آموزش راه اندازی ماژول Sim800L توسط برد آردوینو

در این سری از پروژه های آموزشی آردوینو، نحوه راه اندازی و عملکرد تراشه Sim800L مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. تراشه Sim800L یکی از مقرون به صرفه ترین و کم حجم ترین تراشه ها جهت دریافت اطلاعات شبکه و ارسال آنها است. تراشه Sim800L جزو ماژول های GSM که در بستر مخابراتی وظیفه فرمان و انتقال دیتا را دارند. در ادامه با وب سایت الکترونیک98 همراه باشید.

ماژول GSM

GSM مخفف کلمه Global System For Mobile Communication به معنی سامانه جهانی ارتباطات همراه است و یکی از مهمترین و متداولترین استانداردهای تلفن های همراه در جهان می باشد. به طور کلی این ماژول ها جهت انتقال دیتا نیاز به سیم کارت دارند، که در ماژول Sim800L از سیم کارت سایز میکرو استفاده می شود.

ماژول Sim800L علاوه بر اینکه دارای کارکردی مناسب و راحت است، دارای قیمتی خیلی کم و مناسب می باشد. این ماژول اطلاعات GSM و GPRS را در نوع 2G ارائه می دهد و از دستورات توسعه یافته شرکت SIMCOM پشتیبانی می کند. همچنین لازم به ذکر است که این ماژول ها از ارتباط سریال استفاده می کنند و می توان آنها را با استفاده از UART به اکثر میکروکنترلرها ارتباط داد. تعداد پین های ارتباطی و ساختمان این ماژول در شکل فوق آمده است. از جمله مشخصات و ویژگی های ماژول Sim800L عبارتنداز:

1. ولتاژ کاری بین 3.7 تا 5 ولت

2. جریان مصرفی حداکثر 2 آمپر

3. دارای رابط آنتن

4. پشتیبانی از 4 باند 850-900-1800-1900 مگا هرتز

5. توانایی انتقال صدا، پیام و سایر اطلاعات در قدرت پایین

6. مدل SIMCOM Sim800L

7. ارتباط سریال TTL

8. سیم کارت میکرو

9. دمای کاری 40- تا 85+ درجه سانتی گراد

10. ابعاد 3×28×40 میلی متر


لیست قطعات مورد نیاز

برد آردوینو Arduino UNO R3 مدل DIP1 عدد
ماژول مخابراتی SIM800L به همراه برد راه انداز1 عدد
ماژول رله 5 ولت مدل 4 کانال1 عدد
آداپتور 12V ولت 2A آمپر مدل بین راهی ساخت ایران1 عدد
سیم جامپر برد بوردی مدل دو سر نری (سری 40تایی)1 عدد

نحوه اتصال قطعات به یکدیگر و برد آردوینو بسیار راحت و ساده است، به طوری که با توجه به شماتیک زیر می توانید اتصالات را به سرعت انجام دهید.

پروگرام کردن برنامه بر روی برد آردوینو

1- نرم افزار آردوینو را بر روی سیستم خود اجرا کنید، اگر بار اول است که با برد Arduino کار می کنید و این نرم افزار را بر روی سیستم خود ندارید، می توانید نرم افزار آردوینو و نحوه نصب آن را از اینجا دریافت نمائید.

2- نرم افزار آردوینو را بر روی سیستم خود اجرا کنید.

3- پس از اجرای نرم افزار آردوینو، از طریق منوی File بر روی گزینه New کلیک کنید.

4- تمامی کدهای زیر را کپی کنید و در پنجره جدید باز شده بچسبانید (Paste).

5- حال از طریق منوی File گزینه Save را انتخاب کنید و برنامه را در محل دلخواه خود ذخیره کنید.

6- پس از ذخیره برنامه از طریق منوی Tools به زیر منوی Board رفته و از لیست کشویی باز شده آیتم Arduino/Genuino Uno را انتخاب کنید.

7- دوباره از طریق همان منوی Tools به زیر منوی Port رفته و از لیست کشویی باز شده شماره پورت USB که از طریق آن برد آردینو به کامپیوتر متصل شده است را انتخاب کنید.

8- در پایان برای انتقال برنامه به برد آردوینو کافیست تا بر روی آیکون آیکون پروگرام کردن برنامه بر روی برد آردوینو در نرم افزار آردوینو در نرم افزار آردوینو کلیک کنید.

راه اندازی پروژه

1- مطمئن شوید تمامی اتصالات را دقیقا مطابق نقشه شماتیک انجام داده اید و تمامی اتصالات بین ماژول SIM800L و برد آردوینو به درستی برقرار است.

2- برد آردوینو را به صورت کامل از کامپیوتر جدا کنید.

