پیش تقویت کننده و بافر برای گیتار برقی

پیش تقویت کننده و بافر برای گیتار برقی

با استفاده از این مدار تفاوت کیفیت ایجا شده در سیگنال خروجی یک گیتار برقی، به خصوص اگر ساز مزبور با تقویت کننده زیاد فاصله داشته باشد، مشهود می گردد. گاهی اوقات هم ممکن است این اتفاق بیفتد که همه ورودی های تقویت کننده درگیر بوده و به جایی وصل شده باشند و شما بخواهید یک قطعه ی نواخته شده را ضبط کنید.

این پروژه دو امکان را در اختیار شما قرار می دهد:

1- یک پیش تقویت کننده عملیاتی برای خروجی گیتار برقی

2- تامین یک بافر مناسب برای جداسازی تغذیه ی نهایی از مدار.

در ضمن در نقطه ای از مدار یک خروجی پیش بینی شده که با اتصال ان به پیش تقویت کننده می توان یک ضبط کاست معمولی و قدیمی را تغذیه نمود. با وجودی که این جور ضبط ها در مقایسه با واکمن های مدرن و استریوی امروزی ممکن است خیلی رنگ و رو رفته و خارج از رده به نظر برسند ولی خیلی محکم، ارزان و پرکار بوده و ورودی وخروجی های مونوی متداول و مناسبی بر روی ان ها پیش بینی گردیده است.

پیش تقویت کننده و بافر برای گیتار برقی

سیگنال های مورد نیاز برای تغذیه ضبط کاست را به راحتی می توان توسط این مدار به دست اورد. در حالت عادی با تغذیه ی گیتار برقی به تقویت کننده ی استاندارد ان محلی باقی نمی ماند که از ان جا بتوان سیگنال لازم برای ضبط را به دست اورد. وقتی این تغذیه از سوکت هدفون تقویت کننده گرفته شود تراز سیگنال بسیار بالا بوده و بلندگوی اصلی هم قطع می شود.

تشریح مدار

در این طرح غیر متداول از دو ای سی آپ امپ LM741 استفاده شده است. مثل معمول از قسمت سمت چپ مدار، ورودی یک گیتار برقی از طریق خازن C1 به مدار تزویج می گردد. بر خلاف سایر موارد محل ورودی این سیگنال به مدار یک سوکت ¼ اینچی می باشد. یک مقاومت هماهنگ کننده ی 47 کیلواهمی R1، که در اکثر تقویت کننده های گیتار به چشم می خورد، مستقیما به دو سر ورودی متصل می گردد. IC1 در وضعیت معکوس کننده به کار رفته و با توجه به مقاومت فیدبک 100 کیلو اهمی R3 و مقاومت ورودی 10 کیلو اهم R2، بهره ای معادل 10× را در اختیار ما می گذارد.

همان طور که می دانیم ورودی مثبت ای سی، به تغذیه ای که معادل نصف ولتاژ تغذیه مدار است نیاز داشته و ان را از محل پیوند مقسم های ولتاژ R7 و R8 که به دو سر ولتاژ تغذیه متصل هستند تامین می نماید. یک خازن 10 میکروفاراد C5 به طور موازی به دو سر مقاومت R8 متصل گردیده و مولفه های ac را مستقیما به زمین وصل می نماید. به طوری که در ادامه خواهید دید و ای سی بعدی هم از این ولتاژ بایاس دو نیم شده استفاده می کند، مقاومت R4 در واقع به نوعی نقش یک جداکننده را ایفا می نماید. IC2 یک بافر یا میانگیر بوده و به خاطر ماهیت خاص ان پایه ی خروجی به پایه ی ورودی منفی برگشت داده می شود. سیگنال ورودی از طریق خازن C2 به پایه مثبت احاله می گردد. همزمان بایاسی که معادل نصف ولتاژ اصلی مدار است به این پایه تغذیه می گردد. این ولتاژ هم از محل پیوند مقاومت های R7 و R8 تامین شده ولی این بار مقاومت R6 را به عنوان مقاومت جداساز سر راه خود می بیند.

