فلاشر ده کاناله

در این مدار IC555 به عنوان یک مولتی ویبراتور آستابل سیم بندی شده است که پالس های خروجی آن به ورودی ساعت IC4017 اعمال می شود. این تراشه یک شمارنده “ده تایی رمز بردار” یک از 10 می باشد که با روشن یا خاموش کردن LED ها تعداد پالس های شمارش شده را نشان می دهد. تراشه همچنین گیت SCRهایی را که مسیر تغذیه لامپ ها را از طریق برق شهر تکمیل می کنند، تحریک می نماید.

در مدار تنها یک SCR و یک لامپ نشان داده شده است. به همین ترتیب می توان برای هر یک از خروجی ها لامپ و SCR در نظر گرفت. تعداد لامپ های موازی مربوطه به هر خروجی جریان ظرفیت نامی SCR را تعیین می کند.

ویژگی مهم مدار در این است که سرعت چشمک زدن لامپ ها را می توان به وسیله VR1 و VR2 تغییر داد.

شکل 1 نقشه شماتیک فلاشر ده کاناله

شکل 1 نقشه شماتیک فلاشر ده کاناله

سرعت را می توان بین 5 بار در ثانیه تا 2 بار در دقیقه تنظیم نمود. مدار می تواند حداکثر ده خروجی داشته باشد چنانچه کمتر از ده خروجی مورد نیاز باشد، اولین خروجی که مورد استفاده قرار نمی گیرد به پایه 15 (پایه reset) وصل می شود.

برای مثال اگر تنها سه خروجی (فلاشر سه کاناله) مورد نیاز باشد، خروجی چهارم (پایه 4) باید به پایه 15 تراشه وصل گردد به طوری که پس از شمارش 3، تراشه به طور خودکار reset شود و دوباره شمارش را از صفر آغاز نماید.

تنها هشت خروجی در مدار نشان داده شده است و به همین دلیل خروجی نهم (پایه 9) به پایه 15 وصل گردیده است.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 11 دسامبر 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.