مدار فرمان و قدرت چپگرد و راستگرد الکتروموتور سه فاز دالاندر

چپگرد و راستگرد الکتروموتور سه فاز دالاندر

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (چپگرد و راستگرد الکتروموتور سه فاز دالاندر) کرده است. برای تغییر جهت گردش الکتروموتور دالاندر باید در تمام اتصالات جای دو فاز از سه فاز را عوض نمود. یک نمونه از مدار چپگرد و راستگرد دالاندر که اتصالات دور کند بصورت ستاره سر و دور تند بصورت ستاره دوبل می باشد طراحی و رسم شده است.

مدار قدرت راه اندازی الکتروموتور سه فاز دالاندر بصورت چپگرد و راستگرد با اتصال ستاره سری و ستاره دوبل

مدار قدرت راه اندازی الکتروموتور سه فاز دالاندر بصورت چپگرد و راستگرد با اتصال ستاره سری و ستاره دوبل

در تصویر زیر مدار فرمان با رعایت شرط راه اندازی الکتروموتور با دور کند و بعد با دور تند در هر دو حالت راستگرد و چپگرد طراحی شده است بطوری که اگر دور کند، راستگرد وصل شده باشد تنا مسیر دور تند راستگرد می تواند وصل شود و بقیه مسیرها باز شده و امکان راه اندازی حالت های دیگر مدار امکانپذیر نیست. و برای راه اندازی در جهت گردش دیگر باید مدا بطور کامل توسط استپ S0 خاموش شده و دوباره کند راه اندازی گردد.

مدار فرمان راه اندازی الکتروموتور سه فاز دالاندر بصورت چپگرد و راستگرد با اتصال ستاره سری و ستاره دوبل

مدار فرمان راه اندازی الکتروموتور سه فاز دالاندر بصورت چپگرد و راستگرد با اتصال ستاره سری و ستاره دوبل

تشریح عملکرد مدار فرمان

در مسیر شماره 11 با فشرده شدن استارت S1 بوبین کنتاکتور K1M تحریک و الکتروموتور بصورت راستگرد با دور کند راه اندازی می شود. بعد از S1 تنها استارت S2 می تواند در مدار تغییرات ایجاد نماید و اگر در این وضعیت استارت S3 و S4 فشرده شود هیچگونه تغییرات در مدار بوجود نخواهد آمد. چون در مسیر 13 کنتاکت شماره 61-62 کنتاکتور K1M مسیر بوبین کنتاکتور K2M را باز کرده و در مسیر 14، مسیر بوبین کنتاکتور K5M توسط کنتاکت بسته شماره 71-72 کنتاکتور K1M قطع شده است، ولی اگر S2 فشرده شود اول بوبین کنتاکتور K1M قطع شده و در مسیر شماره 17 از طریق کنتاکت باز شماره 23-24 شستی S2 بوبین کنتاکتور K4M تحریک می گردد و از طریق کنتاکت باز شماره 83-84 کنتاکتور K4M بوبین کنتاکتور هم تحریک شده و موتور بصورت راستگرد با دور تند راه اندازی می شود.

برای خاموش نمودن مدار باید S0 فشرده شود. در حالت خاموشی مدار اگر استارت S3 فشرده شود بوبین K2M تحریک شده و موتور بصورت چپگرد با دور کند راه اندازی شده و با فشرده شدن استارت S4 بوبین کنتاکتور K2M قطع و بوبین کنتاکتور K5Mتحریک می گردد. از طریق کنتاکت باز شماره 83-84 کنتاکتور K5M بوبین کنتاکتور K3M تحریک شده و موتور بصورت چپگرد با دور تند راه اندازی می شود. برای راه اندازی نشدن الکتروموتور با دور تند مسیر کنتاکتورهای K4M و K5M توسط یک کنتاکتور کمکی K1 قطع شده است.

کنتاکتور کمکی K1 زمانی وصل می گردد که کنتاکتورهای K1M و K2M وصل شده باشد. باید کنتاکتور K1 بعد از قطع کنتاکتورهای K1M و K2M در مدار باقی بماند تا مسیر بوبین های کنتاکتور K4M و K5M بسته شده و از طریق استارت مربوطه بتوان موتور دالاندر را راه اندازی کرد. کنتاکتور K1 را بعد از راه اندازی می توان از طریق کنتاکت بسته کنتاکتور K4M و K5M بصورت سری با بوبین K1 از مدار خارج کرد. ولی بخاطر احتمال خطا در عملکرد مدار اینکار صورت نگرفته است. چون اگر کنتاکت بسته K4M و یا K5M زودتر از بسته شدن کنتاکت باز آن ها، باز نشود دیگر کنتاکتور ها نمی توانند وصل باقی بمانند زیرا در صورت قطع شدن K1 مسیر باز خواهد شد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 122 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 27 آوریل 2015

4 دیدگاه

  1. سلام . من موتور 1.5 اسب 1400 دور ژن معمولی دارم . ایا میتونم با چه مدار فرمانی . یک دور اهسته مثلا 900 دور و یک دور تند مثلا 1400 دور چپ گرد و راستگرد از این موتور بگیرم؟ ممنون

  2. سلام دوست عزیز
    برای کنترل دور باید از مدارات کنترل توان به شیوه تغییر فرکانس استفاده کنید.

  3. با سلام
    من میخواهم مدار وینچ جرثقیل را مونتاژ کنم
    موتور دو سرعته است و باید به صورت چپ گرد و راستگرد و دور کند و تند کار کند، مدار فوق احتیاج به نگه دارنده ندارد و فقط تا وقتی شاسی استارت تحریک شده باشد مدار کار میکند و همچنین شاسی ها به صورت دو حالته (دو سرعته) هستند و با کم فشار دادن شاسی موتور به صورت کند راه اندازی میشه و در صورتی که شاسی تا انتها فشار داده بشه موتور با دور تند حرکت خواهد کرد و این مدار فقط احتیاج به دو شاسی دو حالته برای دور چپ و راست و سرعت کند و تند دارد
    اگر امکان دارد لطفا بنده را راهنمایی کنید یا در صورت امکان نقشه مدار ان را در اختیار من بگذارید
    با تشکر

  4. سلام این مدار دالاندر چپگرد راستگرد اشتباهه میشه درستشو بزارین ممنون.⚘?

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.