مدار به روشی بسیار ساده و سریع دیودهای زنر را آزمایش می نماید. دیود زنر تحت آزمایش هرگز نمی سوزد زیرا جریان عبوری از آن توسط آی سی کنترل می گردد و همواره یک جریان ثابت از دیودهای تحت آزمایش عبور می نماید. هنگامی که دیودی به پروب ها وصل نیست، مدار از منبع تغذیه جریان نمی کشد.

شکل 1 نقشه شماتیک آزمایش کننده دیود زنر و تعیین کننده ولتاژ نامی آن

شکل 1 نقشه شماتیک آزمایش کننده دیود زنر و تعیین کننده ولتاژ نامی آن

نظریات خوانندگان

سوال: مدار آزمایش کننده دیود زنر، مدار بسیار خوبی می باشد، اما آیا با حذف T2 ،R4 ،R3 ،R1 ،T1 و D2 و رله می توان آن را ساده تر نمود و مدار ساده بسیار ارزان تری داشت؟ مدار زیر مورد آزمایش قرار گرفته و پاسخ خوبی داشته است.

مدار ساده تر برای آزمایش دیود زنر

مدار ساده تر برای آزمایش دیود زنر

با فشردن کلید شستی S1 مولتی متر یا ولت متر ولتاژ شکست زنری دیود را نشان می دهد.

جواب:: مدار نشان داده شده، مدار خوبی است، اما کار با آن به سادگی مدار قبلی نیست. در اینجا پس از وصل کردن دیود زنر به پروب ها باید کلیدی فشرده شود که این بعضی اوقات مشکل ایجاد می کند. اما با استفاده از مدار قبلی می توان دیودها را به راحتی و با سرعت مانند اندازه گیری مقاومت توسط مولتی متر آزمایش نمود.

سوال: آیا می توان از مدار ساده تر زیر جهت آزمایش دیود زنر استفاده کرد؟

مدار ساده تر بعدی جهت آزمایش دیود زنر

مدار ساده تر بعدی جهت آزمایش دیود زنر

جواب: مدار بالا بسیار ساده است، اما جریان دیود زنر را کنترل نمی کند. تنها عنصر کنترل کننده جریان دیود زنر مقاومت 100Ω است که در همه حالات مناسب نیست و هنگامی که دیودهای زنر با ولتاژ کم مورد آزمایش قرار می گیرد خطر آسیب دیدگی آنها در اثر جریان زیاد وجود دارد. اما اولین مدار آزمایش کننده همواره یک جریان ثابت برای دیودهای زنر با ولتاژهای مختلف فراهم می نماید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 25 آوریل 2019

یک دیدگاه

  1. سلام
    امکانش هست یک تست زنر حرفه ای تر طراحی کنید
    که هم جریان زنر و هم ولتاژ مصرفی زنر رو نشون بوده
    چون ما برای تعمیرات تلویزیون این تستر خیلی لازممونه
    اگر جریان رو نشون بوده ما متوجه میشیم که کدوم ال ای دی رو به خراب شدنه و عوضش میکنیم و دوباره مشتری زود تلویزیون رو نمیاره
    و ولتاژ تستشم حداقل باید ۳۰۰ ولت باشه
    اگه طراحی کنید که ما هم بسازیم خیلی ممنونتون میشیم

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.