نمایشگر دیجیتال کانال

در بسیاری از کاربردها نشان دادن شماره کانال انتخاب شده (مانند تلویزیون) ضروری است. قلب مدار یک کدگذار اولویت 10 به 4 یعنی 74147 IC می باشد. این تراشه 9 داده ورودی 9 بیتی را به داده چهار بیتی BCD تبدیل می نماید. چهار خروجی 74147 زمانی صفر است که 9 خط ورودی یک باشد. اگر هر 9 خط ورودی باز باشند، به عنوان ورودی یک حساب می شوند و در نتیجه هر چهار خروجی صفر می گردند.

هنگامی که هر یک از ورودی ها صفر می شوند، خطوط خروجی با توجه به آن تغییر خواهد کرد. جدول صحت زیر، تغییرات خروجی ها را بر حسب ورودی ها نشان می دهد.

جدول صحت

جدول صحت

جدول صحت نشان می دهد که خطوط خروجی در سطح منطقی مخالف برای تحریک تراشه رمزبردار/راه انداز BCD به هفت قسمتی مثل 7447 , 7446 یا 74247 می باشند. به همین دلیل به وسیله تراشه معکوس کننده 7404، NOT شده اند. تراشه های 7447 , 7446 و 74247 از نظر آرایش پایه ها دقیقا همان مشابه هم هستند. در اینجا از تراشه 74247 استفاده شده است. زیرا به ترتیب قسمت بالایی و پایینی رقم های “6” و “9” را روشن می کند.

شکل 1 نقشه شماتیک پروژه نمایشگر دیجیتال کانال

شکل 1 نقشه شماتیک پروژه نمایشگر دیجیتال کانال

7404 دارای شش دریچه معکوس کننده است که تنها از چهار تای آنها استفاده شده است. هر نوع نمایشگر هفت قسمتی کاتد مشترک مانند FND507 را می توان برای مدار انتخاب نمود. مقاومت های 330Ω محدود کننده جریان هستند. همانطور که می دانید برای تراشه های TTL تغذیه تنظیم شده 0/25V  ±5 V مورد نیاز است. 9 کلید برای انتخاب کانال ها در مدار وجود دارد. هر یک از کلیدها که فشار داده شود شمارنده کانال مربوط به که در نمایشگر ظاهر خواهد شد. با توجه به این که تراشه 74147 کدگذار اولویتی می باشد، بنابراین اگر دو کلید همزمان فشار داده شوند شماره کانال مربوط به خط با ارزش بیشتر در نمایشگر ظاهر خواهد شد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 9 دسامبر 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.