3- یک سیم کارت که مطمئن هستید قفل پین کد آن غیر فعال است و اعتبار ریالی دارد را در سوکت سیم کارت ماژول SIM800L قرار دهید.

4- توسط یک آداپتور 5 ولت DC با حداقل جریان 2 آمپر برد آردوینو را راه اندازی کنید.

5- منتظر بمانید تا لامپ LED موجود بر روی برد آردوینو از حالت ثابت به حالت چشمک زن تغییر حالت دهد و همچنین لامپ LED موجود بر روی ماژول SIM800L هر سه ثانیه یکبار چشمک بزند.

6- برای فعال کردن هر یک از رله های یک الی چهار می توانید، یکی از دستورهای زیر را از طریق پیام کوتاه برای برد آردوینو ارسال کنید، لطفاً توجه داشته باشید در هنگام تایپ دستور به بزرگ و کوچک بودن حروف توجه کنید.

7- برای غیرفعال کردن هر یک از رله های یک الی چهار نیز می توانید، یکی از دستورهای زیر را از طریق پیام کوتاه برای برد آردوینو ارسال کنید، لطفاً توجه داشته باشید در هنگام تایپ دستور به بزرگ و کوچک بودن حروف توجه کنید.

ویدیوری ضبط شده از نحوه راه اندازی و عملکرد پروژه

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 29 کیلوبایت

 محیط برنامه نویسی : Arduino (IDE)

 برنامه نویسی شده به زبان : ترکیبی از برنامه نویسی به زبان سی (C) یا سی پلاس پلاس (++C)

 نویسنده : محسن برات زاده

 تاریخ انتشار : 21 می 2019

127 دیدگاه

  1. سلام دوست عزیز
    اگر ماژول شما پیامک ها را دریافت نمی کند بهتر است وضعیت آنتن دهی ماژول بررسی شود.

  2. سلام دوباره.مهندس الان همه چیز درسته مثلا ماژول sim800l هر 3 ثانیه یکبار داره چشمک میزنه و وقی هم که بهش زنگ میزنم زنگ هم میخوره و شارژ هم داره و قفل هم نیست همونطور که شما توی نظرات گفته بودین و باورد ریت هم روی 9600 تنظیم شده ولی اون ال ای دی روی آردوینو اصلا چشمک نمیزنه و من اومدم برای امتحان جای پایه های RXD و TXD رو هم عوض کردم بازم نشد.مشکل از کجاست؟ممنون میشم اگه جواب بدین.با سپاس از پاسخگویی سریع شما.

  3. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    اگر لامپ LED موجود بر روی مدار پس از گذشت حداکثر یک دقیقه به صورت ثابت روشن است و چشمک نمیزند، باید تنها مورد ذیل را بررسی کنید:
    :: برد آردوینو نمی تواند با ماژول SIM800L ارتباط برقرار کند که این موضوع می تواند به دلیل 1-خرابی برد آردوینو 2-خرابی ماژول سیم کارت 3- عدم ارتباط صحیح بین برد آردوینو و ماژول 4- تنظیمات اشتباه سریال در ماژول سیم کارت باشد.

  4. سلام مهندس
    من برد sim800L رو خریداری کردم
    اما شنیدم که اگر بدو ماژول کاهنده ولتاژ یا باتری
    به آردوینو متصل شود میسوزه
    آیا این پروژه خطری برای ماژول sim800L
    یا برد آردوینو نداره ؟

  5. با سلام احترام
    در آزمایش های کوتاه مدت ولتاژ 5 ولت خطر سوختن برای ماژول ندارد، اما اگر قصد استفاده طولانی و دائمی از ماژول دارید باید توجه داشته باشید ولتاژ استاندارد راه اندازی ماژول SIM800L برابر با 4.2 ولت است. به همین خاطر اگر از یک ماژول کاهنده ولتاژ برای راه اندازی SIM800L استفاده کنید بسیار بهتر است و همچنین احتمال ریست شدن و یا پرش شبکه نیز از بین خواهد رفت.

  6. سلام خسته نباشید مهندس ممنونم از آموزش خوب عالی و کار امدتون
    من این مدار رو بستم و جواب گرفتم با اردوینو uno r3 .
    ولی در مرحله بعد اومد با یک اتمگا ۸ بوتلودر شده روی خود اردوینو امتحان کردم و به اتصالات دست نزدم و همه چی سر جاش هست ولی ال ای دی مربوط به پین ۱۳ ثابت هست و چشمک نمیزنه ممنون میشم راهنماییم کنید چون میخوام با میکرو تنها ببندم چون اردوینو بصرفه نیست

  7. با سلام و احترام
    هسته پردازنده برد آردوینو UNO میکروکنترلر ATmega328 می باشد و به همین منظور شما نیز باید حتما از میکروکنترلر ATmega328 استفاده کنید.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.