عملکرد رله حالت جامد

مزیت رله های حالت جامد

مزیت رله های حالت جامد نسبت به رله های الکترومکانیکی موجود کاملا روشن است.

:: اولا دارای ضریب اطمینان بالایی هستند.

:: ثانیا با توجه به اینکه دارای کنتاکت مکانیکی نیستند، مشکل جرقه و قوس الکتریکی وجود ندارد.

همچنین با توجه به اینکه در رله های الکترومغناطیسی امکان کلیدزنی در لحظه صفر وجود ندارد، پارازیت RF تولید می شود.

مدار نشان داده شده در این قسمت، یک رله همه منظوره است که می تواند برای کلیدزنی تجهیزات 230V مورد استفاده قرار گیرد. ظرفیت جریان رله به ظرفیت جریان تریاک به کار رفته بستگی دارد. با توجه به اینکه از (optocoupler (MCT2E استفاده شده است، قسمت فرمان و قسمت قدرت با هم اتصال الکتریکی ندارند.

نحوه عملکرد مدار

ولتاژ کنترل ورودی از طریق مقاومت R1 سبب روشن شدن LED می گردد. با توجه به اینکه جریان LED حدود 15mA و افت ولتاژ دو سر آن 1.5V است، مقدار مقاومت R1 به دست می آید.

با اعمال ولتاژ فرمان، ترانزیستور opto coupler روشن می شود. در این حالت اگر T2 و T4 خاموش باشند، گیت تریاک فرمان می گیرد و تریاک روشن می گردد. با توجه به اینکه می خواهیم تریاک در لحظه صفر آتش شود، ترانزیستورهای T3 ،T2 و T4 به مدار اضافه گردیده است.

T2 زمانی هدایت می کند که ولتاژ فاز از 8V بیشتر شود، در حالی که T3 و T4 زمانی هدایت می کنند که ولتاژ فاز از 8V- کمتر گردد. اگر T2 یا T4 روشن باشد از ترانزیستور opto coupler جریانی عبور نمی کند و در نتیجه T1 نیز قطع خواهد بود. بنابراین تریاک فقط به ازای ولتاژهای بین 8V± فرمان می گیرد.

البته تریاک دقیقا در نقطه صفر روشن نمی شود، زیرا باید ولتاژ کمی از صفر بزرگتر یا کوچکتر باشد تا تریاک روشن گردد. دیود D3، حفاظت opto coupler را در برابر ولتاژهای معکوس به هنگام هدایت T4 به عهده دارد. مشخصات نامی تریاک با توجه به جریان مصرفی بار تعیین می شود. مینیمم ولتاژ شکست تریاک برای بارهای اهمی 400V و برای بارهای سلفی 600V انتخاب گردد. در همه حالات برای آن گرمابر یا Heat sink درنظر بگیرید.

شکل 1 نقشه شماتیک عملکرد رله حالت جامد

شکل 1 نقشه شماتیک عملکرد رله حالت جامد

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 14 می 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.