خانه / آموزش میکروکنترلرهای AVR / آموزش نرم افزار برنامه نویسی BASCOM-AVR – بخش 1

آموزش نرم افزار برنامه نویسی BASCOM-AVR – بخش 1

آموزش کار با نرم افزار برنامه نویسی BASCOM-AVR

در پست های قبل شما با میکروکنترلرهای AVR و امکانات و خصوصیات هر یک از این تراشه ها آشنایی پیدا کردید حال زمان آن فرارسیده که کنترل این تراشه ها را به دست بگیرید و برای مقاصد خود از آن ها استفاده نمایید نرم افزارهای بسیاری برای برنامه نویسی یک میکروکنترلر AVR موجود می باشد, از جمله FAST, WINAVR, AVR STUDIO, CODEVISION, AVR که هر کدام از این نرم افزارها از یک زبان برنامه نویسی استفاده کرده است. در این بخش الکترونیک 98 شما را با زبان بیسیک BASIC آشنا خواهد کرد. بنابراین در این قسمت با نرم افزار BASCOMAVR ویرایش 1.11.9.0 آشنا خواهید شد, این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از امکانات این ویرایش از نرم افزار را در ویرایش های قبلی پیدا نخواهید کرد.

محیط کار نرم افزار BASCOMAVR

قبل از برنامه نویسی شما را با محیط کاری این نرم افزار آشنا خواهیم کرد. روش آشنایی کمی متفاوت خواهد بود, به صورتی که برای هدفی خاص به منویی خاص می رویم و مسیری را برای یک هدف طی می کنیم و از اضافه گویی صرفه نظر می شود. یک نمای کلی در این نرم افزار به صورت شکل زیر است, که قسمت های آن نام گذاری شده است:

آموزش کار با نرم افزار برنامه نویسی BASCOM-AVR

همیشه اولین دستور نوشته شده در پنجره برنامه نویسی, دستور مشخص کردن میکروکنترلر AVR مورد نظر خواهد بود. با نوشتن دستور و زدن کلید ENTER در پنجره سمت راست, بسته بندی تراشه مورد نظر نمایش داده خواهد شد. با رفتن روی هر پایه توسط نشانه گر موس می توان مشخصات آن پایه را در پنجره پایین آن مشاهده کرد.

نوار ابزار نوار

ابزار از گزینه های زیر تشکیل شده است:

(FILE NEW) ایجاد فایل جدید برای برنامه نویسی

(FILE OPEN) باز کردن فایل مورد نظر خود

(FILE NEW) ایجاد فایل جدید برای برنامه نویسی

(SAVE FILE) ذخیره برنامه نوشته شده

(SAVE AS FILE) ذخیره برنامه نوشته شده با نام دیگر

(PRINT FILE) پرینت گرفتن از برنامه نوشته شده

(PRINT PREVIEW FILE) نمایش نمایی قبل از پرینت گرفتن

(FILE EXIT) خروج از برنامه

(FIND TEXT) جستجوی کلمه یا متنی مورد نظر در برنامه نوشته شده

(FIND NEXT) ادامه جستجوی متن مورد نظر در برنامه نوشته شده

(MODIFY CHIP SETTINGS) نمایش تمام عناصر منوی OPTIONS

(CHECK SYNTAX) چک کردن خطای املایی (در صورت وجود خطا فایلی به وجود نمی آید)

(PROGRAM COMPILE) کامپایل کردن برنامه نوشته شده (تبدیل به زبان ماشین)

(PROGRAM SIMULATOR) ورود به پنجره شبیه سازی برنامه نوشته شده

(PROGRAM CHIP) ورود به پنجره پروگرام کردن برنامه نوشته شده در میکرو

(SOW RESULT) با انتخاب این گزینه پنجره ای باز خواهد شد که اطلاعات کلی در مورد رجیسترهای و متغییرهای استفاده شده و خطاهای برنامه نویسی و نمایش امکانات استفاده شده در برنامه را به ما می دهد.

(TERMINAL EMULATOR) با انتخاب این گزینه پنجره EMULATOR باز می شود که توسط این محیط می توان اطلاعات ارسال و دریافتی ارتباط RS232 را بین میکروکنترلر AVR و کامپیوتر را مشاهده کرد.

(LCD DESINGER) با این گزینه می توان کارکترهای مورد نظر خود را طراحی کنید و با استفاده از دستورات مرتبط, کارکتر را روی LCD نمایش داد.

(LIB MANAGER) این پنجره کتابخانه مورد استفاده در برنامه نویسی را نمایش می دهد کتابخانه ها امکاناتی را در اختیار ما قرار می دهند که بتوانیم از یک سری از قطعات مانند LCDها و یا حافظه های جانبی و… را استفاده کنیم. در حقیقت رابطی بین قطعه مورد نظر و میکرو می باشد و امکان تبادل اطلاعات را به ما می دهد.

(PDF VIEWER) از امکانات بالقوه این ویرایش است و امکان نمایش فایل های PDF را به ما می دهد.

کامپایل کردن برنامه (PROGRAM COMPILE)

فرض کنید برنامه مورد نظر خود را نوشته اید. حال شما باید برنامه را به زبان قابل فهم برای ماشین تبدیل کنید که این فرآیند را کامپایل کردن گویند.

