مدار مولد 16 موزیک گوناگون

مدار معرفی شده در این بخش توانایی تولید 16 موزیک گوناگون را به طور خودکار دارد. مدار از تراشه های CMOS استفاده کرده است. زمان سنج 555 IC1 به عنوان نوسان ساز تولید صدا به کار رفته است.

شمارنده ده تایی IC2) 4017) به همراه IC4) 4066) مقدار کل مقاومت مورد نیاز برای تنظیم فرکانس نوسان ساز را با اتصال شانزده مقاومت گوناگون (R1-R16) در یک ترتیب دوره ای به ازای هر پالس ساعت آمده از تراشه 555 (IC5) دیگر تغییر می دهد. در دوره هر پالس خاص، تنها یک مقاومت متصل می شود. اتصال بقیه مقاومت ها توسط بایاس معکوس دیودها قطع است.

شمارنده 4017 نمی تواند بیشتر از ده خروجی داشته باشد ولی در اینجا نوع خاصی از شمارنده طراحی شده است که می تواند حداکثر 20 خروجی داشته باشد که تنها 16 خروجی مورد استفاده قرار گرفته است. این شمارنده خاص شامل دو تراشه 4017 و یک تراشه 4066 می باشد. مقاومت های R1 تا R16 باید با توجه به یک آهنگ خاص تنظیم شوند. برای رسیدن به مقاومت دلخواه از تکنیک تک-مرحله استفاده شده است.

شکل 1 نقشه شماتیک مدار مولد 16 موزیک گوناگون

شکل 1 نقشه شماتیک مدار مولد 16 موزیک گوناگون

تذکر: سرهای A و B نباید همزمان مورد استفاده قرار گیرند. اگر 16 نت گوناگون مورد نیاز باشد، سر B را به پایه 5 از IC2 وصل کنید و سر A آزاد باشد. اگر تنها 5 نت گوناگون مورد نیاز باشد، سر A را به پایه 1 از IC2 وصل کنید و سر B آزاد باشد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 15 ژانویه 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.