مدار فرمان و قدرت پمپاژ اتوماتیک آب با دو موتور

پمپاژ اتوماتیک آب با دو موتور

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (پمپاژ اتوماتیک آب با دو موتور) کرده است. برای پمپاژ آب از چاه به منبع آب از روش های مختلفی استفاده می گردد که در این مدار به برسی یک مورد که با استفاده از فلوتر مکانیکی کنترل می گردد می پردازیم.

در این مدار یکی از پمپ ها اصلی و دیگری به عنوان رزرو استفاده می گردد و توسط کلید سه وضعیتی Q1 می توان حالت رزرو و اصلی را عوض کرد. در این مدار در صورت پر شدن منبع و همچنین در صورت کاهش آب چاه از یک حد معینی مدار باید قطع گردد و همچنین در صورت بروز خطا و یا کاهش جریان باید الکتروموتور ها قطع و آژیر به صدا درآید. (بی بار کار کردن موتور)

در مدار قدرت یک عدد رله جریان کم در مسیر یکی از فازها استفاده شده است. این رله زمانی عمل می کند که جریان عبوری، از یک حد معین کمتر باشد. رله جریان کم با وصل کنتاکتور K1M و یا K2M و راه اندازی هر کدام از الکتروموتورها عمل نموده و کنتاکت بسته Rj شماره 91-92 را باز می کند و در صورتی که جریان جذب شده توسط الکتروموتور کاهش یابد و یا قطع شود، مجددا باز شده به حالت اولیه بر می گردد.

مدار قدرت پمپاژ اتوماتیک آب با دو موتور

مدار قدرت پمپاژ اتوماتیک آب با دو موتور

مدار فرمان پمپاژ اتوماتیک آب با دو موتور

مدار فرمان پمپاژ اتوماتیک آب با دو موتور

عملکرد مدار فرمان پمپاژ اتوماتیک آب با دو موتور

در مدار فرمان F4 به عنوان رله حرارتی، زمان عمل می کند رله جریان کم Rj عمل کرده باشد، Q1 کلید سه حالته تعیین وضعیت مدار، B1 زنگ اخبار، F5 فلوتر داخل چاه که هرگاه آب داخل چاه به اندازه کافی باشد وصل می گردد و F6 فلوتر داخل منبع آب که با پر شدن منبع قطع شده و مجددا با پائین آمدن سطح آب در داخل منبع در یک نقطه معین وصل می گردد.

در مدار فرمان با رسیدن آب چاه به یک اندازه مشخص شده فلوتر F5 وصل شده و کنتاکتور K1M پمپ شماره یک را راه اندازی می کند. همزمان با وصل کنتاکتور K1M، رله زمانی (تایمر)، K1T تحریک شده و بعد از دو ثانیه کنتاکت باز K1T شماره 3-1 بسته شده و کنتاکتور K2M را جهت وصل شدن در صورت ایجاد خطا و قطع، کنتاکتور K1M آماده می کند، در صورتی که جریان الکتروموتورها از مقدار جریان تنظیم شده روی رله جریان Rj کمتر گردد، کنتاکت قطع شده Rj شماره 91-92 در مسیر 18 به حالت اولیه برگشته (وصل) و جریان از رله حرارتی F4 عبور کرده و باعث گرم شدن و عملکرد رله می شود.

رله F4 باعث قطع مدار از طریق کنتاکت بسته F4 شماره 91-92 شده و از طریق کنتاکت باز F4 شماره 93-94 باعث روشن شدن آژیر B1 می گردد، آژیر B1 تا فشرده شدن استارت S1 روشن می ماند.بعد از رفع عیب باید رله حرارتی F4 ریست شود. از طریق کلید Q1 می توان وضعیت الکتروموتورها سه فاز را از حالت اصلی به رزرو تغییر داد. در نقشه مدار فرمان کلید Q1 در وضعیت 1 قرار گرفته و موتور شماره یک به عنوان موتور اصلی و موتور شماره دو به عنوان رزرو می باشد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 66 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 10 می 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.