شمارنده الکترونیکی اشیاء (999-0)

چنانچه اشعه نور تابیده شده بر LDR قطع گردد، آی سی 7413 یک پالس مثبت تولید خواهد کرد. حتی اگر فاصله های قطع و وصل اشعه نورانی در حدود چند میکرو ثانیه باشد، LDR قادر به آشکار سازی آنها خواهد بود. پالس های حاصل به شمارنده (BCD (IC1 74160 اعمال می گردد. شمارنده، تعداد پالس های دریافتی را می شمارد. ماکزیمم شمارش آن 999 است.

جهت صفر کردن شمارنده، کلید Reset به کار می رود. رمزبردار (BCD-to-seven segment (7447، نمایشگرهای آند مشترک FND 507/LST542 R را راه اندازی می نماید. نقطه ممیز توسط IC7447 کنترل نمی شود. تعداد ارقام، قابل افزایش است. از این شمارنده می توان برای شمارش اشیایی که بر روی تسمه نقاله حرکت می کنند، استفاده نمود. همچنین این شمارنده در شمارش ورود و خروج افراد به کار می رود.

شکل 1 نقشه شماتیک شمارنده الکترونیکی اشیاء (999-0)

شکل 1 نقشه شماتیک شمارنده الکترونیکی اشیاء (999-0)

نظریات خوانندگان

نظر: خروجی IC7 به IC2 ،IC1 و IC3 متصل شده است. در حالی که باید خروجی IC7 به IC1، خروجی IC1 به IC2 و خروجی IC2 به IC3 متصل گردد تا شمارش 999-0 به درستی انجام گیرد.

پاسخ: در مدار فوق IC 74160 به صورت شمارنده سنکرون سیم بندی شده است که همزمان پالس ساعت به همه شمارنده ها اعمال می گردد. پایه 15 آی سی پس از هر بار 9 شدن محتوای شمارنده، به وضعیت یک می رود. از این پایه برای فعال کردن شمارنده بعدی استفاده شده است. بنابراین طرح مورد بالا در مورد شمارنده 74160 صحیح نیست. تا هنگامی که نمایشگر DS1 به 9 نرسیده است، نمایشگرهای DS2 و DS3 صفر را نشان می دهند و سپس با هربار فعال شدن پایه 15 از IC2 یا IC3 به ترتیب یکی به آنها اضافه می گردد. با وجود این جهت حذف حالت صفر در نمایشگر DS2 و DS3 به ازای اعداد کوچکتر از 10 که غیر ضروری هم می باشد می توان مدار را به صورت زیر اصلاح نمود.

شکل 2 مدار اصلاح شده شمارنده الکترونیکی اشیاء

شکل 2 مدار اصلاح شده شمارنده الکترونیکی اشیاء

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : زهرا ایزانلو

 تاریخ انتشار : 30 آوریل 2019

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.