مدار ترمز جریان مخالف با تایمر

مدار ترمز جریان مخالف با تایمر

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (مدار ترمز جریان مخالف با تایمر) کرده است. مدار قدرت را با دو روش می توان رسم نمود. اولی بدون مقاومت در موتورهای با قدرت پائین که برق سه فاز بصورت مستقیم به موتور وصل می گردد و دومی با مقاومت اهمی در قدرت های متوسط و بالا برای کاهش جرقه در کنتاکتور در هنگام ترمز استفاده می گردد.

برای طراحی مدار فرمان از دو روش می توان استفاده کرد اولی با استفاده از کلید گریز از مرکز که اصول کار کلید قبلا توضیح داده شده است و دومی با استفاده از تایمر می باشد. در هر دو حالت باید هنگام خاموش کردن مدار جریان برق سه فاز تعویض شده برای مدت کمی به الکتروموتور وصل شود.

مدار قدرت مدار ترمز جریان مخالف با تایمر در دو حالت بدون مقاومت و با مقاومت

مدار قدرت مدار ترمز جریان مخالف با تایمر در دو حالت بدون مقاومت و با مقاومت

مدار فرمان مدار ترمز جریان مخالف با تایمر و بدون کنتاکتور کمکی

مدار فرمان مدار ترمز جریان مخالف با تایمر و بدون کنتاکتور کمکی

مدار فرمان مدار ترمز جریان مخالف با تایمر و کنتاکتور کمکی

مدار فرمان مدار ترمز جریان مخالف با تایمر و کنتاکتور کمکی

عملکرد مدار فرمان

با فشرده شدن S1 در مسیر 11 بوبین کنتاکتور K1M تحریک شده و الکتروموتور راه اندازی می شود. و با فشرده شدن S2 در مسیر 11 کنتاکتور K1M قطع و در مسیر 13 بوبین کنتاکتور K2M و تایمر K1T تحریک شده و از طریق کنتاکت باز K2M شماره 53-54 در مسیر 14 وصل می ماند و جای دو فاز عوض شده و موتور می خواهد در جهت عکس گردش قبل بچرخد که تایمر بعد از یک ثانیه مدار را کاملا قطع نموده و مانع چرخش برعکس الکتروموتور می گردد.

اشکال مدار فرمان اولی (بدون کنتاکتور کمکی) این است که در حالت قطع اگر S2 فشرده شود الکتروموتور به مدت یک ثانیه در جهت عکس سرعت می گیرد. برای رفع این عیب در مدار فرمان دوم (با کنتاکتور کمکی) از یک کنتاکتور کمکی استفاده شده که در حالت عادی مسیر بوبین K2M را قطع نموده و بعد از وصل K1M کنتاکتور کمکی K1 وصل شده و مسیر بوبین کنتاکتور K2M را آماده فرمان گرفتن از طریق S2 می کند. (مسیر 13)

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 87.2 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 3 می 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.