مدار فرمان و قدرت راه اندازی موتور یکی به جای دیگری

راه اندازی موتور یکی به جای دیگری

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (راه اندازی موتور یکی به جای دیگری) کرده است. مدار فرمان راه اندازی موتور یکی به جای دیگری یکی دیگر از مدارات فرمان است که میخواهیم به نحوه عملکرد و طراحی آن بپردازیم. این مدار فرمان در مواردی کاربرد دارد که نیاز است در صورت روشن شدن موتور جدید یا عملکرد جدیدی در مدار، موتور یا بخشی از مدار را قطع کند که این عمل میتواند به صورت دستی و یا اتوماتیک انجام شود.

1- مدار فرمان و قدرت راه اندازی موتور یکی به جای دیگری به صورت دستی

مدار فرمان و قدرت راه اندازی موتور یکی به جای دیگری به صورت دستی در تصویر زیر آمده است. این مدار طوری طراحی شده است که با فشردن شستی اول، موتور اول روشن می شود و با زدن شستی دوم، موتور دومی روشن و بلافاصله موتور اول خاموش می شود. در ضمن، زمانی که موتور اول روشن نباشد موتور دوم نیز روشن نمی شود.

مدار فرمان راه اندازی موتور یکی به جای دیگری به صورت دستی

شرح کارکرد مدار فرمان و قدرت یکی به جای دیگری به صورت دستی

در مدار فرمان بالا با زدن شستی استارت S2 کنتاکتور K1 روشن شده و سپس باز زدن شستی استارت S3، کنتاکتور K2 روشن شده و کنتاکتور K1 را خاموش می کند. علت قرار دادن تیغه بسته کنتاکتور K2 در مسیر کنتاکتور K1 آنست که بلافاصله بعد از روشن شدن موتور دوم، موتور اول خاموش شود. چنانچه کنتاکت باز کنتاکنور K2 با شستی S3 موازی قرار داده میشد پس از خاموش شدن کنتاکتور K1 ، کنتاکتور K2 نیز خاموش میشد. در نتیجه برای در مدار باقی ماندن موتور دوم بایستی طبق مدار فرمان بالا، تیغه باز کنتاکتور K2 را با شستی استارت S2 و S3 موازی نمود تا در صورت قطع کنتاکتور K1 موتور دوم خاموش نشود. همچنین با قرار دادن شستی استارت S3 در زیر تیغه باز کنتاکتور K1 موتور دوم نمی تواند قبل از روشن شدن موتور اول راه اندازی شود. در نتیجه باید ابتدا موتور اول استارت بخورد.

2- مدار فرمان و قدرت راه اندازی موتور یکی به جای دیگری به صورت اتوماتیک

جهت راه اندازی موتور یکی به جای دیگری به صورت خودکار میتوان از یک تایمر در مدار فرمان استفاده کرد و تنها با فشردت یک شستی استارت به صورت اتوماتیک موتورها را به صورت یکی به جای دیگری راه اندازی کرد.

مدار فرمان راه اندازی موتور یکی به جای دیگری به صورت اتوماتیک

شرح کارکرد مدار فرمان و قدرت یکی به جای دیگری به صورت اتوماتیک

همانطور که در مدار فرمان بالا مشاهده می کنید برای راه اندازی مدار به روش اتوماتیک، پس از فشردن شستی استارت S2 و روشن شدن کنتاکتور K1 تایمر T1 نیز وارد مدار شده و با استفاده از تیغه باز 15 و 18 تایمر T1، کنتاکتور K2 را روشن می نماید. در اینجا تیغه باز تایمر بجای شستی استارت S3 بکار رفته است. پس از روشن شدن کنتاکتور K2، به علت قرار گرفتن تیغه بسته کنتاکتور K2 در مسیر K1 و تایمر T1، هردو از مدار خارج می شوند. همچنین به علت قرار گرفتن تیغه باز تایمر T1 در مسیر K2 هیچگاه موتور دوم ابتدا روشن نمی شود و باید ابتدا موتور اول روشن شود.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : یاسین جوان

 تاریخ انتشار : 23 ژوئن 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.