کنترل کننده خودکار درجه حرارت

در اینجا یک کنترل کننده درجه حرارت بسیار ساده و ارزان که قادر است دما را از 20 درجه سانتی گراد تا 200 درجه با دقت 0.5 درجه سانتی گراد کنترل نماید معرفی شده است.

مدار از آپ امپ IC 741 و ترمیستور 1K به عنوان حس کننده دما استفاده نموده است. مدار بر اساس پل و تستون کار می کند. نسبت مقاومت بازوهای R1 و R2 ثابت و برابر یک در نظر گرفته شده است. ولتاژ دو سر ترمیستور یعنی ولتاژ بازوی R4 پل با ولتاژ بازوی متغییر R3 که به ازای دمای خاص مقدار ثابتی دارد مقایسه می شود.

هنگامی که دما کمتر از مقدار مبنا می باشد، ولتاژ دو سر ترمیستور از ولتاژ پایه منفی آپ امپ بزرگتر و در نتیجه خروجی آن یک است. در این حالت بیس ترانزیستور T1 تحریک شده ترانزیستور روشن می گردد. در نتیجه رله نیز عمل کرده بخاری روشن می شود. با گرم شدن محیط، مقاومت ترمیستور کاهش پیدا کرده و ولتاژ پایه مثبت از ولتاژ پایه منفی کوچکتر و در نتیجه خروجی آپ امپ صفر خواهد شد. بنابراین ترانزیستور و به دنبال آن رله قطع گردیده و بخاری خاموش می شود.

با استفاده از کلید S1 می توان محدوده های مختلف کنترل دما را به دست آورد. مقاومت VR1 جهت تنظیم دقیق به کار می رود.

شکل 1 نقشه شماتیک کنترل کننده خودکار درجه حرارت

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 11 می 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.