فلاشر چند حالته 5 کانال خودکار

مدار زیر یک فلاشر چند حالته 5 کاناله است که برای انتخاب حالت ها به تنظیم دستی نیاز ندارد. مدار شامل زمان سنج 555 و شمارنده ده تایی 4017 می باشد. IC1 و IC2 حالت پاندولی ایجاد می کنند، در حالی که IC3 و IC4 خودکار حالت های عملکرد مدار را تغییر می دهند.

با تغییر پتانسیومتور 100K متصل به پایه 2 و 6 از IC1 سرعت قطع و وصل لامپ ها تغییر می کند. با تغییر پتانسیومتر 470K متصل به پایه 2 و 6 از IC3 ، مدت عملکرد هر یک از حالت ها تعیین می شود.

شش حالت عملکرد مدار عبارت است از:

1- تا هنگامی که اولین خروجی IC4 یک است، پایه reset از IC2 به زمین وصل می شود و در نتیجه حالت پاندولی عملکرد انتخاب خواهد شد.

2- تا هنگامی که دومین خروجی IC4 یک است، پایه reset از IC2 به پایه 1 از IC2 وصل می شود و در نتیجه حالت فلاشر پنج کاناله انتخاب خواهد شد.

3- تا هنگامی که سومین پایه خروجی IC4 یک است، پایه reset از IC2 به پایه 10 آن وصل می شود و در نتیجه حالت فلاشر 4 کاناله انتخاب خواهد شد.

4- تا هنگامی که خروجی چهارم از IC4 یک است، پایه reset از IC2 به پایه 7 آن وصل می شود و در نتیجه حالت فلاشر 3 کاناله انتخاب خواهد شد.

5- تا هنگامی که پنجمین پایه خروجی از IC4 یک است، پایه reset از IC2 به پایه 4 آن وصل می شود و در نتیجه حالت فلاشر 2 کاناله انتخاب خواهد شد. یعنی دو مجموعه از لامپ ها به شکل یک در میان روشن و خاموش می شوند.

6- تا هنگامی که ششمین پایه خروجی از IC4 یک است، پایه reset از IC2 به پایه 2 آن وصل می شود و در نتیجه حالت فلاشر یک کاناله انتخاب خواهد شد و تنها یک مجموعه از لامپ ها روشن و خاموش می شوند.

شش حالت بالا به طور خودکار و پشت سر هم تولید خواهد شد. با انتخاب تریاک های جریان بالا، می توان تعداد لامپ های هر مجموعه را افزایش داد.

شکل 1 نقشه شماتیک فلاشر چند حالته 5 کانال خودکار

شکل 1 نقشه شماتیک فلاشر چند حالته 5 کانال خودکار

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 31 دسامبر 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.