مدارات صد در صد عملی نوسان ساز MW

سه مدار و صد در صد عملی نوسان ساز MW

هر سه مدارات فرستنده رادیویی که در پی می آید نوسان ساز MW بوده که با حداقل قطعه و با کیفیت عالی می باشد. چنان چه یک رادیوی MW را روشن نمایید با تغییر واریابل، صدای سوت مربوط به این نوسان سازها را خواهید شناخت. سیم پیچ مدار عبارت است از کادر آنتن یک رادیو ی کوچک موج متوسط (چهار سر و سه سر). به علاقه مندان مدارات کنترل از راه دور رادیویی توصیه می کنیم که برای قسمت فرستنده ی مدارشان، از یکی از 6 مدار نوساز ساز ارائه شده، استفاده نمایند.

در ضمن اگر در هر کدام از شکل های (ب) و (ج) یک میکروفون خازنی سه سر وصل کنید، مدار شما تبدیل به یک فرستنده ی MW خواهد شد(سیم شیلد به شاسی، سیم مغزی به بیس ترانزیستور و سیم تکی قرمز به نقطه ی مثبت یک باطری 1/5 ولتی و یا هر نقطه ی مدار که حدود 1/5 ولت دارد، وصل شود. (چنان چه از باطری 1/5 ولتی جداگانه استفاده می کنیم از سیم شلید به منفی باطری هم وصل کنید).

نقشه شماتیک مدار صد در صد عملی نوسان ساز MW

شکل الف

نقشه شماتیک مدار صد در صد عملی نوسان ساز MW

شکل ب

نقشه شماتیک مدار صد در صد عملی نوسان ساز MW

شکل ج

مدار نوسان ساز MW با ترانزیستور BC108

سیم پیچ عبارت است از اولیه ی کادر آنتن رادیوی یک موج (B سیم بی رنگ و A سیم سیاه).مدار زیر بر روی یک رادیو ی MW صدای سوت ایجاد می کند که با تنظیم VC (خازن تریمر و یا واریابل) می توان سوت را قوی تر نمود. چنان چه، بخواهید میکروفون را وصل کنید، از نوع ذغالی باشد و به دو سر مقاومت 1K وصل کنید تا یک فرستنده MW داشته باشید.

مدار نوسان ساز MW با ترانزیستور BC108

فرستنده AM ساده با نوسان ساز هارتلی

در مدار زیر، میکروفون و یا امواج صوتی یک رادیو ضبط به دو نقطه ی N وصل می شود.سیم پیچ مدار یک کادر آنتن سه سر رادیوی یک موج (MW) می باشد و لیست قطعات به شرح زیر می باشد:

لیست قطعات جهت ساخت فرستنده AM ساده با نوساز ساز هارتلی

نقشه شماتیک فرستنده AM ساده با نوساز ساز هارتلی

نوسان ساز هارتلی

این نوسان ساز در موادر Lc خود از یک سیم پیچ سه سر که با یک خازن موازی شده است، استفاده می نماید. در این نوسان ساز، موج ساخته شده توسط مدار Lc از یک طرف به B ترانزیستور داده می شود و از طرف دیگر، فیدبک مثبت و هم فاز سیگنال ورودی جهت تامین تلفات انرژی از طریق خازن C3 به آن متصل می شود.

در این مدار با وصل ولتاژ، جریانی در ترانزیستور برقرار می شود که در این حالت افت ولتاژ روی کلکتور از طریق C3 بر روی L1b منتقل می شود که خودش باعث تحریک اولیه ی مدار Lc و نوسان کردن آن می شود. مقداری از این ولتاژ نوسانی روی L1b افت نموده که از طریق C2 به B ترانزیستور اعمال شده و بدین گونه، اولین نوسان ساخته می شود که جهت پایداری آن، سیگنال تقویت شده از کلکتور توسط خازن C3 به ورودی، فیدبک مثبت می شود.

مدار زیر، چون امیتر مشترک است، ورودی و خروجی، 180 درجه اختلاف فاز داشته و از طرفی سر پایین ترانس L1 با سر بالای آن 180 درجه اختلاف فاز دارند. به همین دلیل، ورودی با خروجی هم فاز می شوند. مقدار فرکانس از فرمول زیر محاسبه می شود که C بر حسب فاراد و L بر حسب هانری می باشد.

فرمول محاسبه فرکانس در نوسان هارتلی

نقشه شماتیک مدار نوسان ساز هارتلی

نقشه شماتیک مدار نوسان ساز هارتلی

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 5 سپتامبر 2016

یک دیدگاه

  1. وقت بخیر. چطور موج ارسالی رو دریافت کنیم؟بجز رادیو روش دیگری هست؟من میخوام از فاصله چند کیلومتری وقتی مدارم شروع به اخطار کرد با یک بازر یا هرچیز دیگه در دستم متوجه اخطار شم.ممنون از راهنماییم

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.