در طرح حاضر یک مدار اضافی و غیرمعمول به پایه ی 3 از IC2 ضمیمه شده است در واقع این تغذیه کپی برداری شده از طریق خازن C3 و مقاومت R5 راهی انشعابی در خروجی مدار می گردد و می تواند با اعمال شدن به ورودی ضبط یک دستگاه ضبط کاست، نواری از قطعه ی نواخته شده توسط شما را روی کاست ضبط نماید. در نهایت خروجی بافر شده را می توان از خازن C4 دریافت نمود. البته این خروجی را می توان به یک تقویت کننده ی معمولی گیتار با یک تقویت کننده ی قدرت هم تغذیه نمود. توجه داشته باشید که گیتارهای برقی به خصوص وقتی برای نواختن کورد مورد استفاده قرار می گیرند هارمونی بسیار بالایی را تولید می کنند.

فهرست قطعات

:: نیمه هادی ها

تراشه Op-Amp تقویت کننده عملیاتی LM741 است. : IC1 & IC2

:: مقاومت ها

همه مقاومت ها 1/4 وات و 5 درصدی هستند.

R1:47Kohms

R2:10Kohms

R3:100Kohms

R4:100Kohms

R5:100Kohms

R6:100Kohms

R7:100Kohms

R8:100Kohms

R9:4.7Kohms

:: خازن ها

همه خازن ها ی غیر قطبی از نوع عدسی و سرامیکی هستند.

ولتاژ مجاز همه خازن های الکترولیتی،25 ولت است.

C1:0.1µF

C2:0.1µF

C3:0.1µF

C4:0.1µF

C5:10µF

C6:0.1µF

C7:100µF

:: قطعات و لوازم اضافی

D1: LED

کلید قطع و وصل تک پل تک راهه مینیاتوری :S1

منبع تغذیه:باتری 9 ولت کتابی

نکات ساخت

کار با ساخت پیش تقویت کننده و البته بدون بافر اغاز کنید. به این ترتیب اگر مدار در اولین باری که کلید را وصل می کنید کار نکند لااقل مراحل عیب یابی کوتاه تر می گردند.

برای کنترل کردن این قسمت از پروژه، به یک تقویت کننده ی گیتار یا قدرت هم نیاز خواهید داشت. جدای از مقاومت ورودی اضافی R1 این مدار شبیه بقیه پیش تقویت کننده های معکوس کننده است. عبور سیگنال از پیش تقویت کننده به بهره ای معادل 10× همراه خواهد بود. تفاوت اشکار زمانی احساس می شود که بین سیگنالی که از گیتار خارج شده و مستقیما به تقویت کننده ی قدرت تغذیه شده و سیگنالی که پس از عبور از پیش تقویت کننده به تقویت کننده ی قدرت راه یافته مقایسه ای انجام شود. به هر حال وقتی ساخت طبقه اول موفقیت امیز بود به سراغ قسمت بعدی رفته و طبقه ی بافر را به ان بیفزایید. از انجایی که بهره ی بافر یک است، تمام سیگنالی که وارد ان شده بدون کم و کاست از ان خارج می گردد.

راه اندازی ازمایشی

برای این کار باید خروجی بافر را به یک تقویت کننده ی گیتار تغذیه کنید. ورودی مونوی یک ضبط کاست معمولی را به R5  وصل کنید. برای این کار از هر رابط مناسبی که به نظرتان می رسد مثل یک سر فیش نر و سوکت 1/8 اینچی می توانید کمک بگیرید. برای تامین سیگنال ورودی می توانید از هر جور گیتار برقی استفاده نمایید. سعی کنید ورودی کنترل کننده ی گیتار را طوری تنظیم کنید که در خروجی مربوط به دستگاه ضبط کاست، سیگنال عاری از اعوجاجی داشته باشید. چون پیکاپ های مختلف موجب تولید ترازهای خروجی گوناگونی می گردند .

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 18 آگوست 2016

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.