معرفی و تشریح ساختاری و نحوه اتصال فتوسل

نحوه نصب فتوسل

در این مطلب از مبحث آموزش سیم کشی ساختمان می خواهیم شما را با نحوه اتصال فتوسل در حوزه برق صنعتی و قدرت آشنا کنیم. در بسیاری از پروژه ها و موارد در صنعت برق و ساختمان به وسیله ای نیاز داریم تا بتوانیم المان های مختلف از جمله روشنایی محوطه یک مجموعه یا روشنایی بزرگراه ها و معابر را به صورت اتوماتیک انجام دهیم. در صورت استفاده از فتوسل می توانیم بدون نیاز به زمان بندی خاص و اپراتور تجهیزات روشنایی مربوطه را در هنگام تاریکی هوا به صورت اتوماتیک روشن کنیم و همچنین با روشن شدن دوباره هوا آن تجهیزات روشنایی را به صورت اتوماتیک خاموش کنیم.

نحوه عملکرد و نقشه مدار فتوسل

طرز کار این وسیله بسیار پر کاربرد و کم هزینه به این صورت است که داخل کلاهک آن سنسوری (LDR یا مقاومت حساس به نور) بکار رفته که نسبت به نور حساس است و نور باعث تغییر مقدار آن میشود که میتواند رله مربوطه را قطع یا وصل کند.

حساسیت فتوسل را می توان تنظیم نمود تا بتوانیم زمان روشن و خاموش شدن آن را تسریع یا به تعویق بیندازیم. همانطور که اگر دقت کرده باشید در بزرگراه ها و یا معابر و خیابان هایی که دو مسیر مجزا و فرمان گیرنده متفاوتی دارند، زمان روشن شدن چراغ ها با هم گاهاً متفاوتند و این به علت تلرانس و تنظیمات حساسیت فتوسل می باشد. به عنوان مثال با کاهش نور محیط و تاریک شدن هوا رله فعال شده و لامپ یا تجهیزات روشنایی مورد نظر را روشن میکند و با روشن شدن هوا زمانیکه نور محیط به حد لازم برسد، رله قطع شده و در نتیجه لامپ یا تجهیزات روشنایی مربوطه خاموش میشود.

راهنمای اتصال لامپ به فتوسل

فتوسل ها با جریان های خروجی مختلف 25،16،10،6 آمپر تولید میشوند و جهت استفاده در مصارف با جریان بالاتر لازم است از یک کنتاکتور استفاده شود.

نحوه نصب صحیح فتوسل

جهت کارکرد صحیح فتوسل باید مکان نصب آن به درستی انتخاب شود. در تصویر زیر طریقه نصب صحیح و غلط نشان داده شده است. همیشه بایستی فتوسل در مکانی نصب شود که پرتو نور لامپ مورد نظر به صورت مستقیم به آن نتابد، چراکه این موضوع باعث اختلال در عملکرد آن می شود.

نحوه نصب صحیح فتوسل

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : یاسین جوان

 تاریخ انتشار : 29 می 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.