هشدار دهنده روشن ماندن چراغ ماشین پس از خاموش کردن ماشین

بسیاری از اوقات، شخص پس از خاموش نمودن و ترک ماشین فراموش می کند که چراغ های جلو یا چراغ های خطر ماشین خود را خاموش نماید. این امر باعث تخلیه باتری ماشین می گردد. مدار معرفی شده در این بخش مشکل بالا را حل می نماید. چنانچه پس از خاموش کردن ماشین چراغ های جلو یا خطر روشن بمانند، مدار یک بوق هشدار را به صدا در خواهد آورد. با خاموش کردن چراغ ها بوق هشدار قطع می گردد. مدار با تراشه زمان سنج IC555 کار می نماید.

دیودهای D1 و D2 به صورت یک دریچه OR عمل می کنند و چنانچه ولتاژ آند یکی از آنها مثبت باشد، ولتاژ مثبت به IC1 وصل خواهد شد. دیود D3 جلوی جریان معکوس سیستم جرقه زن (IGNITION) را می گیرد. هنگامی که سیستم جرقه زنی فعال و چراغ های جلو یا خطر روشن است، ولتاژ بسیار کمی روی پایه های تغذیه IC1 افت می کند و در نتیجه غیر فعال می باشد. اگر سیستم جرقه زن خاموش و چراغ های جلو یا خطر روشن باشند، تغذیه IC1 برقرار بوده شروع به نوسان می کند. در نتیجه صدای بوق هشدار از بلندگوی LS شنیده خواهد شد.

فرکانس بوق هشدار با تغییر R2 ،R1 یا C1 عوض می شود. مقاومت R3 بلندی صدا را کنترل می نماید.

شکل 1 نقشه شماتیک پروژه هشدار دهنده روشن ماندن چراغ ماشین پس از خاموش کردن ماشین

شکل 1 نقشه شماتیک پروژه هشدار دهنده روشن ماندن چراغ ماشین پس از خاموش کردن ماشین

دیود زنر Z1 یک ولتاژ آستانه را برای شروع نوسان یا تولید بوق هشدار تعیین می نماید. برای تعیین ولتاژ زنر به کار رفته، ولتاژ بین نقطه H و I را هنگامی که چراغ های جلو و سیستم جرقه زن فعال است اندازه گیری کنید. اگر ولتاژ بیشتر از 1/4V بود به زنر احتیاج است و باید ولتاژ آن کمی بیشتر از 1/4V باشد.

برای ولتاژهای کمتر از 1/4 می توان ار یک با تعداد بیشتری دیود سیلسیومی معمولی در جهت مستقیم به جای زنر استفاده نمود. نقطه H به خط مثبت تغذیه چراغ های جلو (Head light) و نقطه P به خط مثبت تغذیه چراغ های خطر وصل می شود. نقطه I به سیم سیستم جرقه زن ماشین (بعد از سوئیچ) وصل می گردد.

چنانچه بخواهید با وجود خاموشی ماشین و روشن بودن چراغ ها بوق هشدار قطع باشد، یک کلید SPST سری با دیود D3 در مدار قرار دهید تا با قطع آن بوق هشدار نیز قطع شود.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 4 دسامبر 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.