معرفی و آموزش نصب سنسورهای تشخیص حرکت راه پله

آموزش نصب سنسورهای تشخیص حرکت راه پله

در این مطلب از مبحث آموزش سیم کشی ساختمان می خواهیم شما را با نحوه نصب سنسورهای تشخیص حرکت راه پله در حوزه برق صنعتی و قدرت آشنا کنیم. سنسورهای تشخیص حرکت یا راه پله به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی برای کنترل روشنایی در پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این سنسورها معمولاً با استفاده از تکنولوژی امواج صوت یا مادون قرمز، حرکت هر جسمی را آشکار می کنند. همچنین سنسورهای تشخیص حرکت را با نام PIR نیز می شناسند.

انواع سنسور های تشخیص حرکت

سنسورهای تشخیص حرکت که بیشتر آنها را با نام سنسورهای حرکتی راه پله می شناسند، انواع مختلفی با کاربردهای متفاوت دارند.

1- سنسور 360 درجه سقفی روکار

سنسور 360 درجه سقفی روکار

این نوع سنسور به دلیل زاویه عملکرد 360 درجه کاربرد فراوانی در راه پله ها و پارکینگ ها و مواردی از این قبیل دارد و در مکان هایی که تامین روشنایی به صورت دستی بوده و نیاز به خودکار کردن آن وجود دارد، به راحتی با نصب این سنسور در کنار چراغ چه بصورت سقفی و چه دیواری میتوان آن را خودکار کرد.

2- سنسور 360 درجه سقفی توکار

سنسور 360 درجه سقفی توکار

این سنسور با توجه به قابلیت نصب بصورت توکار حجم کمی اشغال میکند و ظاهری شکیل بهمراه زاویه عملکرد 360 درجه دارد و در مورادی همچون راه پله ها، پارکینگ ها و ورودی منزل و … کاربرد دارد. مکان نصب این سنسور بایستی در مراحل سیم کشی و لوله گذاری بصورت توکار در نظر گرفته شود.

3- چراغ سقفی 360 درجه سنسوردار

چراغ سقفی 360درجه سنسوردار

چراغ سقفی سنسور دار مجهز به سنسور تشخیص حرکت در قسمت پایین و سرپیج لامپ در داخل محظه شیشه ای است و در اکثر مواردی که نیاز به روشنایی خودکار و غیر قابل پیش بینی و زاویه عملکرد بالا وجود دارد میتوان نصب نمود. یکی از مزیت های این مدل بکار رفتن لامپ و سنسور تشخیص حرکت با هم است که بسیار بصرفه و کارآمد است. همچنین کافی است در محل نصب آن برق تکفاز (فاز و نول) وجود داشته باشد. این مدل سنسور بیشتر در پاگرد راه پله ها بکار می رود.

4- سنسور تشخیص حرکت آویز سرپیچ دار

سنسور حرکتی آویز سرپیچ دار

سنسور آویز سرپیچ دار را میتوان بدون تغییرات در سیم کشی و بدون دانش فنی برق نصب نمود. کاربرد آن بدین صورت است که لامپ را از سرپیچ باز نموده و به سرپیچ سنسور حرکتی آویز دار میبندیم و سپس سنسور را به سرپیچ آویز مورد نظر وصل میکنیم.در این صورت با روشن قرار دادن کلید در وضعیت روشن با عبور افراد از زیر سنسور، حرکت را تشخیص داده و روشن می شود. همچنین میتوان کلید تک پل چراغ را از مدار خارج نموده و سیم ها را بصورت دائم وصل نمود تا فقط سنسور عمل قطع و وصل را انجام دهد.

 

5- سنسور تشخیص حرکت 140 درجه توکار

سنسور حرکتی 180 درجه توکار

نمای انفجاری سنسور تشخیص حرکت توکار

نمای انفجاری سنسور تشخیص حرکت توکار

این سنسور بصورت قالب مربعی و در ابعاد استاندارد کلید ها و پریز های مورد استفاده در ساختمان ساخته شده که میتوان از آن به جای کلید قطع و وصل چراغ در همان قوطی کلید استفاده نمود. با حرکت در زاویه دید 140 درجه ای آن سنسور فعال شده و چراغ را روشن میکند و پس از زمان تنظیم شده خاموش می شود.

