فرستنده جهت ارسال امواج تصویری ویدئو

نقشه شماتیک مدار فرستنده جهت ارسال امواج تصویری ویدیو

در این بخش از مبحث آموزش مدارات فرستنده رادیویی می خواهیم نحوه ساخت یک فرستنده تصویری را به شما عزیزان آموزش دهیم. چنانچه، خروجی یک ویدئو را به فیش A در مدار زیر وصل کنید و فیش B را به دو سیم یک آنتن تلویزیون وصل نمایید، می توانید توسط یک آنتن دیگر که به تلویزیون وصل است، تصویر ویدئو را بدون سیم و با کمک تنظیم تیونر تلویزیون دریافت کنید. سیم پیچ، سه دور سیم شماره 30، طبق جدول SWG (یعنی سیمی به قطر 0/30 میلی متر) که بر روی هسته ی فریت به قطر 8 میلی متر کنار هم و مرتب پیچیده شده است.

نقشه شماتیک مدار فرستنده جهت ارسال امواج تصویری ویدیو

نقشه شماتیک مدار فرستنده علایم تصویری برای تعمیرات تلویزیون

مدار زیر، یک پترن ژنراتور بوده که خطوط بسیار افقی در صفحه تلویزیون ظاهر می کند تصویر مدار زیر را می توانید به کمک آنتن تلویزیون و تنظیم تیونر آن دریافت کنید (تریمر فرستنده هم تنظیم می شود).

نقشه شماتیک مدار فرستنده علایم تصویری برای تعمیرات تلویزیون

چگونه مقدار فرکانس تشدید یک مدار LC پیدا کنیم

چنان چه مدار زیر را ساخته و سیم پیچ (Lx) را نزدیک سیم پیچ مدار Lc قرار دهید، عقربه ی میتر که بین صفر تا 500 میکروآمپر می باشد، تغییر خواهد کرد. یعنی هرگاه فرکانس تشدید مدار Lc بیشتر از فرکانس مدار فوق باشد، عقربه جلو می رود. در هر دو حالت خازن متغیر C1 را باید تنظیم نمود تا تغییر عقربه میتر به حداقل برسد، در این صورت، مقدار فرکانس مدار Lc برابر با مقدار فرکانس مدار زیر خواهد بود که از روی درجه بندی انجام می شود و بر روی خازن C1 که قبلا به کمک فرکانس متر انجام شده است، می توان مقدار فرکانس را مشخص نمود.

سیم پیچ LX شامل 2 دور سیم لاکی به قطر 1 میلی متر بر روی هسته ی هوایی به قطر 1/5 سانتی متر است و L1 شامل 10 دور سیم لاکی به قطر 0/5 میلی متر بر روی هسته ی هوایی به قطر 5 میلی متر می باشد.

نقشه شماتیک مدار یابنده مقدار فرکانس تشدید شده در یک مدار LC

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 13 سپتامبر 2016

8 دیدگاه

  1. برد مدار فرستنده چقدر است ویرایش افزایش چه باید کرد

  2. سلام دوست عزیز
    این موضوع بسته به آنتن و مکان و شرایط نصب آنتن دارد اما به طور کلی می توان با نصب آنتن مناسب در ارتفاع خوب بردی بین 30 الی 50 متر داشت.

  3. سلام ممنون از انتشار متنوع
    می خواستم ببینم چجوری باید برد این مدار رو افزایش داد

  4. سلام دوست عزیز
    برای افزایش برد مدار باید از مدارات تقویت کننده RF استفاده کنید.

  5. سلام فیش aوb چیه

  6. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    فیش A مربوط به ورودی تصویر است مثلا می توانید فیش خروجی تصویر، دستگاه CD و یا ویدیو پلیر خود را به این محل متصل کنید و فیش B خروجی مدار است که باید به فیش آنتن تلویزیونی که می خواهید تصاویر را بر روی آن مشاهده کنید، متصل نمایید.

  7. سلام پی سی بی موجود است

  8. با سلام و احترام
    خیر – این مدار فاقد طرح PCB می باشد در صورت تمایل به ساخت می توانید خودتان آنرا در نرم افزارهای طراحی PCB مطابق نقشه شماتیک طراحی کنید.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.