آشنایی با سیستم آنتن مرکزی

معرفی آنتن مرکزی

در این مطلب از مبحث آموزش سیم کشی ساختمان می خواهیم شما را با سیستم آنتن مرکزی در حوزه برق صنعتی و قدرت آشنا کنیم. با توجه به افزایش تراکم ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، بیمارستان ها و هتل ها و همچنین رشد مخاطبان رسانه های جمعی تلویزیون باعث شده گیرنده های تلویزیونی متنوعی در پشت بام ها، بالکن ها و پنجره های ساختمان نصب شود که این موضوع زیبایی و نمای ساختمان ها را کاهش می دهد. در نتیجه معرفی یک سیستم کارآمد که بتواند به این نیاز پاسخ دهد لازم و ضروری است و آن استفاده از سیستم آنتن مرکزی ساختمان است.

آنتن مرکزی چیست؟

آنتن مرکزی از یک یا دو آنتن VHF و UHF تشکیل شده است که می تواند سیگنال دریافتی را با کیفیت بالایی برای تعداد زیادی گیرنده تلویزیونی ارسال کند.

آنتن مرکزی

در سیستم آنتن مرکزی به جای استفاده از چند آنتن برای گرفتن سیگنال مورد نظر برای هر تلویزیون از یک آنتن مشترک برای آنها استفاده می شود. اگر سیگنال خروجی به صورت مستقیم بین تلویزیون ها تقسیم شود، این سیگنال دچار افت شدیدی خواهد شد. لذا بایستی از یک دستگاه مرکزی (آمپلی فایر) برای تقویت و تقسیم خروجی های آنتن استفاده گردد.

اجزای سیستم آنتن مرکزی

1- آنتن VHF و UHF

2- ترکیب کننده (Mixer)

3- تقویت کننده (Amplifire)

4- تقسیم کننده (Spliter)

5- کابل کواکسیال

6- کانکتور های فیش BNC (فیش آنتن)

7- پریز آنتن

نمایی از آنتن VHF

این نوع آنتن برای باند VHF مناسب است و کانال هال 5 تا 12 را شامل می شود. محدوده فرکانسی آن بین 174 مگاهرتز تا 230 مگا هرتز است.

نمایی از آنتن VHF

نمایی از آنتن UHF

این آنتن برای باند UHF مناسب است و کانال های 21 تا 68 را شامل می شود. محدوده فرکانسی این باند 480 مگاهرتز تا 860 مگاهرتز است.

نمایی از آنتن UHF

ترکیب کننده (Mixer) سیگنال های تلویزیونی

برای ارسال همزمان سیگنال های دریافتی UHF و VHF به گیرنده تلویزیون لازم است از مدار ترکیب کننده (Mixer) استفاده شود. در تصویر زیر دو ترکیب کننده سیگنال آنتن VHF و UHF نشان داده شده است.

نمای ظاهری یک ترکیب کننده (Mixer) سیگنال های تلویزیونی

شماتیک ترکیب کننده سیگنال های VHF و UHF در تصویر زیر نشان داده شده است.

تقویت کننده (Amplifire)

سیگنال های دریافت شده توسط آنتن به تقویت کننده منتقل می شود تا براساس نیاز و انجام محاسبات تقویت شوند. محاسبات انجام شده بر اساس افت سیگنال در طول کابل، فاصله تا تقسیم کننده ها، تعداد تقسیم کننده ها و… خواهد بود که بایستی توسط طراح انجام شود. مقدار توانایی آمپلی فایر در تقویت کننده بر حسب db بیان می شود و ضریب بهره تقویت سیگنال Gain نام دارد.

نمای ظاهری یک دستگاه تقویت کننده آنتن مرکزی

تقسیم کننده (Spliter)

تقسیم کننده سیگنال ورودی یک مدار مجتمع است که سیگنال ورودی را بین چند گیرنده تقسیم می کند و عمل تطبیق امپدانس را نیز انجام می دهد. در تصویر زیر یک تقسیم کننده (Spliter) چهار کاناله را نشان می دهد.

نمای ظاهری تقسیم کننده (Spliter)

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال برای اتصال آنتن به ترکیب کننده (Mixer) و گیرنده تلویزیونی استفاده می شود. مناسب ترین کابل کواکسیال، کابل 75 اهم است. یکی از مزیت های این کابل این است که به هیچ عنوان نویزی وارد آن نمی شود. یعنی امواج انتقالی کاملا محافظت می شوند. کابل کواکسیال انواع مختلفی دارد که RG معروف ترین آن هاست که پرکاربردترین آنها RG59 است که در سیستم های آنالوگ بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند که از کانتکتور های  فیش BNC برای اتصال کابل های کواکسیال استفاده می شود. فیش های BNC نیز در دو نوع 50 و 75 اهم تولید می شوند.

کابل کواکسیال RG59

کانکتور های فیش BNC

کابل های اتصالی به تلویزیون و دیگر گیرنده ها به وسیله فیش مخصوص اتصالات کابل کواکسیال انجام می شود که به دو صورت فیش نری (Coaxial play) و مادگی (Coaxial jack) ساخته می شوند. نوع دیگر اتصال کابل با فیش مخصوص پیچی یا F-Plug است.

کانکتور های فیش BNC

پریز آنتن

پریز ها محل اتصال گیرنده تلویزیونی به آنتن مرکزی جهت دریافت سیگنال مناسب هستند.

نمای ظاهری یک پریز آنتن

 

پلان یک نمونه سیستم آنتن مرکزیپلان سیستم آنتن مرکزی

 

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : یاسین جوان

 تاریخ انتشار : 14 اکتبر 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.