6- سنسور تشخیص حرکت 180 درجه دیواری

سنسور حرکتی 180 درجه دیواری

این سنسور در مواردی کاربرد دارد که تشخیص هدف تنها از مقابل و نهایتا زاویه 180 درجه مورد نیاز است و یا مکان مورد نظر دارای گوشه های متعدد است و مسیر حرکت عبور مرور مشخص است. بعنوان مثال ورودی های آسانسور که در انتهای یک راهرو نصب شده اند و مسیر رفت و برگشت یکسانی دارند.

انواع سنسورهای تشخیص حرکت

سنسورهای تشخیص حرکت با توجه به نوع کاربری و شرایط استفاده از آن ممکن است از انواع زیر باشند:

:: زمان سنج تأخیر زمانی (حداقل 3 ثانیه و حداکثر 30 دقیقه)

:: کنترل نور طبیعی

:: کنترل دستی

:: کلید تک پل یا تبدیل

:: قابلیت استفاده براب لامپ های رشته ای و فلورسنت

:: ظرفیت بارهای مختلف

:: کنترل میزان حساسیت

:: انواع دیواری یا سقفی یا قابل نصب

اجزای یک سنسور تشخیص حرکت

هر سنسور تشخیص حرکت معمولا دارای یک آشکارساز حرکتی (Motion Detector)، قسمت الکترونیکی، رله کنترل و منبع تغذیه می باشد. در این نوع کلیدها، چشمی الکترونیکی حضور افراد را اشکار می کند و سیگنال لازم را به رله کنترل می دهد تا مدار روشنایی را قطع و وصل نماید.

حسگرهای مادون قرمز به حرکت منابع حرارتی مانند بدن انسان متحرک عکس العمل نشان می دهند. جهت عملکرد این سنسورها بایستی یک خط دید مستقیم به جسم در حرکت داشته باشند، در نتیجه قرار گرفتن اشیاء و مبلمان و موارد دیگر بین سنسور حرکتی و جسم متحرک مانع از عملکرد صحیح آن می شود. بنابراین سطح پوشش سنسور های مادون قرمز به محل قرارگیری و ارتفاع نصب سنسور، چیدمان اشیاء محیط و اندازه و ابعاد جسم متحرک و تنظیم درجه حساسیت آن دارد.

سنسورهای تشخیص حرکت ماورای صوتی با پخش امواج فشاری 25 تا 40 کیلوهرتز و دریافت انعکاس های آن از سطوح محیط نصب شده و اجسام درون آن حرکت را آشکار میکند. بر خلاف سنسورهای حرکتی مادون قرمز این سنسورها به حرکت اجسام بی جان حساس بوده و باتوجه به اینکه دارای خط دید مشخص برای آشکار سازی نیاز ندارند، برای فضاهای دارای پارتیشن، کابینت های بلند یا سایر موانع نسبت به سنسور های تشخیص حرکت مادون قرمز برتری دارند.

نحوه ی اتصال سنسور حرکتی راه پله

نحوه ی اتصال سنسور حرکتی راه پله

نحوه تنظیم ولوم های سنسور تشخیص حرکت راه پله

معمولا سنسورهای تشخیص حرکت دارای دو ولوم (LUX-Time) و یا سه ولوم (LUX-TIME-SENSE) تنظیم هستند.

LUX: این ولوم میزان شدت روشنایی محیط جهت روشن شدن سنسور را تنظیم می کند. بدین صورت که اگر ولوم را به سمت مثبت (+) یا خورشید بچرخانیم یعنی در طی روز هم روشن شود و اگر ولوم را به سمت منفی (-) یا ماه بچرخانیم یعنی زمانی که محیط تاریک است سنسور روشن شود. تنظیم ولوم بین این دو رنج باعث می شود با کاهش نور محیط هنگام غروب آفتاب سنسور آماده بکار شود و با تشخیص حضور افراد چراغ را روشن کند.

TIME: این ولوم جهت تنظیم مدت زمان روشن ماندن چراغ است و معمولا بین 10 ثانیه تا چند دقیقه متغیر است.

SENSE: این ولوم میزان حساسیت سنسور تشخیص حرکت به عبور اجسام بزرگ و کوچک راتنظیم می کند.بدین صورت که اگر ولوم را روی کم تنظیم کنیم نسبت به عبور اجسام کوچک واکنشی نشان نمی دهد.

مقایسه امکانات حسگرهای مادون قرمز و ماورای صوتی

مقایسه امکانات حسگرهای مادون قرمز و ماورای صوتی

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : یاسین جوان

 تاریخ انتشار : 14 ژوئن 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.