ساخت کلید ستاره و مثلث الکترونیکی برای موتور سه فاز

موتورهای القایی سه فاز کاربرد وسیع و فراگیری در صنایع دارند. زیرا این موتورها دارای ساختمانی ساده، نیروی زیاد، قیمت پایین، ضریب اطمینان بالا، راندمان بالا و تعمیرات کم هستند.

در میان انواع موتورهای القایی ماشین های قفسه سنجابی ترجیح داده می شوند، با وجود این موتورهای مذکور نمی توانند مستقیما توسط کلیدزنی راه اندازی شوند بلکه به یک مدار راه انداز احتیاج دارند، زیرا در لحظه راه اندازی 7 تا 10 برابر جریان نامی را از شبکه می گیرند. این جریان راه اندازی بالا یک عیب محسوب می شود زیرا افت ولتاژ شدید در شبکه ایجاد می کند و سبب می شود کار دستگاه های الکتریکی دیگر مختل گردد.

مدار راه انداز زیر بسیار ارزان، با قابلیت اطمینان بالا و عمر زیاد می باشد. قسمت اصلی مدار، آی سی زمان سنج IC1 555 می باشد. زمان سنج 555 رله RI1 را که تبدیل ستاره مثلث انجام می دهد راه اندازی می کند. سیم پیچ ها در لحظه راه اندازی دارای اتصال ستاره هستند و تقریبا پس از 60 ثانیه اتصال آنها به مثلث تبدیل می شود.

شکل 1 نقشه شماتیک پروژه ساخت کلید ستاره و مثلث الکترونیکی برای موتور سه فاز

شکل 1 نقشه شماتیک پروژه ساخت کلید ستاره و مثلث الکترونیکی برای موتور سه فاز

با وصل تغذیه به مدار فرمان خازن C1 شروع به شارژ شدن می کند. وقتی که خازن به اندازه دو سوم VCC شارژ گردید، خروجی صفر می شود و در نتیجه کنتاکت های رله عوض می گردند و این سبب عوض شدن اتصال سیم پیچ های موتور می شود. هنگام شارژ شدن خازن LED ،C1 روشن است و به عنوان نشانگر تأخیر عمل می کند. دیودهای D2 و D3 مدار را در برابر ولتاژ معکوس حفاظت می کنند. مزیت دیگر مدار در این است که هنگام قطع تغذیه مدار قدرت، موتور دوباره دارای اتصال ستاره می گردد و با وصل تغذیه به طور خودکار پس از حدود 60 ثانیه دوباره اتصال مثلث پیدا می کند. مدار بسیار ساده و در کمتر از یک ساعت قابل مونتاژکردن می باشد. هنگام کار با خطوط قدرت مدار مراقب باشید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 4 فوریه 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.