اندازه گیری سرعت چرخش موتور انکدردار با میکروکنترلر AVR

موتور انکدردار

در این بخش دانلود پروژه اندازه گیری سرعت چرخش موتور انکدردار با میکروکنترلر AVR, توسط تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR آماده شده است. برای اندازه گیری سرعت چرخش موتور محور, معمولا از روش دورشماری استفاده می شود. این عمل با استفاده از صفحه ای سوراخ دار به نام انکدر که به انتهای محور موتور متصل می شود و یک شمارشگر نوری (اپتوکانتر Optocounter) انجام می گیرد.

موتورهای انکدردار را می توان به سهولت در بازار یافت. در اینگونه موتورها, شفت از قسمت انتهایی بیرون آمده و انکدر به آن متصل شده است. شمارشگر نوری نیز از یک دیود فرستنده و یک دیود (ترانزیستور) گیرنده مادون قرمز تشکیل شده است. این شمارشگر نوری باید طوری قرار گیرد که شکاف های موجود روی انکدر در حال چرخش, به طور صحیح از مقابل شکاف ارسال و دریافت پرتو مادون قرمز موجود روی شمارشگر نوری عبور کنند و در غیر این صورت, نمی توان عمل تولید پالس و شمارش را به درستی انجام داد.

بعد قبل

اندازه گیری سرعت چرخش موتور انکدردار با میکروکنترلر AVR

اندازه گیری سرعت چرخش موتور انکدردار با میکروکنترلر AVR

اندازه گیری سرعت چرخش موتور انکدردار با میکروکنترلر AVR

اندازه گیری سرعت چرخش موتور انکدردار با میکروکنترلر AVR

اندازه گیری سرعت چرخش موتور انکدردار با میکروکنترلر AVR
بعد قبل

شمارشگر نوری

در تصویر زیر چگونگی اتصال پایه های شمارشگر نوری و یک نمونه شمارشگر نوری نشان داده شده است. زمانی که پرتو مادون قرمز از فرستنده به گیرنده می رسد, ترانزیستور نوری نشان داده شده در شکل زیر آی سی U2 (تراشه اپتوکانتر Optocounter) به اشباع می رود. هنگامی که جسمی بین شکاف شمارشگر نوری قرار می گیرد و مانع از رسیدن پرتو مادون قرمز به ترانزیستور گیرنده می شود, ترانزیستور به حالت قطع می رود و در نتیجه پایه شماره 5 آی سی U2 (تراشه اپتوکانتر Optocounter), یا همان پایه کلکتور C ترانزیستور در سطح یک منطقی قرار می گیرد.

به این ترتیب با چرخش انکدر و عبور شکاف های روی آن از مقابل شکاف های شمارشگر نوری, یک قطار پالس مربعی در پایه کلکتور C ترانزیستور تولید می شود. فرکانس این موج مربعی با سرعت چرخش محور رابطه مستقیم دارد. تنها کاری که باید پس از این مرحله و در مدت زمانی معین انجام بگیرد, شمارش تعداد پالس های تولید شده در خروجی شمارشگر نوری است, به این ترتیب, می توان سرعت چرخش محور را که معمولا بر حسب دور بر دقیقه (RPM) یا دور بر ثانیه (RPS) محاسبه می شود, به دست آورد.

اندازه گیری سرعت چرخش موتور انکدردار با میکروکنترلر AVR

شرح عملکرد پروژه

در این پروژه یک صفحه مدرج به انتهای محور موتور DC متصل شده است و یک فرستنده و یک گیرنده نوری با عبور خطوط این صفحه مدرج, پالس هایی را به میکروکنترلر AVR ارسال می کند و میکروکنترلر ATmega8 با شمردن این پالس ها و یا مشخص شدن تعداد کل آن ها, سرعت چرخش موتور را معلوم می کند و مقدار آنرا بر روی LCD کاراکتری نمایش می دهد. در اینجا صفحه مدرج دارای 40 خط می باشد و از Timer1 (در حالت شمارنده) برای شمردن تعداد پالس ها استفاده شده است.

شرح برنامه نوشته شده در نرم افزار BASCOM-AVR به زبان بیسیک BASIC

تایمر / شمارنده یک, 16 بیتی است و می توان 65536 پالس را بشمارد و با آمدن پالس 65537 ام, اگر وقفه مربوطه به آن فعال باشد, موجب ایجاد وقفه می شود. در این پروژه ابتدا محتوای تایمر / شمارنده را با عدد 63536 مقدار دهی می کنیم تا با یک دور چرخش کامل محور موتور و آمدن 40 پالس, وقفه ایجاد شود و در برنامه مربوط به وقفه, دوباره عدد 63536 در آن قرار گیرد.

در روند اجرای برنامه نیز محتوای تایمر / شمارنده یک مرتبا از مقدار اولیه (63536), که در آن ذخیره شده است, کم می کنیم تا تعداد پالس های ارسال شده توسط فرستنده و گیرنده نوری به دقت مشخص شوند. سپس با تقسیم آن بر 40, که تعداد کل پالس ها در یک دور کامل است, مقدار چرخش را محاسبه می کنیم و پس از ضرب این مقدار در 360, زاویه چرخش را بر حسب درجه به دست می آوریم.

