صدا خفه کن تلفن

تصور کنید که در حال خوابیدن یا لذت بردن از یک برنامه تلویزیونی هستید که تلفن زنگ می زند. شخصی با شما تماس گرفته است و این وضعیت آزار دهنده است. ممکن است برای اجتناب از چنین وضعیتی شما گوشی تلفن را برداشته و روی میز بگذارید اما ممکن است فراموش نمایید که گوشی را دوباره در جای خود قرار دهید. این مدار ساده که در شکل 1 نشان داده شده است مشکل بالا را حل می کند. این دستگاه را به خط تلفن خود وصل نمایید و با فشار یک کلید هر وقت که بخواهید خط تان را قطع کنید. تلفن پس از یک زمان تنظیم شده که به وسیله کلید S1 تعیین می شود دوباره وصل می گردد. در خلال این مدت هر کس که سعی کند با شما تماس بگیرد با خط مشغول مواجه می شود.

شکل 1 نقشه شماتیک پروژه صدا خفه کن تلفن

شکل 1 نقشه شماتیک پروژه صدا خفه کن تلفن

اساس کار مدار صدا خفه کن تلفن

اساس کار مدار بر این است که وقتی کلید S3 را فشار می دهید یک بار مقاومتی معادل با دستگاه تلفن شما در خط تلفن قرار می گیرد و بار پس از یک زمان قابل تنظیم از مدار خارج می شود. بار موجب می شود که مرکز تلفن فکر کند که خط اشغال است. بنابراین هر کس که در حال گرفتن شماره شما باشد یک بوق مشغول دریافت خواهد کرد. قلب مدار یک تراشه 555 است که به صورت یک منواستابل تک ضربه بسته شده است. با فشار کلید S3، تراشه از طریق این کلید تغذیه می شود. در همین زمان یک پالس پایین رونده به پایه فرمان تراشه 555 از طریق کنتاکت دیگر کلید S3 اعمال می شود. بنابراین زمان سنج شروع به کار کرده و پایه خروجی را در منطق یک قرار می دهد و در نتیجه رله RL1 فعال می گردد.

با فعال شدن رله RL1 مدار از طریق کنتاکت رله RL1 تغذیه می شود. بنابراین رها کردن کلید S3 منجر به قطع تغذیه از مدار نمی گردد. کنتاکت دیگر رله برای قرار دادن یک بار مقاومتی در خط تلفن به کار می رود. از یک پل دیودی برای اطمینان از پلاریته صحیح استفاده شده است و روشن بودن LED نشان می دهد که صدا خفه کن در حال کار است. مقدار R1 ممکن است متناسب با خطوط تلفن گوناگون تغییر نماید.

زمان قطع به وسیله کلید S1 برای 5، 10، 20 و یا 40 دقیقه قابل تنظیم می باشد. پس از این مدت خط به حالت معمولی باز می گردد. کلید S2 برای reset مدار به کار می رود. پس از پایان زمان قطع، مدار از منبع تغذیه جدا می شود که باعث می گردد هیچ توانی مصرف نکند. می توان از یک باتری 9V برای تغذیه مدار استفاده نمود. برای صرفه جویی در ابعاد دستگاه از رله مینیاتوری استفاده کنید. ترانزیستور T1 به گرمابر (heat  sink) مناسب نیاز دارد.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 26 نوامبر 2018

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.