نحوه راه اندازی الکتروموتور سه فاز با برق تک فاز

نحوه راه اندازی الکتروموتور سه فاز با برق تک فاز

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (نحوه راه اندازی الکتروموتور سه فاز با برق تک فاز) کرده است. گاهی اوقات الکتروموتور نصب شده روی دستگاه، سه فاز بوده ولی دسترسی به برق سه فاز امکانپذیر نیست، لازم است الکتروموتور سه فاز با برق تک فاز راه اندازی شود. و همچنین می توان از برق دو فاز بجای تک فاز هم استفاده کرد که ولتاژ تک فاز و دو فاز متفاوت خواهد شد. ولی عملکرد موتور فرقی نخواهد کرد.

برای راه اندازی موتور سه فاز با برق تک فاز و دو فاز، با توجه به اتصال داخلی الکتروموتور در حالت سه فاز از سه نوع اتصال در تک فاز استفاده می گردد. در هر حالت اتصال باید توسط یک عدد خازن مناسب (مقدار – ولتاژ – نوع خازن) بین سیم پیچ های استاتور اختلاف فاز لازم را بوجود آورد. در شاخه ای که خازن با آن سری می گردد، جریان پیش فاز شده و باعث ایجاد گشتاور راه اندازی می شود. خازن مورد نیاز برای هر کیلو وات توان موتور 250 میکروفاراد با ولتاژ 100 ولت و 70 میکروفاراد با ولتاژ 220 ولت و 22 میکروفاراد با ولتاژ 380 ولت انتخاب می شود. و همچنین می توان از طریق روابط مربوطه با توجه به گشتاور راه اندازی مورد نیاز مقدار خازن را محاسبه کرد. (Ts Ia.Ib.Sinβ) همچنین به یاد داشته باشید که ولتاژ قابل تحمل خازن باید از ولتاژ شبکه بیشتر باشد.

نحوه راه اندازی الکتروموتور سه فاز با برق تک فاز

در این حالت توان موتور با برق یک فاز 80% توان آن با برق سه فاز است و بسته به تعداد قطب ها گشتاور در حین کار آن از 25% تا 60% گشتاور در حین کار سه فاز خواهد شد. اگر نیاز به گشتاور راه اندازی بالا باشدمی توان با اضافه کردن یک خازن دیگر که ظرفیت آن دو برابر خازن دائم روی موتور است، گشتاور راه اندازی را بطور محسوسی افزایش داد، این خازن باید بعد از چند لحظه که موتور دو برداشت، دوباره از مدار خارج شود، که بوسیله مدار فرمان مناسب، کلید تابع دور و رله های مربوطه می توان اینکار را انجام داد (نمونه نقشه ها در قسمت مدارات فرمان و قدرت سایت موجود می باشد). در صورت خارج نشدن خازن دوم از مدار موتور داغ می کند.

جدول روش های اتصال موتور سه فاز به شیوه ستاره، مثلث و فاز کمکی به ولتاژ تک فاز

جدول روش های اتصال موتور سه فاز به شیوه ستاره، مثلث و فاز کمکی به ولتاژ تک فاز

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 122 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 5 می 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.