منبع تغذیه DC بدون ترانسفورماتور تک قطبی و دوبل

استفاده از ترانسفورماتور در شاخه های مختلف الکترونیک اجتناب ناپذیر است. اما با استفاده از مدارهایی مانند مدار معرفی شده می توان نیاز به این وسیله گران و پر حجم را محدودتر نمود. مدار معرفی شده که کاملا کم حجم و کارا می باشد، توانایی تغذیه ولتاژهای 3 تا 24 ولت و 50mA را دارد. خروجی مدار نیز کاملا تنظیم شده است.

شکل 1 نقشه شماتیک منبع تغذیه با پلاریته واحد را نشان می دهد. R1 جریان لامپ را محدود می کند. R2 افت ولتاژ لازم را ایجاد و D1 ولتاژ به دست آمده از R2 را یکسو می نماید. D2 ولتاژ را در مقدار مورد نیاز تثبیت و C1 آن را صاف می کند.

شکل 1 نقشه شماتیک منبع تغذیه تک قطبی

شکل 1 نقشه شماتیک منبع تغذیه تک قطبی

بعضی از آی سی ها احتیاج به منبع تغذیه DC دوبل دارند. بدین منظور منبع تغذیه شکل 2 مورد استفاده قرار می گیرد. D1 عمل یکسوسازی را انجام می دهد. D2 ولتاژ را تثبیت و C2 آن را صاف می کند. پلاریته D2 ،D1 و C1 معکوس می گردد تا ولتاژ منفی به دست آید. روشن بودن لامپ نئون نشانگر وصل بودن ولتاژ شبکه است. قابلیت جریان دهی هر دو مدار 25mA است.

چنانچه ولتاژ شبکه از 195 تا 270 ولت تغییر نماید، ولتاژ DC خروجی ثابت باقی خواهد ماند. اندازه قطعات مدار با استفاده از جدول زیر به دست می آید:

جدول مقادیر قطعات مدار منبع تغذیه دوبل

جدول مقادیر قطعات مدار منبع تغذیه دوبل

از این مدار می توان جهت تغذیه آی سی های کم مصرف استفاده نمود. استفاده از این مدار جهت تغذیه آی سی های LM748 ،LM741 ،NE555 ،UM3561 ،UM66 ،UM3484 ،UM3482 و LM556 کاملا موفقیت آمیز بوده است. قابلیت جریان دهی مدار با قراردادن مقاومت 5.6K،20W به جای R2 حدود 40 تا 50mA افزایش می یابد. در این حالت دیود زنر باید حداقل 1W باشد.

شکل 2 نقشه شماتیک منبع تغذیه دوبل

شکل 2 نقشه شماتیک منبع تغذیه دوبل

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 17 آوریل 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.