نمایش متن متحرک بر روی LCD کاراکتری

نمایش متن متحرک بر روی LCD کارکتری

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای جذاب با عنوان, نمایش متن متحرک بر روی LCD کاراکتری, برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR کرده است. گاهی وقت ها در طراحی یک پروژه مواقعی پیش می آید که شما نیاز دارید یک متن یا یک پیام طولانی (تعداد حروف زیاد) را در یک ال سی دی کاراکتری به کاربر نشان دهید اما به دلیل محدودیت نمایش LCD های کاراکتری در تعداد حروف شما نمی توانید از یک تعداد مشخص، از حروف (کاراکتر) بیشتری استفاده کنید.

شرح عملکرد پروژه

برای حل مشکل مطرح شده معمولا متن هایی با حروف زیاد را به صورت متحرک از سمت چپ به راست و یا بلعکس در LCD های کاراکتری نمایش می دهند. البته جدا از کاربردی بودن این روش برای متن های طولانی یک افکت زیبا برای نمایش انواع متن ها در ال سی دی های کاراکتری نیز کاربرد دارد. به همین دلیل در این پروژه می خواهیم شما را با نحوه برنامه نویسی میکروکنترلر ATmega16 جهت نمایش یک متن به صورت متحرک در یک ال سی دی کاراکتری 2*16 آشنا کنیم.

نقشه شماتیک پروژه

نمایش متن متحرک بر روی LCD کاراکتری

در این پروژه بر روی نمایشگر LCD کاراکتری در سطر اول عبارت “Micro Controller” با پله های زمانی 500 میلی ثانیه ای از سمت چپ وارد صفحه شده و از سمت راست صفحه خارج می شود و در سطر دوم عبارت “AVR-2014” به صورت بلعکس یعنی از سمت راست صفحه وارد و از سمت چپ صفحه خارج می گردد، و این پروسه مدام تکرار می شود.

برنامه میکروکنترلر در نرم افزار Bascom-AVR

شرح برنامه به زبان بیسیک BASIC

به کمک دستور For A = 1 To 17 حلقه 16 تایی ایجاد می کنیم تا علاوه بر اینکه کل متن از صفحه خارج شود از متغییر A برای افزایش موقعیت ستون سطر اول استفاده کنیم. پس از آنکه عبارت سطر دوم را از موقعیت ستون پیش فرض 10 شروع کردیم در هر گردش حلقه به کمک دستور Decr B یک واحد از مقدار متغیر B کم می کنیم تا عبارت به سمت چپ شیفت پیدا کنید. پس از خارج شدن کل متن، حلقه از ابتدا شروع به کار می کند.

همچنین فایل شبیه ساز این پروژه نیز که با نرم افزار Proteus 8 Professional طراحی شده، پیوست فایل پروژه جهت دانلود قرار داده شده است، که می تواند شما را در یادگیری هر چه بهتر مدار و نحوه عملکرد آن یاری نماید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 93 کیلوبایت

 محیط برنامه نویسی : Bascom-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : Basic

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 11 می 2018

2 دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید
    پایه های 7-8-9-10 با مقاومت به زمین وصلن؟اگه مقاومته میشه لطف کنید مقادیرشون رو بگید.
    ممنون

  2. سلام دوست عزیز
    پایه های 7 الی 10 ال سی دی در برنامه نویسی به زبان بیسیک به صورت مستقیم به زمین (منفی منبع تغذیه) متصل می شوند و نیازی به استفاده از مقاومت نیست.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.