مولد سیگنال از راه دور جهت آزمایش و عیب یابی تلویزیون

مدار نشان داده شده در این بخش برای تعمیر گیرنده های تلویزیونی در حالتی که از ایستگاه سیگنالی فرستاده نمی شود، مفید است. این مدار پنج خط افقی ضخیم روی صفحه تلویزیون به همراه یک نوع صدا تولید می کند.

مدار از دو قسمت تشکیل شده است. یک مولتی ویبراتور آستابل با استفاده از ترانزیستورهای BC 148 و یک نوسان ساز فرکانس بالای RF (تقریبا 225MHz) با استفاده از ترانزیستور BF200B یا BF194B.

مدار بسیار کم حجم بوده لازم نیست مستقیما به پایانه های آنتن تلویزیون متصل گردد و تا فاصله 20-15 متر به خوبی پاسخ می دهد. پس از وصل تغذیه 9V به مدار و تنظیم خازن تریمر، تصویر بسیار خوبی با پنج خط ضخیم روی صفحه تلویزیون ظاهر می شود.

این مدار برای کانال 12 طراحی شده است. با عوض کردن L1، الگو می تواند در هر کانالی یا باند UHF ظاهر گردد. هنگام کار، تلویزیون به آنتن احتیاج ندارد.

شکل 1 نقشه شماتیک مولد سیگنال از راه دور جهت آزمایش و عیب یابی تلویزیون

شکل 1 نقشه شماتیک مولد سیگنال از راه دور جهت آزمایش و عیب یابی تلویزیون

اگر فاصله مدار تا تلویزیون زیاد باشد، بهتر است از یک سیم مسی کوتاه به طول 15cm جهت آنتن مدار استفاده گردد. تعداد خطوط افقی با تغییر مقاومت Rb و خازن Cf مدار مولتی ویبراتور تغییر می نماید. برای مثال اگر خازن Cf برابر 5.6kpF انتخاب شود، تعداد خطوط افقی به ده عدد افزایش پیدا خواهد کرد.

شکل 2 نتایج حاصل از آزمایش مدار مولد سیگنال

شکل 2 نتایج حاصل از آزمایش مدار مولد سیگنال

نظریات خوانندگان

سوال: لطفا توضیح بیشتری در مورد ظاهر نمودن الگو در کانال های دیگر و باند UHF ارائه دهید. آیا الگو در تلویزیون های رنگی به صورت رنگی ظاهر می شود؟

جواب: با تغییر تعداد دور L1 از سه تا شش، الگو می تواند در هر یک از کانال های باند VHF ظاهر شود. نوع قرقره سیم پیچ اهمیتی ندارد. با هسته هوایی ممکن است باند UHF نویز دار شود. در تلویزیون های رنگی خطوط الگو رنگی به نظر نمی رسند.

سوال: چرا پس از ساخت مدار، فقط زمانی که دست نزدیک L1 قرار می گیرد، الگو به طور مناسبی ظاهر می شود و در غیر این صورت تصویر مناسب ظاهر نمی گردد ؟ ضمنا از ترانزیستور BF 194 استفاده شده است.

جواب: مدار هم با ترانزیستور BF 194 و هم با ترانزیستور BF 200 آزمایش شده است. در هر دو حالت مدار خوب کار کرده است. خطوط افقی پایدار به همراه صدایی که تا فاصله 20m شنیده می شود، تولید شده است. ضمنا همچنانکه در متن توضیح داده شد از یک سیم 15cm به عنوان آنتن استفاده شده است.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 29 آوریل 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.