مبدل ولتاژ 12V DC ماشین به 6V DC

مدار معرفی شده در این قسمت، در برابر اتصال معکوس باتری ماشین و اتصال کوتاه محافظت شده است. دیود 50PIV) 1N4001 و 1A) قرار گرفته در ورودی، مدار را در برابر اعمال ولتاژ معکوس محافظت می نماید.

جهت داشتن ولتاژ 6V در خروجی، ولتاژ زنر، 1.2V بیشتر انتخاب می شود تا افت ولتاژ اتصال بیس-امیتر دو ترانزیستور زوج دارلینگتون جبران گردد. مقاومت 1K جریان لازم برای دیود زنر را تامین می کند.

مدار به گونه ای طراحی شده است که می تواند 6V در 250mA را تامین نماید. این خروجی در ترانزیستور 2N3054 اتلافی برابر 2Watt خواهد داشت. بنابراین ترانزیستور احتیاج به گرمابر بزرگ ندارد. استفاده از BC148 به عنوان راه انداز سبب کاهش جریان دیود زنر به هنگام قطع بار می شود.

مقاومت سری R2 جریان خروجی را به هنگام اتصال کوتاه کنترل می کند. به محض اینکه ولتاژ R2 در اثر افزایش جریان از 0.6V بیشتر شود، T3 روشن و در نتیجه T1 خاموش خواهد شد. به جای مقاومت R2=1.6Ω بهتر است از سه مقاومت 4.7Ω با اتصال موازی استفاده شود. همراه با خازن های داخلی دستگاه های مورد استفاده، خازن های C1 و C2 نیز به عنوان صافی رها کننده (decoupling filter) به کار می روند.

شکل 1 نقشه شماتیک مبدل ولتاژ 12V DC ماشین به 6V DC

شکل 1 نقشه شماتیک مبدل ولتاژ 12V DC ماشین به 6V DC

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 15 می 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.