 اطلاعات پروژه

 نام پروژه : اندازه گیری سرعت چرخش موتور انکدردار با میکروکنترلر AVR

 محتویات فایل پروژه : برنامه نوشته شده پروژه در محیط Bascom-AVR به زبان Basic (بیسیک) / فایل مدار چاپی (PCB) پروژه در قالب PDF و طرح اصلی طراحی شده در نرم افزار Proteus / نرم افزار های مورد نیاز

 حجم فایل پروژه : 5.9 مگا بایت

 رمز فایل پروژه : www.electronics98.com

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 15 آگوست 2017

 آخرین بروزرسانی پروژه : -

 نحوه دریافت فایل : بلافاصله بعد از پرداخت می توانید این فایل را از سرورهای پرقدرت سایت الکترونیک 98 با لینک مستقیم دانلود نمائید, همچنین در پایان عملیات خرید, لینک های دانلود و رسید خرید به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

توجه: به دلیل توقف فعالیت سایت امکان دانلود پروژه غیرفعال می باشد!

13 دیدگاه

  1. سلام مهندس
    خسته نباشید
    این پروژه رو خریدم امروز
    ولی بهم جواب نداد
    من روی شفت موتور یه وسیله قرار دادم که یه شیار داره و مادون قرمز نورش رد میشه.
    و از اون هم به پایه B.1 ک فرمودین متصل کردم
    اما هیچی روی ال سی دی نمایش داده نمیشه ممنون میشم راهنمایی کنید.
    یا علی

  2. ممنون میشم اگه نیاز به وسیله خاصی هست به ایمیلم پیام بدین و لینک آن را برایم ارسال کنید

  3. مهندس جان من اون موقه برنامه شمارو ریخته بودم روی برنامه خودم
    گفتم شاید برنامه من مشکل داره
    الان فایل هگز برنامه خود شماروهم ریختم
    چنتا مشکل هست
    اول این ک روی ال سی دی هیچی نشون نمیده به کل
    اگه پایه RW رو ک فرمودین از ال سی دی به منفی وصل بشه رو به خود پایه B.1 وصل کنم ال سی دی نمایش داده میشه ولی الان چطور میشه به پایه انکدر وصل بشه. و باز هم مشکل قبل فک میکنم پیش بیاد

    ممنون میشم زودتر پاسخ بدین چون خیلی عجله دارم.
    تشکر

  4. من یه چیز دیگه هم فهمیدم ک این برنامه انگار اصلا سرعت موتور رو نشون نمیده بلکه تعداد دور ها رو میشماره و در 360 ک ضرب شد به درجه تبدیل شده.
    خب این الان کجاش ربط داره به صورت مسئله که اون بالا اول صفحه نوشتین

    دانلود پروژه ( اندازه گیری سرعت چرخش موتور انکدردار ) با میکروکنترلر AVR

    شما زدین سرعت
    من سرعت رو میخوام به دست بیارم
    وگرنه یه کانتر فعال کردن که خودمم بلد بودم باهاش تعداد دور موتورو بشمارم. مشکلم اینجا بود که نمیدونستم چطور سرعت رو تو هر لحظه داشته باشم..

    ممنون میشم راهنمایی کنید

  5. دوست عزیز
    سلام
    همانطور که از نام پروژه مشخص است این پروژه سرعت چرخش یک موتور انکدردار را اندازه گیری می کند، و منظور از سرعت موتور نیز همان تعداد دور موتور در دقیقه است (RPM)، که برای اندازه گیری آن توسط میکروکنترلرها از این شیوه (تایمر میکروکنترلرها) استفاده می شود.
    در صورت عدم رضایت از خرید می توانید یک ایمیل به آدرس ofogh.ideh@yahoo.com بزنید تا وجه واریزی برگشت داده شود.

  6. شما پایه RW ال سی دی را طبق نقشه شماتیک به زمین متصل کنید و سپس برنامه نوشته شده در محیط bascom-avr به زبان basic را بر روی میکروکنترلر avr پروگرام نمائید.

  7. سلام دوست عزیز
    لطفا مدار خود را همانند نقشه شماتیک بسته و سپس برای پروگرام کردن میکروکنترلر از برنامه نوشته شده در محیط bascom-avr به زبان basic استفاده کنید، همچنین باید توجه داشته باشید برای اندازه گیری سرعت چرخش موتور حتما باید از یک موتور انکدردار استفاده کنید چراکه طراحی صفحه انکدر و ماژول مادون قرمز آن به درستی و با استاندار طراحی و بر روی موتور قرار گرفته است.

  8. سلام
    این پروژه زاویه موتور رو رو اندازه میگیره چه ربطی به دور موتور و RPM داره ؟؟؟؟؟

  9. سلام دوست عزیز
    شما می توانید به این شیوه هم سرعت چرخش و زاویه را اندازه گیری نمائید.

  10. مهدی جعفری

    سلام دوستان یه راهنمایی کنید ممنون میشم
    من یه پروژه دارم دورسنج با قابلیت تشخیص چپ گرد و راست گرد به استادم این نقشه رو نشنون دادم گفت دو تا شفت انکودر می خواد خواهش میکنم راهنمایی کنید

  11. سلام و خسته نباشید میخاستم بدونم برای این محصول امادش هم موجود و برای خریدش چیکار باید کرد

  12. سلام دوست عزیز
    در حال حاضر امکان عرضه این پروژه به صورت آماده در قالب کیت برایمان مقدور نیست.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.