نشان دهنده سطح مایعات

این نشانگر سطح مایعات نه تنها برای اندازه گیری سطح آب می تواند به کار رود بلکه از آن می توان برای اندازه گیری سطح مایعات شیمیایی که با عبور جریان مستقیم تجزیه می شوند و یا واکنش نشان می دهند استفاده نمود.

اساس کار مدار بر یک نوسان ساز فرکانس بالا استوار است که خروجی آن به الکترودهای داخل مایع اعمال می شود. عوض شدن مداوم جهت جریان باعث می شود که واکنش مایع نیز نسبت به عبور جریان دائما عوض شود و در نتیجه در کل عبور جریان از آن اثری نداشته باشد.

مدار از 15 دیود LED برای نمایش سطح مایع استفاده کرده است. بهتر است از LED های با رنگ متفاوت استفاده شود. رنگ زرد برای سطح کم مایع، نارنجی برای خالی بودن، سبز برای سطح متوسط مایع و قرمز برای پر بودن به کار رود.

مدار به کمک سه تراشه CMOS به شماره CD40106 و 16 معکوس کننده N1 تا N16 کار می کند. یکی از معکوس کننده ها برای تولید نوسان های فرکانس بالا به کار رفته است. بقیه معکوس کننده ها برای حس کردن سطح مایع به کار می رود.

LED های روشن با سرعت 10KHz یا (10000 بار در ثانیه) روشن و خاموش می شوند که در نتیجه با توجه به ساختمان چشم انسان همواره روشن دیده می شوند.

شکل 1 نقشه شماتیک نشان دهنده سطح مایعات

شکل 1 نقشه شماتیک نشان دهنده سطح مایعات

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 18 دسامبر 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.