پروژه راه اندازی نمایشگر سون سگمنت با میکروکنترلر ARM

راه اندازی نمایشگر سون سگمنت با میکروکنترلر ARM

در این بخش دانلود پروژه راه اندازی نمایشگر سون سگمنت با میکروکنترلر ARM, توسط تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر ARM با هدف آموزش برنامه نویسی و راه اندازی میکروکنترلرهای ARM آماده شده است. یکی از نمایشگرهای پر استفاده در میکروکنترلر سون سگمنت ها در ابعاد و ارقام مختلف می باشند. این نمایشگرها به خاطر نوردهی و اندازه فیزیکی آن ها نسبت به ال سی دی LCD ارجعیت دارند.

پروژه راه اندازی نمایشگر سون سگمنت با میکروکنترلر ARM

نقشه شماتیک پروژه

اگر نیاز باشد از نمایشگرهای سون سگمنت چند رقمی استفاده کنیم, برای این منظور از روش اسکن یا تازه سازی استفاده می شود, این عمل بر اساس خطای چشم انسان صورت می گیرد. اگر یک ال ای دی LED را 50 بار در ثانیه روشن و خاموش کنیم چشم انسان LED را مدام روشن می بیند. این روش بدین صورت است که هر بار یکی از سگمنت ها را انتخاب کرده و سپس دیتای آن سگمنت را ارسال می کنیم و این عمل را برای سگمنت های بعدی به گونه ای تکرار می کنیم که حداکثر تاخیر تا ارسال مجدد دیتای سگمنت اول 20 میلی ثانیه باشد. البته باید به نوع فعال شدن پایه مشترک و سخت افزار استفاده شده, توجه لازم را داشته باشیم.

نقشه شماتیک پروژه راه اندازی نمایشگر سون سگمنت با میکروکنترلر ARM

در این پروژه از چهار عدد سون سگمنت آند مشترک ماتریسی استفاده می شود و قصد داریم صفحه کلید را اسکن نماییم و عدد کلید فشرده شده از صفحه کلید را بر روی سون سگمنت نمایش دهیم. شکل زیر یک نمونه از اتصال سون سگمنت ها و صفحه کلید به میکروکنترلر AT91SAM7S از خانواده میکروکنترلر های ARM را نشان می دهد.

فایل PCB پروژه

PCB سخت افزار سون سگمنت 7SEG در فایل همراه پروژه موجود می باشد. مطابق سخت افزار طراحی شده برای روشن نمودن هر سون سگمنت به دلیل آنکه از سون سگمنت آند مشترک استفاده شده است باید پایه های مورد نظر (A,B,C,D,E,F,G,DP) را صفر نمود و پایه مشترک سون سگمنت را به مثبت پنج ولت متصل نمود, برای این کار باید بیس ترانزیستور را به ولتاژ صفر متصل نمود تا ترانزیستور روشن شود.

فایل PCB پروژه راه اندازی نمایشگر سون سگمنت با میکروکنترلر ARM

شرح عملکرد پروژه

در این پروژه از تایمر وقفه متناوب (PTT) استفاده می شود بطوریکه هر یک میلی ثانیه یک وقفه توسط کنترلر پیشرفته وقفه (AIC) تولید می شود و در روال وقفه کد عدد مورد نظر در لچ داده سون سگمنت قرار می گیرد و در لچ مشترک سون سگمنت کد مربوطه قرار می گسرد تا آن سون سگمنت روشن شود. به دلیل آن که چهار پایه سطرهای صفحه کلید با چهار پایه برد 7SEG مشترک می باشد باید در ابتدای روال وقفه مقدار آن ها خوانده شود و در پایان روال وقفه مقدار آن ها بازسازی شود به طوری که اسکن صفحه کلید با مشکلی روبرو نشود.

برنامه میکروکنترلر به زبان C در نرم افزار IAR Embedded Workbench IDE

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 277 کیلو بایت

 محیط برنامه نویسی : IAR Embedded Workbench IDE

 برنامه نویسی شده به زبان : C

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 26 آگوست 2014

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.