کنترل جهت و سرعت چرخش موتور پله ای با کی پد keypad

موتور پله ای

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای کاربردی و حرفه ای با عنوان, کنترل جهت و سرعت چرخش موتور پله ای با کی پد keypad, برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR کرده است. موتور پله ای (استپ موتور) یکی از انواع موتورهای الکتریکی است که حرکت آن کاملا دقیق و از پیش تعریف شده می باشد و با ارسال سیگنال های 1 و 0 به سیم پیچ های استپ موتور می توان آنرا حرکت داد.

موتوررهای پله ای عموما دارای چهار قطب می باشند که سیم پیچ ها بر روی این چهار قطب قرار می گیرند، و شما با ارسال بیت های 0 و 1 در واقع میدان مغناطیسی ایجاد می کنید که این میدان باعث حرکت رتور مغناطیسی موجود در داخل موتور پله ای می شود. البته می بایست این سیم پیچ ها را به صورت متوالی 0 و 1 کرد در غیر اینصورت موتور مطابق میل شما نخواهد چرخید.

بعد قبل

کنترل جهت و سرعت چرخش موتور پله ای با کی پد keypad

کنترل جهت و سرعت چرخش موتور پله ای با کی پد keypad

کنترل جهت و سرعت چرخش موتور پله ای با کی پد keypad

کنترل جهت و سرعت چرخش موتور پله ای با کی پد keypad

کنترل جهت و سرعت چرخش موتور پله ای با کی پد keypad
بعد قبل

کنترل جهت و سرعت چرخش موتور پله ای

یکی از مشخصه های استپ موتورها زاویه حرکت آن می باشد و هر موتور پله ای زاویه حرکتی مخصوص به خودش را دارد، مثلا اگر موتوری زاویه حرکتش 7 درجه باشد این موتور در هر باری که سیم پیچ هایش حاوی ولتاژ می شوند 7 درجه در سمت حرکت عقربه های ساعت و یا خلاف جهت آن بسته به اینکه سیم پیچ ها با چه ترتیبی ولتاژ دار می شوند خواهند چرخید. این 7 درجه چرخش برای این موتور پله ای یک پله یا یک step محسوب می شود.

با این تعریف متوجه خواهید شدید که یک موتور پله ای در یک دور کامل ممکن است، 100 تا 200 پله کمتر یا بیشتر بسته به نوع موتور خواهد داشت. شما حتی می توانید یک موتور پله ای را به صورت نیم پله ای یعنی با نصف زاویه حرکت راه اندازی کنید! استپ موتورها به صورت میکروپله نیز حرکت می کنند در واقع منظور حرکت های خیلی ریز و دقیق است.

شرح عملکرد پروژه

پردازشگر مورد استفاده برای ساخت این پروژه میکروکنترلر ATmega8 از خانواده AVR می باشد که برنامه آن به زبان بیسیک BASIC و در محیط نرم افزار BASCOM-AVR نوشته شده است. در این پروژه کاربر می تواند سرعت و جهت چرخش یک موتور پله ای را بر روی یک LCD کاراکتری مشاهده کند و به کمک یک صفحه کلید (کی پد) سرعت و جهت چرخش استپ موتور را تعیین کند تا موتور بر اساس آن شروع به چرخش کند. برای دریافت توضیحات بیشتر و دانلود فایل پروژه با الکترونیک98 همراه باشید.

وقتی که شما یه یک موتور پله ای را از نزدیک می بینید متوجه تعدادی سیم رنگی می شوید که از موتور پله ای بیرون آمده است، در واقع این سیم ها هر کدام به سر یک سیم پیچ متصل هستند و یک سیم بین تمام سیم ها مشترک است. استپ موتورها به صورت یک بیتی و دو بیتی حرکت می کنند در حالت یک بیتی در هر لحظه تنها یک سیم پیچ پالس 1 را دریافت می کند و در حالت دو بیتی دو سیم پیچ در هر لحظه پالس یک را دریافت می کنند. اگر این دریافت پالس به صورت منظم و پشت سر هم انجام شود موتور نیز به صورت صحیح به سمت جهت حرکت عقربه های ساعت و یا خلاف جهت آن حرکت می کند.

 اطلاعات پروژه

 نام پروژه : کنترل جهت و سرعت چرخش موتور پله ای با کی پد keypad

 محتویات فایل پروژه : برنامه نوشته شده پروژه در محیط Bascom-AVR به زبان Basic (بیسیک) / فایل مدار چاپی (PCB) پروژه در قالب PDF و طرح اصلی طراحی شده در نرم افزار Proteus / نرم افزار های مورد نیاز

 حجم فایل پروژه : 5.7 مگابایت

 رمز فایل پروژه : www.electronics98.com

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 1 آگوست 2017

 آخرین بروزرسانی پروژه : -

 نحوه دریافت فایل : بلافاصله بعد از پرداخت می توانید این فایل را از سرورهای پرقدرت سایت الکترونیک 98 با لینک مستقیم دانلود نمائید, همچنین در پایان عملیات خرید, لینک های دانلود و رسید خرید به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

توجه: به دلیل توقف فعالیت سایت امکان دانلود پروژه غیرفعال می باشد!

5 دیدگاه

  1. سلام من فقط کد avr میخوام تکیشو هم میدین؟

  2. لینک دانلود کنترل جهت و سرعت چرخش موتور پله ای با کی پد keypadکجاست ؟؟

  3. سلام من همین فایل رو تو محیط کدویزن لازم دارم مبلغش هم خیلی برام مهم
    نیست. میشه راهنماییم کنید؟ یابرام ایمیل کنید هزینه شو پرداخت کنم؟ ممنون

  4. خیلی سایت خوبی دارید این مطالب باعث پیشرفت زیادی بین بچه های رشته  الکترونیک خواهد بود

  5. سلام دوست عزیز
    ممنون از شما بخاطر نظرات خوبتان که باعث بیشتر شدن امیدن تیم الکترونیک 98 و دلگرمی بیشتر ما به ادامه این کار می شوید.
    متاسفانه این پروژه فعلا تنها به زبان بیسیک برنامه نویسی شده است اما انشالله در آینده نزدیک به ترتیب اولویت سعی داریم تمام پروژه های سایت را که به یک زبان برنامه نویسی شده اند را به هر دو زبان اصلی و پرطرفدار یعنی C و Basic برنامه نویسی کنیم و در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.