پروژه طراحی کالر آی دی Caller ID با میکروکنترلر AVR

ساخت کالر آی دی Caller ID

در این بخش دانلود پروژه طراحی کالر آی دی Caller ID با میکروکنترلر AVR, توسط تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR آماده شده است. سیستم خط تلفن شهری (PSTN) علاوه بر برقراری ارتباط بین مشترکان, به ارائه خدمات دیگری نیز می پردازد. سرویس های ویژه, از جمله خدمات جانبی شرکت های مخابراتی می باشند که در اختیار کاربران قرار می گیرند. یکی از این سرویس های ویژه که اغلب به صورت رایگان برقرار می شود, سرویس شناسایی شماره تلفن تماس گیرنده (CNID) یا به اختصار کالر آی دی (CID) نام دارد. با در اختیار داشتن این سرویس, هر مشترک (Subscriber) می تواند پیش از برقراری ارتباط از هویت شخص تماس گیرنده آگاه شود.

بعد قبل
پروژه طراحی کالر آی دی Caller ID با میکروکنترلر AVR
پروژه طراحی کالر آی دی Caller ID با میکروکنترلر AVR
پروژه طراحی کالر آی دی Caller ID با میکروکنترلر AVR

پروژه طراحی کالر آی دی Caller ID با میکروکنترلر AVR
بعد قبل

سرویس کالر آی دی  Caller ID

در واقع سرویس کالر آی دی  Caller ID کاربر را قادر می سازد تا اطلاعاتی از شخص تماس گیرنده را در حالت خط آزاد به دست آورد. اطلاعات کالر آی دی  Caller ID به صورت سیگنال هایی حین زنگ خوردن تلفن و پیش از برداشته شدن گوشی از طرف شرکت مخابرات ارسال می شوند, بنابراین بدون اشغال شدن خط تلفن می توان این اطلاعات را آشکار کرد و شماره تلفن تماس گیرنده را به نمایش در آورد.

برای ارسال اطلاعات کالر آی دی Caller ID, در کشورها و شهرهای مختلف از استانداردهای گوناگون استفاده می شود. در حالت کلی اطلاعات کالر آی دی Caller ID به یکی از دو روش زیر ارسال می گردند:

:: با استفاده از سیگنال های DTMF

در این روش زنجیره ای از اعداد DTMF, اغلب پیش از اولین سیگنال زنگ فرستاده می شوند. شماره تلفن پس از عدد شروع و پیش از عدد پایانی DTMF قرار می گیرد و معمولا 10 داده در هر ثانیه ارسال می شود.

:: با استفاده از مدولاسیون FSK

مدولاسیون FSK, یکی از انواع مدولاسیون دیجیتالی است. این مدولاسیون خود دارای انواعی است که ساده ترین آن ها BFSK نام دارد و در آن, تنها از دو فرکانس برای ارسال داده ها استفاده می شود. هر فرکانس به منزله یکی از اعداد باینری صفر و یک است فرکانس بالاتر, یک و فرکانس پایین تر آن, صفر تلقی می شود. ساز و کار این مدولاسیون, بسیار ساده و مانند است که برای ارسال اطلاعات دیجیتال, یک سیگنال را قطع و وصل کنید.

نکات مهم

توجه : در این پروژه به طراحی و ساخت سیستم های کالر آی دی Caller ID مبتی بر مدولاسیون FSK می پردازیم. به همین دلیل دستگاه کالر آی دی Caller ID که در ادامه این پروژه ساخته می شود, تنها در مناطق مخابراتی ایران که از مدولاسین FSK استفاده می شود قابل استفاده است. چراکه در کشور ایران از هر دو روش سیگنال های DTMF و مدولاسیون FSK برای ارسال اطلاعات کالر آی دی Caller ID استفاده می شود و متاسفانه استاندارد یکسانی بین مراکز مخابراتی محلی وجود ندارد.

شرح عملکرد پروژه

در این پروژه برای دریافت اطلاعات کالر آی دی از تراشه HT9032 استفاده شده است. عملکرد مدار به این ترتیب است که با آمدن اولین سیگنال زنگ، اطلاعات فرستنده تماس همانند شماره تماس، ساعت و تاریخ تماس توسط تراشه HT9032 کد گشایی می گردد و همزمان داده ها از طریق ارتباط سریال برای میکروکنترلر ATTINY2313 ارسال می گردد و در نهایت شماره تلفن فرد تماس گیرنده به همراه ساعت و تاریخ تماس توسط میکروکنترلر ATTINY2313 بر روی LCD کاراکتری تعبیه شده بر روی مدار نمایش داده می شود. همچنین لازم به ذکر است برنامه میکروکنترلر AVR در محیط نرم افزار BASCOM-AVR به زبان بیسیک BASIC نوشته شده است.

