ترمومتر و ترموستات بسیار پیشرفته با تراشه DS18B20

ساخت ترمومتر و ترموستات

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای کاربردی و حرفه ای با عنوان, ساخت ترمومتر و ترموستات بسیار پیشرفته با تراشه DS18B20, برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR کرده است. همانطور که می دانید سنسورهای بسیار زیادی برای اندازه گیری دما و ساخت دماسنج در بازار موجود می باشد که هر کدام دارای محدوده اندازه گیری و پروتکل ارتباطی خاصی می باشند، به همین دلیل تا کنون پروژه های بسیار زیادی با موضوع اندازه گیری و کنترل دمای محیط در سایت الکترونیک 98 منتشر کرده ایم، که هدف اصلی از انتشار این پروژه ها آشنایی شما دوستان عزیز با راه اندازی انواع حسگرهای دما با میکروکنترلرهای AVR می باشد.

نقشه شماتیک پروژه

نقشه شماتیک ترمومتر و ترموستات بسیار پیشرفته با تراشه DS18B20

سنسور دما DS18B20

در پروژه قبلی (اندازه گیری همزمان دمای چهار نقطه با سنسور DS18B20) شما را با نحوه راه اندازی سنسور دمای DS18B20 با میکروکنترلرهای AVR و شیوه اندازه گیری دما با سنسور مذکور آشنا کردیم. حال می خواهیم پروژه قبلی را گسترش دهیم و با استفاده از سنسور دمای DS18B20 یک دستگاه اندازه گیری و کنترل دما (ترمومتر و ترموستات) طراحی کنیم. در این پروژه ابتدا دما با استفاده از سنسور دمای DS18B20 اندازه گیری می شود و سپس مقدار دما توسط میکروکنترلر ATmega8 بر روی یک ال سی دی کاراکتری در ابعاد 2*16 نمایش داده می شود. در صورتی که دمای اندازه گیری شده در محدود رنج دمایی از قبل تنظیم شده باشد، رله خروجی دستگاه فعال می شود.

برنامه میکروکنترلر به زبان بیسیک BASIC در نرم افزار BASCOM-AVR

همچنین فایل شبیه ساز این پروژه نیز که با نرم افزار Proteus 8 Professional طراحی شده، پیوست فایل پروژه جهت دانلود قرار داده شده است، که می تواند شما را در یادگیری هر چه بهتر مدار و نحوه عملکرد آن یاری نماید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 محیط برنامه نویسی : Bascom-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : Basic

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 13 فوریه 2018

4 دیدگاه

  1. سلام
    الان کیت این ترموستات رو موجود دارید ؟

  2. سلام دوست عزیز
    متاسفانه در حال حاضر این محصول به صورت کیت در فروشگاه موجود نمی باشد.

  3. سلام کیت آماده این محصول موجود است؟

  4. سلام دوست عزیز
    خیر، متاسفانه کیت این محصول جهت ارائه موجود نیست.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.