نقشه مدار فرمان و قدرت نوار نقاله کوره های آجرپزی

نوار نقاله کوره های آجرپزی

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (نوار نقاله کوره های آجرپزی) کرده است. در پست قبلی (مدار قدرت و مدار فرمان تسمه نقاله) به صورت مختصر آشنا شدیم حال میخواهیم یکی از کاربردهای نوار نقاله در کوره های آجرپزی را به همراه مدارات و نحوه عملکرد آن به صورت کامل خدمتتان معرفی نماییم.

 مراحل تولید آجر در یک کوره آجرپزی

آجرها را معمولا پس از مخلوط کردن گل با ماسه نرم داخل قالب ها می ریزند و پس از اینکه قدری خشک شدند، آنها را در داخل کوره های پر از حرارت قرار می دهند تا پخته شوند. پس از این مرحله بایستی آجرها از کوره حمل و به محل موردنظر منتقل شوند.

نحوه قرارگیری نوار نقاله ها در کوره های آجرپزی

برای حمل آجرها از کوره از دو نوار نقاله استفاده می کنند که توسط موتورهای سه فاز M1 و M2 به حرکت در می آیند. جهت بارگیری آجرها، آن ها را بر روی نوار نقاله شماره 1 می ریزند که پس از این مرحله نقاله شماره 1 آنها را روی نقاله شماره 2 می ریزد و نقاله شماره 2 آجرها را روی کامیون ها یا گاری های مخصوص که روی ریل قرار گرفته اند، می ریزد.

نحوه قرارگیری نوار نقاله ها در کوره های آجرپزی

نقشه مدار فرمان و قدرت نوار نقاله کوره های آجرپزی

اکنون می خواهیم مدارات فرمان و قدرت نوار نقاله ها را با دقت بررسی کنیم و فرایند انتقال آجرها از کوره به سمت انبار یا کامیون های حمل و نقل را آموزش دهیم. در نقشه زیر مدار فرمان و قدرت نوار نقاله یک کوره آجرپزی را مشاهده می کنید. در مدار قدرت آن از دو عدد کنتاکتور که وظیفه به حرکت درآوردن نوار نقاله ها را دارند، استفاده شده است و در مدار فرمان این تابلو رله کنترل فاز، کنترل بار (رله بی متال) و تایمر به کار رفته است.

نقشه مدار فرمان و قدرت نوار نقاله کوره های آجرپزی

شرح نقشه مدار فرمان و قدرت نوار نقاله کوره های آجرپزی

شستی استپ S1 برای قطع اضطراری مدار و شستی استپ S3 جهت قطع نوار نقاله ها به ترتیبی که خواهیم گفت، به کار رفته است. با فشردن شستی استارت S2 کنتاکتور شماره 1 روشن شده و نوار نقاله شماره 1 را به کار می اندازد و سپس از طریق تیغه باز کنتاکتور K1 بلافاصله کنتاکتور K2  ودر نتیجه نوار نقاله شماره 2 را نیز به کار می اندازد. همانطور که ملاحظه می کنید کنتاکتور اول و دوم از طریق تیغه های باز خودشان (تیغه های 13 و 14) خودنگهدار شده اند.

تا زمانی که آجر تولید شده و بر روی نوار نقاله شماره 1 قرار می گیرد مراحل بعدی نیز انجام می شود. اما در صورتی که بخواهیم بارگیری از طریق نوار نقاله ها متوقف شود با فشردن شستی استپ S3 نوار نقاله شماره 1 قطع شده و تایمر وارد مدار می شود و پس از مدت زمان 30 ثانیه نوار نقاله شماره 2 را نیز متوقف می نماید. علت اینکار جلوگیری از انباشته شدن آجر ها روی نوار نقاله شماره 2 است. با این عمل آجرهای روی نقاله ها به مقصد هدایت می شوند.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : یاسین جوان

 تاریخ انتشار : 8 اکتبر 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.