 

تراشه HT9032

تراشه ht9032 ساخت هولتک, یکی از ساده ترین قطعات کالر آی دی Caller ID و یک مدار مجتمع cmos با توان مصرفی کم می باشد که برای سیگنال های لایه فیزیکی سازگار با استانداردهای Bellcore و v.23 طراحی شده است. این تراشه می تواند در گوشی های تلفن, دستگاه های کالر آی دی Caller ID, فکس ها, ماشین های پاسخگو (Answering Machines) و محصولات واسط خط تلفن و کامپیوتر مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی های برجسته تراشه HT9032

:: ولتاژ کاری 3.5 تا 5.5 ولت

:: سازگار با استاندارد های V.23 و Bell 202

:: ورودی و خروجی آشکار ساز زنگ (Ring Detector)

:: خروجی آشکار ساز حامل

:: دارای مد Power Down

:: ورودی فوق العاده حساس

تراشه HT9032 در دو بسته بندی (Package) هشت پایه (HT9032D) و 16 پایه (HT9032C) طراحی شده است. تراشه HT9032C با داشتن مدار آشکار ساز زنگ داخلی, نسبت به HT9032D کاملتر است. هر دو قطعه در بسته بندی PDIO و SOP موجودند. خروجی هر دو قطعه, یک داده سریال باینری و آسنکرون است که در پایه DOUT ظاهر می شود. در تصویر زیر نمای ظاهری و ترتیب پایه های تراشه های HT9032D و HT9032C نشان داده شده اند.

 ترتیب پایه های تراشه های HT9032D و HT9032C

ویدیو ضبط شده از نحوه راه اندازی و عملکرد پروژه

 اطلاعات پروژه

 نام پروژه : پروژه طراحی کالر آی دی Caller ID با میکروکنترلر AVR

 محتویات فایل پروژه : فیلم آموزش راه اندازی و نحوه پروگرام کردن میکروکنترلر/ فایل برنامه نوشته شده در محیط BASCOM-AVR به زبان بیسیک BASIC / فایل مدار چاپی (PCB) پروژه در قالب PDF و طرح اصلی طراحی شده در نرم افزار Proteus / نرم افزار های مورد نیاز

 حجم فایل پروژه : 3.2 مگابایت / حجم فایل ویدئو = 122 مگابایت

 رمز فایل پروژه : www.electronics98.com

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 13 دسامبر 2017

 آخرین بروزرسانی پروژه : -

 نحوه دریافت فایل : بلافاصله بعد از پرداخت می توانید این فایل را از سرورهای پرقدرت سایت الکترونیک 98 با لینک مستقیم دانلود نمائید, همچنین در پایان عملیات خرید, لینک های دانلود و رسید خرید به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

توجه: به دلیل توقف فعالیت سایت امکان دانلود پروژه غیرفعال می باشد!

8 دیدگاه

  1. سلام …من یه کالر آی دی چهار کاناله میخوام که شماره تماس را منتقل کنم به پی سی……این پروژه شما برای من مناسبه؟ حالا اون 4 کاناله هم زیاد مهم نیست اما اینکه منتقل بشه به پی سی برام مهمه

  2. سلام دوست عزیز
    این موضوع خیلی راحته شما می تونید به راحتی با استفاده از UART میکروکنترلر این کار را انجام دهید.
    برای برنامه نویسی و ساخت سخت افزار به لینک زیر مراجعه فرمائید:
    پورت سریال UART

  3. مهندس اگه بخوام اون 4 کاناله هم اجرا بشه انوقت با این آی سی مشکل پیدا نمیکنم؟ آخه این آی سی فقط یه پورت ورودی و خروجی داره…

  4. جهت رفع محدودیت پایه ها می تونید میکروکنترلر را عوض کنید و به عنوان مثال از میکروکنترلر ATmega8 استفاده کنید.

  5. سلام
    من نیازمند طراحی یک دستگاه کالرآی دی با قابلیت پشتیبانی همزمان 8 خط تلفن و ارسال اطلاعات هر خط (شماره تماس FSK یا DTMF، وضعیت خط اشغال یا آزاد، …) از طریق پورت USB به کامپیوتر هستم.

  6. سلام.با اینکه این پروژه مال خیلی سال پیشه اما اشکال نداره.من میخوام یک کالر آیدی با قابلیت عکس تماس گیرنده طراحی آیا مهندس میتونه کمکم کنه؟؟؟ خیلی وقته تو ذهنم هست نمیدونم چطور شروع کنم.

  7. سلام دوست عزیز
    به دلیل حجم بالای سوالات که همه روز توسط کاربران الکترونیک98 مطرح می شود، در حال حاضر به جهت کمبود زمان امکان همکاری برای توسعه و شخصی سازی پروژه نیست و این موضوع به عهده خود کاربران است.

  8. سلام
    امکان انجام این پروژه با آردینو هست ؟لطفا با آردینو قرار بدید .

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.