توابع منطقی و ریاضی
توابع منطقی و ریاضی نرم افزار Bascom بسیاری از توابع و عملکردهای ریاضی را از جمله انواع توابع مثلثاتی و از انواع عملیات بر روی اعداد اعشاری و صحیح که باعث شده است تا کاربر بتواند در برنامه نویسی به تمامی نیازهای خود دسترسی پیدا کند.
عملگرهای منطقی AND – OR – NOT – XOR
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 |
DIM A AS BYTE DIM A AS BYTE DIM C AS BYTE DIM B AS BIT A=5 C=2 B=0 A=A AND C , A=0 B=1 XOR B , B=1 C= A+B , C=1 |
تابع کسینوس در زبان بیسیک BASIC
1 2 |
Var= COS (X) |
کسینوس متغییر X گرفته شده و در متغییر var ریخته می شود.
نکته: var باید از نوع single باشد.
نکته: تمامی توابع مثلثاتی بر حسب رادیان هستند.
تابع سینوس در زبان بیسیک BASIC
1 |
Var = sin (x) |
سینوس متغییر x گرفته شده و در متغییر var ریخته می شود.
نکته: var باید از نوع single باشد.
تابع تانژانت در زبان بیسیک BASIC
1 |
Var = tan (x) |
تانژانت متغییر x گرفته شده و در متغییر var ریخته می شود.
نکته: var باید از نوع single باشد.
تابع sin -1 در زبان بیسیک BASIC
1 |
Var = asin (x) |
Sin-1 متغییر x گرفته شده و در متغییر var ریخته می شود.
نکته: var و x باید از نوع single باشد.
تابع cos-1 در زبان بیسیک BASIC
1 |
Var = acos (x) |
Cos-1 متغییر x گرفته شده و در متغییر var ریخته می شود.
نکته: var و x باید از نوع single باشد.
تابع tan-1 در زبان بیسیک BASIC
1 |
Var = atn (x) |
Tan-1 متغییر x گرفته شده و در متغییر var ریخته می شود.
نکته : var و x باید از نوع single باشد.
تابع کسینوس هایپر بولیک در زبان بیسیک BASIC
1 |
Var = cosh(x) |
کسینوس هایپر بولیک متغییر x گرفته شده و در متغییر var ریخته می شود.
نکته: var و x باید از نوع single باشد.
تابع سینوس هایپر بولیک در زبان بیسیک BASIC
1 |
Var= sinh(x) |
سینوس هایپر بولیک متغییر x گرفته شده و در متغییر var ریخته می شود.
نکته: var و x باید از نوع single باشد.
تابع تانژانت هایپربولیک در زبان بیسیک BASIC
1 |
Var= tanh(x) |
تانژانت هایپر بولیک متغییر x گرفته شده و در متغییر var ریخته می شود.
نکته: var و x باید از نوع single باشد.
تابع tan-1 بر ای 4 قسمت دایره مثلثات در زبان بیسیک BASIC
1 |
Var= atn2 (x,y) |
در هر 4 ناحیه صفحه مثلثات با داشتن x و y یک خط می توان زاویه را نسبت به محور xها بدستا آورد.
نکته: var و y و x باید از نوع single باشد.
قدر مطلقق در زبان بیسیک BASIC
در مطلق متغییر x گرفته شده و در متغییر var قرار می گیرد.
1 2 3 4 5 6 7 |
Var= abs(x) Dim a as integer Dim b as integer A= -259 B= abs (a) ,b=259 End , end program |
عدد نپرن به توان x رسیده و در متغییر var قرار می گیرد.
1 2 3 |
E^x Var= exp(x) |
نکته: ممکن است x عددی منفی باشد, پس باید متغییر var از نوع single باشد.
1 2 3 4 5 6 |
Dim a as byte Dim b as single A=2 B=exp(a) , b= e^2 End , end program |
لگاریتم طبیعی در زبان بیسیک BASIC
1 |
Var= log (x) |
لگاریتم طبیعی متغییر x گرفته شده و در متغییر var قرار می گیرد. نکته: var و x از نوع single باشد.
1 2 3 4 5 6 |
Dim a as single Dim b as single A=1.1 B=log(a) , b=0.095310147 End , end program |
لگاریتم بر مبنای در زبان بیسیک BASIC
1 |
10 Var= log10(x) |
لگاریتم مبنای 10 متغییر x گرفته شده و در متغییر var قرار می گیرد.
نکته: var و x از نوع single باشد.
1 2 3 4 5 6 |
Dim a as single Dim b as single A=10 B=log10(a) ,b=1 End ,end program |
عدد تصادفی در زبان بیسیک BASIC
1 |
Var= RND(x) |
یک عدد تصادفی از 0 تا مقدار مثبت X برنامه تولید کرده و در متغییر VAR قرار می گیرد.
1 2 3 4 5 |
Dim a as integer Dim b as integer A=259 B=RND(A) End , end program |
حذف قسمت اعشار در زبان بیسیک BASIC
1 |
Var= INT(X) |
مقدار صحیح متغییر X گرفته شده و در متغییر VAR قرار می گیرد.
1 2 3 4 5 6 |
DIM A AS SINGLE DIM B AS BYTE A= 12.05248 B=INT(A) , B=12 END= , END PROGRAM |
حذف قسمت صحیح در زبان بیسیک BASIC
1 |
VAR= FRAC(X |
قسمت اعشاری متغییر X گرفته شده و در متغییر VAR قرار می گیرد.
1 2 3 4 5 6 |
DIM A AS SINGLE DIM B AS SINGLE A=15.5896 B=FRAC(A) ,b=0.5896 End ,end program |
روند کردن اعداد در زبان بیسیک BASIC
1 |
Var= ROUND(X) |
متغییر x را روند کرده و در متغییر var قرار می گیرد.
نکته: VAR و X از نوع SINGLE باشد.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
DIM A AS SINGLE DIM B AS SINGLE A=1.3 B=ROUND(A) , B=1 A=1.6 B=ROUND(A) , B=2 A=-1.3 B=ROUND(A) , B=-1 A=-1.6 B=ROUND(A) ,B= -2 END ,END PROGRAM |
جذر گرفتن در زبان بیسیک BASIC
1 |
Var = SQR(X) |
جذر متغییر X گرفته شده و در متغییر VAR قرار می گیرد.
1 2 3 4 5 6 |
DIM A AS BYTE DIM B AS INTEGER A=9 B=SGR(A) , B=3 END ,END PROGRAM |
مقایسه بیتی در زبان بیسیک BASIC
1 |
VAR= SGN(X) |
در صورتی که متغییر 0<X عدد 1 را در متغییر VAR قرار می دهد.
در صورتی که متغییر 0> X عدد -1 را در متغییر VAR قرار می دهد.
در صورتی که متغییر X=0 عدد 0 را در متغییر VAR قرار می دهد.
1 2 3 4 5 6 |
DIM A AS SINGLE DIM B AS SINGLE A=-259 B=SGN(A) ,B=-1 END , END PROGRAM |
گرفتن توان در زبان بیسیک BASIC
1 |
AR= POWER(X1,X2) |
متغییر X1 به توان متغییر X2 رسیده و حاصل در متغییر VAR قرار می گیرد.
1 2 3 4 5 6 |
DIM A AS SINGLE DIM B AS SINGLE A=2 B=POWER(A,5) ,B=2^5 END , END PROGRAM |