زبان قابل فهم برای ماشین 0 و 1 می باشد, پس با کامپایل کردن برنامه ای که نوشته اید فایل هایی در محل ذخیره برنامه بوجود می آید که برنامه شما را به اعداد 0 و 1 تبدیل می کند.

پسوند فایل هایی که به وجود می آید به شرح زیر هستند:

آموزش کار با نرم افزار برنامه نویسی BASCOM-AVR

ساخت کارکتر برای LCD

زمان استفاده از LCD در برنامه مورد نظر خود, در صورت نیاز به کاکتر دلخواه و طراحی و نمایش آن به صورت زیر عمل کنید:

همانطور که گفته شد با استفاده از گزینه LCD DESIGNER به پنجره ای وارد خواهید شد که به صورت شکل زیر است:

آموزش کار با نرم افزار برنامه نویسی BASCOM-AVR

در این پنجره یک ماتریس 5*8 نمایش داده شده (تنها 7 سطر قابل دسترسی است) که شما می توانید با موس و کلیک کردن روی خانه ها کارکتر مورد نظر خود را طراحی کنید. با کلیک کردن روی کلید OK در برنامه در همان خطی که قبل از ورود به این پنجره بودید, عبارتی به صورت زیر نوشته خواهد شد.

Deflcdchar ?,4,1,4,31,4,4,4,14,32

در حالت کل 8 کارکتر بیشتر نمی توان استفاده کنید, که به جای علامت ؟ می توان اعداد 0 تا 7 را جایگزین کنید. اما روشی برای استفاده از تعداد بیشتری کارکتر وجود دارد که در قسمت برنامه نویسی آموزش داده خواهد شد.

کد اسکس کاراکترها

در قسمت هایی از برنامه نویسی ممکن است نیاز به کد اسکی یک کارکتر داشته باشید. با رفتن به منوی EDIT و انتخاب گزینه INSERT ASCII می توان کارکتر خود را انتخاب کنید. با کلیک کردن روی هر کارکتر, کد اسکی در خط برنامه قرار می گیرد.

آموزش کار با نرم افزار برنامه نویسی BASCOM-AVR

نمایش تصویر روی LCD های گرافیکی

در زمان استفاده از LCD های گرافیکی و نمایش تصاویر با پسوند BMP از این روش استفاده می شود.

به منوی TOOLS رفته و گزینه Graphic Converter را انتخاب کنید. در قسمت LCD Type اندازه ال سی دی مورد استفاده را انتخاب کنید. اگر از ال سی دی های سری SED استفاده می کنید. گزینه SED Series را انتخاب کنید.

نکته : در اتصال ال سی دی های سری SED یه میکروکنترلرهای AVR با نوع LCD های معمولی تفاوت هایی وجود دارد, چه در اتصال سخت افزاری و چه در برنامه نویسی که در مورد آن بحث خواهد شد.

اندازه فونت های استفاده شده در LCD, توسط گزینه FONT می توان انتخاب کرد. با استفاده از دکمه LOAD تصویر با پسوند BMP خود را انتخاب کنید. برنامه تصویر را به صورت تک رنگ نمایش می دهد. با گزینه SAVE تصویر به صورت یک فایل با پسوند BGF ذخیره می شود.

نکته : حتما فایل را در جایی ذخیره کنید که برنامه ذخیره شده است.

FONT EDITOR

یکی از قابلیت های LCD های سری SED نمایش فونت های متفاوت می باشد. شما می توانید فونت های خود را طراحی نموده و از آن ها استفاده کنید.

آموزش کار با نرم افزار برنامه نویسی BASCOM-AVR

به صورت شکل بالا عمل کنید. در صورتی که گزینه FONT EDITOR وجود نداشت, گزینه PLUGIN MANAGER رفته و گزینه FONT EDITOR را انتخاب کنید. حال با بستن و دوباره باز کردن نرم افزار BASCOMAVR این گزینه اضافه می شود. با انتخاب این گزینه FONT EDITOR باز خواهد شد.

آموزش کار با نرم افزار برنامه نویسی BASCOM-AVR

این پنجره باز شده به شما امکان طراحی فونت در اندازه دلخواه را می دهد. برای این کار در منوی FILE گزینه NEW را انتخاب کنید. در پنجره باز شده نام فایل فونت و اندازه نمایش فونت و حداکثر کارکتر را انتخاب کنید در صورتی که از COLOR LCD استفاده می کنید, گزینه COLOR را هم انتخاب کنید.

حال می توانید فونت های خود را یکی یکی طراحی کنید. البته در جایی که نرم افزار BASCOM نصب شده است. در پوشه ای به نام SAMPLES نمونه ای از این فونت های طراحی شده, وجود دارد. شما می توانید با انتخاب این فونت ها و ویرایش آن از مشکلاتی نظیر ندانستن کد اسکی هر فونت جلوگیری نمائید.

 موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان

 دسته اصلی : زبان برنامه نویسی BASIC

 نویسنده : electronics98

 تاریخ انتشار :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب پیشنهادی

I2C-AVR

آموزش برنامه نویسی پیشرفته BASIC – ارتباط سریال I2C

آموزش برنامه نویسی پیشرفته BASIC – ارتباط سریال I2C پایه های مورد استفاده پروتکل I2C …